پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۴۶
|
کد خبر: ۱۱۴۸
احمد رئیسی در گفتگوی اختصاصی با بسنا اظهار داشت: مهم‌ترین جنبه گفتمانی ما آزادی‌خواهی است و در کنار این البته عدالت‌طلبی در تمام وجوه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدنظر ما خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

احمد رئيسي، دبیر انجمن اسلامي فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، در خصوص تاریخچه انجمن اسلامی فرهنگ و سياست گفت: جمعی که شکل‌دهنده این انجمن بود، پس از انتخابات سال ٩٢ فعاليت خود را در جهت ایجاد تشكلي منتقد در دانشگاه بوعلي سينا آغاز كرد.

وی اضافه کرد: در آذر ماه سال ٩٢ مجوز نشريه امروز گرفته شد، اما شرايط گرفتن مجوز جهت تشكيل تشكل محيا نبود؛ در سال ٩٣ نیز دانشجويان تحول خواه، موفق به گرفتن مجوز تشكل نشدند، و تشكل ديگري شكل گرفت كه با نگاه ما متفاوت بود.

دبیر انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست تصریح کرد: ما ادامه دهنده راه انجمن قديم هستيم، البته این موضوع مورد انتقاد قرار مي گيرد؛ اما باید توجه داشت که ادامه دادن راه يك جريان به معناي تأييد همه عملكرد آن جریان نيست؛ ما نيز به برخي از عملكردهای انجمن اسلامی قدیم نقد داريم، اما معتقديم كه نقاط قوت اين جريان خيلي بيشتر از اشتباهات آنان بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: گفتمان جريان هاي مختلف در طي هر دهه تغيير پيدا كرده است؛ یعني گفتمان ما با گفتمان انجمن اسلامی در دهه ٦٠ متفاوت است.

رئیسی بیان کرد: ما در جهت احيا انجمن هايي كه منحل شده بود با سایر انجمن هاي كشور ارتباط داشتیم و جزء ٥ دانشگاه اول كشور بوديم كه ايده احيا انجمن اسلامی را مطرح کردیم، اما به علت نظر برخی از مسؤولین وقت دانشگاه، اين روال طولاني تر شد و آخرین انجمني بوديم كه بين دانشگاه هاي معتبر كشور، با عنوان "انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست" مجوز گرفتيم.

وی در رابطه با برنامه هاي انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست كه براي دانشجويان جديد الورود و ساير دانشجويان دانشگاه در سال تحصيلي جديد برنامه ریزی شده است، گفت: نكته اي كه راجع به دانشجويان جديدالورود وجود دارد اين است كه ما حداقل هر 2یا 3 سال يكبار شاهد دانشجوياني هستيم كه دغدغه ها، طرز فكر و سبك زندگي آنها دچار تغيير شده و نه تنها تشكل ها بلكه مديران دانشگاه، بايستي در اين خصوص درك و مطالعه داشته باشند و سياست گذاري و برنامه ريزي هاي خود را طبق آن تغيير دهند.

رئیسی افزود: اولين و مهمترين چيزي كه در رابطه با دانشجويان جديد الورود مد نظر ما است و با عنوان كادر سازي از آن ياد مي كنيم، اين است كه دانشجوياني كه عضو انجمن مي شوند، طي بازه زمانی يك يا دو ساله در زمينه هاي مختلف فرهنگي، هنري و سياسي و ...كه علاقه دارند فعال شده، آموزش هاي لازم به اين دانشجويان داده می شود، پختگي لازم را كسب می كنند و در نهایت عضو شوراي مركزي یا شورای عمومی انجمن شده و به سياست گذاري می پردازند؛ بدین ترتیب دانشجويان در جريان يك كار جمعي قرار می گيرند و آگاهی آنها نسبت به محيط اطرافشان و كشور خود در هر زمينه اي بيشتر می شود.

وی در ادامه بیان کرد: براي ساير دانشجويان دانشگاه، برنامه ها طبق روال قبل ادامه خواهد داشت، يعني علاوه بر برنامه هاي فرهنگي و هنري از جمله در زمینه تئاتر و سينما، برنامه هاي مطالعاتي سياسي و اجتماعی نیز خواهد بود.

دبیر انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: در ترم جديد با توجه به مسائل موجود، نگاه و رويكرد هاي متفاوتي خواهيم داشت و معتقدیم كه با وجود بحران و تهديد هاي موجود هم مي توان فرصت هايی را ايجاد و از آنها استفاده كرد به خصوص در محيط دانشگاه.

وی در ادامه گفت: محيط دانشگاه بایستی محيط بازتر و مستقل تری داشته باشد و دانشجويان بتوانند بحث هاي خود را علمي تر بیان و تشكل ها نقد هاي خود را به صورت قانون مند و واضح مطرح كنند.

رئیسی اضافه کرد: از دیگر برنامه هاي ما اين است كه با گروه هاي ديگر دانشجويي كه هم فكر ما نيستند نیز جلساتي تشكيل دهيم و به صحبت و گفتگو درباره مسائل کشور بپردازیم؛ البته در نظر داریم در خصوص برخي موضوعات کم تنش در محيط دانشگاه به گفتگو بپردازیم و گفتگو در مورد موضوعات ديگر كه مستعد تنش هستند در محيط هاي كوچكتر صورت گيرد.

وی اظهار داشت: بحران را بايد باور داشت و براي عبور از آن بايستی تجديد نظر به معنی بازگشت به قانون اساسي و توجه به خواست مردم در حوزه مديريتي صورت گيرد و راه اعتراض و نقد مسالمت آميز باز شود.

دبیر انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینا تکمیل کرد: برنامه ما براي كل دانشجويان اين است كه مباحثي كه عموم مردم با آن درگير هستند مانند مسائل اقتصادي و ساختار سیاسی و همچنین مسائل مربوط به دانشگاه و ساختار آموزش عالي در بين دانشجويان بيشتر مطرح شود؛ از دیگر برنامه های ما اين است كه فضا را براي فعاليت هاي فرهنگي دانشجويان بیش از پیش محيا كنيم.

رئیسی در خصوص تفاوت انجمن اسلامي فرهنگ و سیاست با سایر انجمن های مشابه از دیدگاه خود گفت: ساختار هر تشكلي بر اساس گفتمان آن تشكل شکل می گیرد. سعي ما بر این بوده كه ساختار انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست به گونه اي باشد كه پارلماني به عنوان شوراي عمومي جهت نظارت بر كار هاي تشكل صورت بگیرد تا ساختاری دموکراتیک داشته باشیم. مهم‌ترین جنبه گفتمانی ما آزادی‌خواهی است و در کنار این البته عدالت‌طلبی در تمام وجوه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدنظر ما خواهد بود. ما بر دموکراسی، حقوق اقلیت‌ها و همچنین بررسی مشکلات اقتصادی و ارائه راه‌حل از دل دانشگاه تأکید خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: مهمترين تفاوت تشكل ها در گفتمان آن تشكل است؛ هر تشكلي تاريخ و پيشينه خود را دارد و بايد روي آن برنامه ريزي كند؛ اما نباید در این تاریخ گرفتار شد و باید گفتمان‌ها را با توجه به شرایط بازسازی و بازتعریف کرد.

رئیسی در ادامه گفت: از طرف برخي مسؤولين دانشگاه، تشكل ما تند رو شناخته مي شود در صورتيكه اينگونه نيست و ما در همه امور به قانون اساسي رجوع مي کنیم.

وی در ادامه گفت: البته عملكرد هر تشكلي تنها به شعار هم نيست و عملكرد تشكل ها تفاوت ها را واضحا نشان مي دهد.

دبیر انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست در پايان اظهار داشت: دانشجويان را دعوت به تفكر و مطالعه راجع به اطراف کرده و از آنها درخواست می کنم که براي بهبود شرايط اطراف تلاش كنند و امید خود را از دست ندهند.

خبرنگار: مولوی

عکس: کاویانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست