پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۴۳
|
کد خبر: ۱۰۶۴
دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با بسنا:

عدم سیاست زدگی در فضای دانشگاه را دنبال می کنیم

مرتضی جهانی مقدم اظهار داشت: ما به دنبال عدم سیاست زدگی در فضای دانشگاه هستیم که متأسفانه از برخی تشکل ها در برخی از برهه های زمانی شاهد این اتفاق بوده ایم که این سیاست زدگی زیاد می شود و توجه به نیاز اصلی دانشجو فراموش می شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷

مرتضی جهانی مقدم، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، در آستانه سال تحصیلی جدید و در رابطه با برنامه کلی جامعه اسلامی برای سال تحصیلی جدید گفت: جامعه اسلامی دانشجویان طبق روال سال های گذشته برنامه معمول خودش را ادامه می دهد که شامل جذب نیروی کیفی، تربیت تشکیلاتی و فعالیت در عرصه سیاسی و فرهنگی است؛ اما جامعه اسلامی برای سال تحصیلی جدید چند فعالیت ویژه دارد که مختص به جامعه اسلامی است، به طور مثال، ورود در عرصه ادبی مانند برنامه "خون واژه" در ماه محرم که یک محفل ادبی است با حضور شاعران و نویسندگان استان همدان و مدعوینی از تهران، که یک نگاه ادبی و لطیف نسبی به واقعه محرم و عاشورا است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه هایی که جامعه اسلامی برگزار می کند، برنامه امت واحده است که متناسب با نیاز دانشگاه بوعلی سینا که دارای تعداد قابل توجهی از برادران و خواهران اهل سنت است و بوم و اقلیم ما و شرایط حاضر کشور می باشد، این برنامه در پی ترغیب قلوب و تلطیف فضا بین برادران اهل سنت و اهل تشیع خواهد بود.

جهانی مقدم در ادامه گفت: یکی از فعالیت هایی که سال گذشته متناسب با نیاز دانشجو اجرا شد، برنامه "سنت عاشقی" بود که در رابطه با ازدواج دانشجویی است و امسال هم طبق سال گذشته اجرا خواهد شد و به این مسأله مهم برای قشر جوان می پردازیم.

وی خاطرنشان کرد: نشریات جامعه اسلامی کما فی السابق ادامه خواهد داشت؛ نشریه "جاده"، که نشریه اصلی جامعه اسلامی است و نشریه "شیخ الرئیس" که نشریه طنز ما است، نشریه "آفاق"،که ویژه خواهران است و نشریه "توقف ممنوع".

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در خصوص فعالیت های جدید و ویژه امسال نیز گفت: هماهنگی در فعالیت های رسانه ایی که بازحمت دوستان، وب سایت و شبکه های اجتماعی تحت عنوان "جادنا" طراحی شده است برای ارائه فعالیت ها و گزارش های جامعه اسلامی که هنوز به طور رسمی رونمایی نشده است.

وی در رابطه با فعالیت های تشکل ها تشریح کرد: ما به دنبال عدم سیاست زدگی در فضای دانشگاه هستیم که متأسفانه از برخی تشکل ها در برخی از برهه های زمانی شاهد این اتفاق بوده ایم که این سیاست زدگی زیاد می شود و توجه به نیاز اصلی دانشجو فراموش می شود، البته امید داریم که با کار فرهنگی و توجه بیشتر به کار فرهنگی قدری این فضا را تلطیف کنیم.

وی یادآور شد: وظیفه اصلی تشکل ها، تربیت نیروی حاذق در تشکل است که به نظر بنده در دو قالب تربیت مهارتی و معرفتی صورت می گیرد.

جهانی مقدم ادامه داد: ما در حال حاصر دو برنامه داریم؛ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تشکل جامعه اسلامی که فرمودند: جامعه اسلامی در پی جذب کیفی است و دنبال این امر است که نخبگان دانشگاه را کنار هم جمع کند و آن ها را پرورش بدهد و در کنار آموزش به آنها، فضایی برای فعالیت نیز به آنها بدهد و این تربیت اصلی ترین کار یک تشکل است. به تعبیر شهید بهشتی و نقل به مضمون، خروجی یک تشکیلات باید نیروها باشد نه فعالیت ها و گزارش کار و این تربیت در دو قالب مهارتی و معرفتی صورت می گیرد.

وی تشریح کرد: در زمینه مسائل مهارتی، دنبال این هستیم که یک ابزار و توانایی عملی به دانشجویان منتقل کنیم که این امر می تواند خیلی گسترده باشد، از ساده ترین مسائل مانند نوشتن، عکاسی، تدوین و خوب صحبت کردن و در زمینه مسائل معرفتی، از پایه ایی ترین و اساسی ترین مباحث فکری و عقیدتی فعالیت صورت می گیرد تا ساده ترین مباحث روز سیاسی که باعث می شود جهان بینی صحیح را در تشکل فرا بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که جامعه اسلامی دانشجویان چه طیفی از دانشجویان را جذب می کند و یا به عبارت دیگر چه هدف برجسته ایی را نسبت به دیگر تشکل ها دارد گفت: در ابتدای تأسیس جامعه اسلامی دانشجویان، گروهی از هیأت مؤسس جامعه اسلامی بودند که خدمت مقام معظم رهبری می رسند و ایشان یکی از سه تأکید اصلی که به جامعه اسلامی کردند، جذب کیفی است، یعنی به طور مشخص الزاما جامعه اسلامی به دنبال تعداد زیادی از افراد نیست که وارد تشکل بشوند بلکه دنبال افرادی است که توانمندی هایی دارند و مستعد گسترش این توانمندی ها هستند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همچنین در پاسخ به این سؤال که برنامه جامعه اسلامی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال ۹۷ چیست، بیان کرد: جامعه اسلامی برنامه مدونی برای استقبال از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ندارد، اما اگر این عزیزان به صورت حضوری بیایند و تمایل به همکاری دارند، درخدمتشان هستیم که وارد این تشکل بشوند، اما برنامه اصلی ما برای شروع سال تحصیلی دانشجویان کارشناسی هستند که امسال هم غرفه های استقبال از ورودی ها را در ۲۵، ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه خواهیم داشت و دنبال یک تنوع در استقبال هستیم که مقداری لطیف تر و بهتر از حالت سال های قبل، فقط به پر کردن فرم ختم نشود و نیاز دانشجو در این برهه را برطرف کنیم، به سؤال های دانشجو پاسخ بدهیم و به دانشجو خدمت کنیم و در کنار این موارد، تشکل جامعه اسلامی را نیز به دانشجویان معرفی می کنیم.

وی در خصوص میزان استقبال دانشجویان از جامعه اسلامی در سال های اخیر عنوان کرد: جامعه اسلامی از نظر استقبال دانشجویان به طور گسترده، به استثنای بسیج دانشجویی، بزرگترین تشکل دانشجویی است و هم چنین از لحاظ تعداد دفاتر به صورت کلی و در دانشگاه بوعلی سینا هم بزرگترین گستره آماری افراد است و در شورای فرهنگی هم سالیان زیادی است به عنوان بزرگترین تشکل حضور دارد.

جهانی مقدم همچنین در رابطه با خروجی های جامعه اسلامی دانشجویان گفت: خروجی های این تشکل از نظر مهارتی و شخصیتی در فضای سیاسی و فرهنگی شهر به شدت مؤثر و افراد توانمدی هستند؛ نکته ایی که وجود دارد این است که به هرحال در هر تشکل قطعا خروجی های ضعیف هم داریم اما دانشجویانی که در جامعه اسلامی حضور دارند به طور شاخص در فضای شهر همدان به صورت فعالینی می بینیم که به طور مستقل روی پای خودشان ایستادند و کارآفرین های اقتصادی، فعال و مؤثر در عرصه سیاسی و فرهنگی اند و ما این افتخار را داریم که این بزرگوارانی که در جامعه اسلامی دانشجویان هستند از لحاظ تحصیلی رتبه های دو رقمی و یک رقمی کارشناسی هستند.

وی همچنین در پایان خطاب به دانشجویان حاضر در دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: اگر دانشجویان خودشان را مستعد یک درخشش می بینند و احساس می کنند استعدادی دارند که می توانند آن را پرورش بدهند یا در حال حاضر توانایی دارند که درپی گسترش آن هستند از آن ها دعوت می کنیم که این استعداد را درجامعه اسلامی بپرورانند، چرا که ما معتقدیم جامعه اسلامی جایگاه افراد نخبه و پرورش انسان های زبده است.

خبرنگار: هزاوئی
عکاس: محمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو