پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۷۲
|
کد خبر: ۱۰۰۸
مدیر کل دفترسیاستگذاری وبرنامه ریزی امورپژوهشی وزارت علوم تاکید کرد؛

بررسی مشکلات آب و خاک و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور توسط پژوهشگران و محققان رشته زیست شناسی

دکترمحسن شریفی گفت: مشکلاتی ازجمله آلودگی‌های آب و خاک و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور باید توسط علوم زیستی مختلف توسط پژوهشگران و محققان رشته زیست شناسی درکشور بررسی شود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از دانشگاه مراغه، دکترمحسن شریفی در هشتمین کنگره بین المللی و بیستمین کنگره ملی زیست شناسی ایران در مراغه با اشاره به ضرورت استفاده از پژوهش‌های علمی زیست شناسی درکشوراظهارداشت: باتوجه به اهمیت موضوع زیست شناسی دربیشتر مسائل اجتماعی، ضروری است زمینه‌های لازم برای بهره گیری از پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی زیست شناسی درکشورفراهم شود.
وی افزود: اهمیت پژوهش و تحقیق درحوزه‌های مختلف علم باهدف به روزرسانی اطلاعات انجام می‌شود که درحوزه زیست شناسی در ایران نیز شاهد حضورپژوهشگران و علاقه مندان زیادی در این حوزه هستیم که در دانشگاه‌های کشور درحال تحصیل و تحقیق و پژوهش هستند.
وی افزود: باوجود برخی مشکلات و محدودیت‌های بودجه‌ای انتظار داریم توجه ویژه‌ای به مشارکت بخش‌های مختلف در زمینه‌های علم و فناوری شود.
وی درادامه با اشاره به اهمیت زیست شناسی درجامعه تصریح کرد: علوم زیست شناسی می‌تواند با پیشرفت و به روز بودن اطلاعات خود زمینه رشد کشور را درحوزه‌های مختلف فراهم آورد.
دکتر شریفی گفت: حضورمحققان و دانشمندان رشته‌های مختلف علم زیست شناسی به بهانه کنگره بین المللی زیست شناسی محلی برای تبادل ایده‌ها، افکاروراهکارهایی است که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات زیستی باشد.
وی با اشاره به برگزاری کنگره زیست شناسی در مراغه افزود: تصویب و امضای سندجامع زیستی کشور توسط انجمن زیست شناسی، بررسی مشکلات کتب و دروس زیست شناسی و نیز برگزاری کارگاه‌ها و پنل های مختلف علمی از بخش‌های این کنگره بین المللی است.
مدیر کل دفترسیاستگذاری وبرنامه ریزی امورپژوهشی وزارت علوم تحقیقات فناوری در پایان گفت: جای خالی صنعتگران و تولید کنندگان برای استفاده از ایده‌ها و پژوهش‌های کاربردی درکنگره ها و همایش‌های علمی به چشم می‌خورد و باید دراین حوزه نیزفعالیت‌هایی انجام شود.

همچنین دکتر شریفی دربازدید از بخش های مختلف مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه گفت: این مرکز یه عنوان یک مرکز تخصصی بر انجام تحقیقات بنیادی اخترفیزیک متمرکز شده و کارهای خوبی در توسعه مرز دانش در حوزه اخترفیزیک انجام داده است.

وی افزود: چاپ مقالات متعدد به طور مستقل و نیز مشترک با دانشگاه های داخل و خارج از کشور حاکی از تعامل سازنده این مرکز و بهره گیری بهینه از ظرفیت های مختلف برای انجام مأموریت خود می باشد.

دکتر شریفی گفت: در علم فیزیک حوزه های چندگانه ای وجود دارد که اخترفیزیک یکی از این حوزه هاست که در کشور ما پیشینه تحقیقاتی درخشانی دارد و بزرگانی چون خواجه نصیرالدین طوسی، محی الدین المغربی و... در این زمینه در جهان سرآمد بوده اند.

وی افزود: بی شک رصدخانه مراغه در زمان فعالیت خود تنها رصدخانه دنیا بوده و محققان بسیاری از اقصا نقاط جهان را در خود جمع کرده بود. وجود این سابقه و نیز رصدخانه مراغه در جوار این مرکز و بهره گیری از دانشگاه های مختلف کشور می تواند نقطه قوتی برای انجام تحقیقات اثرگذار و نیز تبدیل شدن به قطب اخترفیزیک محسوب شود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری