پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۷۷
|
کد خبر: ۱۰۵۲
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت حضور مسئولان میان دانشجویان و نقش آن در متقاعد کردن آن‌ها نسبت به عملکردها گفت: سیاست وزارت علوم مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو است زیرا تجربه نشان داده، مسئولانی که با دانشجویان تعامل بیشتری داشته‌اند به مراتب عملکرد موفق‌تری از خود ارائه داده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، دکتر غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و یکمین گردهمایی معاونان فرهنگی - اجتماعی و فرهنگی - دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را تعامل و گفت‌وگوی بیشتر بین دانشگاهیان مطرح کرد و گفت: گردهمایی معاونان فرهنگی - اجتماعی و فرهنگی دانشجویی هر سال در آستانه آغاز سال تحصیلی به منظور رویارویی موثر با رویدادها برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مختصات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه افزود: در حال حاضر شرایط موجود در کشور در حالت غیر عادی قرار دارد البته این به معنای حادبودن مشکلات نیست زیرا با پذیرش واقعیت‌ها و وقوف کافی به اطلاعات و به‌کارگیری تمهیدات و سیاست‌های لازم، می‌توان در رفع چالش‌های موجود گام برداشت که خوشبختانه همکاران ما با برخورداری از دانش کافی، اقدامات موثری در این زمینه انجام می‌دهند.

معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم به غنابخشیدن بر دانش و شناخت نسبت به چالش‌های موجود در جامعه به‌ویژه در حوزه آموزش عالی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر رصد مسائل اجتماعی و فرهنگی بصورت موردی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود که گزارش‌های آن در اختیار مسئولان دانشگاهی قرار می‌گیرد و متقابلاً نیز انتطار داریم تا دانشگاه‌ها نیز اطلاعات خود را در قالب نظرات و پیشنهادات به وزارت علوم ابلاغ کنند.

دکتر غفاری با بیان اینکه باید شرایط غیرعادی جامعه را پذیرا باشیم و برای سامان‌بخشیدن به امور سیاستگذاری کنیم، تصریح کرد: مدیران و سیاستگذاران هنگام مواجهه با شرایط غیر عادی نکاتی را به ما گوشزد می‌کنند و آن‌ها را در قالب سیاست‌هایی در اختیارمان قرار می‌دهند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: هنگامی که با شرایط غیرعادی در جامعه مواجه هستیم، نمیتوان با بکارگیری یک شیوه و سیاست به حل مسائل پرداخت بر همین اساس در نظرگیری احتمالات و سناریوهای مختلف را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

دکتر غفاری با بیان اینکه لازم است تا مسئولان دانشگاهی احتمالات خود را نسبت به سال تحصیلی جدید بصورت مکتوب در نزد خود داشته باشند، افزود: این کار نیازمند داشتن ذهنی باز است زیرا رصد احتمالات و طرح سناریوهای مختلف، میدان دید وسیعی را میطلبد که قطعاً تمامی دانشگاهیان کشور از این ذهنیت و آمادگی برخوردار هستند.

وی مطرح کرد: نکته دیگری که مسئولان دانشگاهی باید به آن توجه کنند، بررسی امکانات موجود با اتکا به منابع و نیروهایی است که عمده آن در دانشگاه‌ها حضور دارند.

معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم توجه و اعتماد به دانشجویان، اظهار داشت: باید زمینه مشارکت دو طرفه بین دانشجویان و مسئولان دانشگاهی بیش از پیش فراهم شود.

دکتر غفاری با اشاره به فعالیت دانشجویان در عرصه‌های مختلف، ادامه داد: مشارکت روئیت‌ناپذیر دانشجویان هرگز به معنای منفعل بودن آن‌ها نیست.

وی شناخت نقاط ضعف و قدرت فعالیت‌های دانشگاهی را یکی دیگر از راه‌های حل مسائل موجود در جامعه دانست و عنوان کرد: لازم است تا با تأمل و نگاه جدی‌تری نقاط ضعف را مورد توجه قرار دهیم و برای آن جایگزین‌های مناسبی را نیز در نظر گیریم.

معاون فرهنگی - اجتماعی وزارت علوم در ادامه به اهمیت فضای مجازی و رصد فعالیت دانشگاهیان در آن اشاره کرد و گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلف بخش زیادی از زندگی روزمره دانشجویان را در اختیار خود گرفته است لذا لازم است تا توجه بیشتری به این فضا داشته باشیم و از ظرفیت دانشجویان برای بررسی فعالیت دانشگاهیان در فضای مجازی استفاده کنیم.

دکتر غفاری در خصوص اهمیت رصد فعالیت دانشگاهیان در فضای مجازی عنوان کرد: رصد این فعالیت‌ها ما را نسبت به عوارض و پیامدهای عملکردها آگاه می‌کند.

وی ابهام‌زدایی و شفافیت جهت جلوگیری از مسأله‌آفرینی را از دیگر موضوعات مهم در فعالیت‌های دانشگاهی دانست و افزود: بسیاری از مسائلی که اکنون با آن مواجه هستیم، جزئی، بی‌اهمیت و جزو بدیهیات عقلی هستند لذا نباید درگیر چنین موضوعاتی شد و لازم است تا به جای آن، بررسی موضوعات اساسی را مورد توجه قرار دهیم.

دکتر غفاری در پایان بر ارتباط و پیوند بین دانشگاه‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم این نشست فرصتی برای تعامل بیشتر دانشگاه‌ها باشد و از این پس شاهد حل بیشتر مسائل در جامعه باشیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر