پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۸۶
|
کد خبر: ۱۰۶۷
مهندس محمود رضا عراقی، در سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مصالح و سازه های نوین، گفت: مطابق با برنامه چهارم و پنجم توسعه، جهت شناسایی و پیش بینی اثرات زیست محیطی هر پروژه عمرانی، باید پیوست زیست محیطی و مطالعات توجیهی فنی را داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس محمود رضا عراقی، معاون امور عمرانی استاندار همدان در افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی مصالح و سازه های نوین که صبح روز 17 شهریور در سالن همایش های سرو دانشگاه بوعلی سینا، بیان کرد: از پایان سال 1960 میلادی تهیه پیوست زیست محیطی به عنوان فعالیتی جهت شناسایی و پیش بینی اثرات یک پروژه عمرانی بر محیط زیست مطرح شد و برای اولین بار در سال 1969 فرآیند گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی با وضع قانون در امریکا جنبه رسمی به خود گرفت و بعد از کنفرانس استکهلم در سال 1972 بسیاری از کشورها خود را به انجام مطالعات زیست محیطی قبل از اجرا موظف کردند.

وی افزود: با وجود تاکید اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی، مطالعات ارزیابی زیست محیطی در ایران حدود 25 سال بعد از سایر کشورها الزامی گردیده است؛ چنانکه مطابق با برنامه چهارم و پنجم توسعه، جهت شناسایی و پیش بینی اثرات زیست محیطی هر پروژه عمرانی، باید پیوست زیست محیطی و مطالعات توجیهی فنی را داشته باشد.

وی با اشاره به اثر مهم صنعت بر اقتصاد نیز اظهار داشت: یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر صنعت، صنعت ساختمان است که افزایش فعالیت ساختمانی منجر به افزایش آهنگ رشد اقتصادی شده و در مراحل بعدی خود تحت تاثیر رشد اقتصادی گسترش می یابد، چرا که صنعت ساختمان 50-55 درصد بازده سایر بخش های صنعتی را استفاده می کند.

عراقی یادآور شد: با توجه به آنکه 120 رشته فعالیت در ارتباط با صنعت ساختمان قرار می گیرد، بدین ترتیب فعالیت های ساختمانی تاثیر متقابلی بر رشد و توسعه سایر بخش ها دارد و دولت ها با هدایت موثر و تقویت این بخش می توانند علاوه بر تامین جنبه های رفاهی و رونق اقتصادی، سبب ایجاد رشد سایر فعالیت ها در اقتصاد کشور شوند.

معاون امور عمرانی استاندار همدان با تاکید بر افزایش سطح کارایی و بهره وری به عنوان مهمترین رسالت فناوری های نوین خاطرنشان کرد: حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم و یا هزینه زیاد ساختمان ها نیازمند ارائه و راهکارهایی به منظور استفاده عملی از روش های نوین و مصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن و کاهش زمان ساخت، دوام بیشتر و نهایتا کاهش هزینه های اجرا است. بنابراین جامعه و مردم باید نتیجه کار را در ارزان بودن پروژه، مقاوم بودن در برابر زلزله و سرعت انجام کار ببینند.

وی در ادامه اظهار کرد: علیرغم پیشرفت تکنولوژی ساختمان در جهان، همچنان برخی از کشورها حتی با داشتن امکاناتی نظیر نیروی کار جوان و تحصیل کرده، مراکز تحقیق و توسعه، نوآوری و مصالح و ماشین آلات گوناگون، هنوز با استفاده از روش های سنتی به ساخت و ساز ادامه می دهند. 

عراقی اضافه کرد: گران بودن قیمت تمام شده ساختمان، بالا بردن وزن مرده ساختمان، سرعت پایین در ساخت و ساز، پایین بودن کیفیت و نبود ایمنی از جمله معایب روش های سنتی است و لذا کشورهای مذکور در این زمینه پیشرفت قابل توجهی نداشته اند.

معاون امور عمرانی استاندار همدان در پایان با یادآوری این مهم که استان همدان یکی از 4 استان برتر در زمینه مقررات ملی و نیز دارای نشان تعالی HSE در سال 1396 می باشد، بیان کرد: با توجه به آمار مهندسین عمران دارای پروانه اشتغال و نیز لزوم بهره گیری از شیوه های نوین در صنعت ساختمان، می بایست به مسائل شهری و ساختمانی در یک فرآیند جامع پرداخته شود تا فعالیت های صنعت ساختمان اثربخشی لازم را داشته باشند.

خبرنگار: قاسمیه
عکس: موسوی ستوده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی