پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۵۴۰
|
کد خبر: ۱۱۸۸
مسؤول راه اندازی دانشگاه بین المللی D8 در گفتگوی اختصاصی با بسنا خبر داد: آذر ماه امسال میزبان هیأت امنای دانشگاه D8 خواهیم بود تا تصمیمات و برنامه ریزی نهایی برای بازگشایی دانشگاه D8 در نیمه دوم سال تحصیلی جدید اخذ شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷

دکتر ستار عزیزی عضو هیأت علمی حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا و مسؤول راه اندازی دانشگاه بین المللی D8، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، گفت: در بیستمین سالگرد تأسیس سازمان همکاری های اقتصادی «دی هشت» در 20 اکتبر سال 2017 بود که هشت عضو گروه D8 برای ایجاد یک دانشگاه بین المللی هم پیمان شدند و از میان ایران، اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، مصر و نیجریه، کشور ایران به عنوان مقر اصلی این دانشگاه برگزیده شد و دانشگاه بوعلی سینا نیز در نهایت به عنوان دانشگاه میزبان، سرپرستی دانشگاه D8 را پذیرفت، تا زمانی که توان استقلال کامل را داشته باشد.

وی افزود: تأسیس دانشگاه بین المللی وابسته به یک سازمان جهانی از آن دست اتفاق های نادر است که به ندرت در تاریخ کشورمان رخ داده است؛ این رویداد جهشی بزرگ در حوزه دیپلماسی علمی ایران است و از جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

دکتر عزیزی بیان کرد: تقویت همکاری های علمی و فناوری میان دولت های عضو از طریق مبادلات بین دانشگاهی و دانشجویی یکی از اهداف سازمان دی هشت است، که تحقق آن را در به ثمر نشستن دانشگاه بین المللی است، که طبیعتا از ثمرات آن می توان به همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب، صلح، سعادت و آزادی ملت ها نیز دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: در پی درخواست این سازمان برای تدوین آئین نامه شیوه کار دانشگاه از ایران، اساسنامه دانشگاه D8 پس از یک دوره کار مطالعاتی توسط او و هیأت رئیسه دانشگاه بوعلی سینا تهیه و پس از کسب تأییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه سال جاری به سازمان D8 ارائه و با استقبال گرم اعضاء به تصویب رسید.

مسؤول راه اندازی دانشگاه بین المللی D8 تصریح کرد: تدوین و تصویب اساسنامه دانشگاه، سنگ بنای این مرکز علمی است که باید محکم و استوار برداشته شود تا دیوار دانشگاه بی هیچ لرزش و انحرافی صعود کرده و اوج بگیرد و در آینده کسی حق و حقوق این دانشگاه را تضعیف نکند.

وی در ادامه، علت به تأخیر افتادن جذب دانشجو در دانشگاه D8 را چنین عنوان کرد: امکان جذب دانشجو از سال 96 و یا مهرماه سال جاری وجود داشته و هیچ مانعی نیز برای راه اندازی این دانشگاه وجود نداشت، اما تکمیل اسناد دانشگاه از منظر بین المللی روندی است که شتاب زدگی در آن جایز نیست.

دکتر عزیزی همچنین از نشست تخصصی رابطان دول عضو D8 در 9و10 مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: براساس توافق صورت گرفته، هر کدام از دولت های عضو باید یک نفر از شخصیت های برجسته علمی کشورشان را به عنوان نماینده معرفی کنند و جلسه ای در تاریخ یاد شده با حضور این نمایندگان در همدان برگزار می شود.

وی افزود: علاوه بر این، آذر ماه امسال میزبان هیأت امنای دانشگاه D8 خواهیم بود تا تصمیمات و برنامه ریزی نهایی برای بازگشایی دانشگاه D8 در نیمه دوم سال تحصیلی جدید اخذ شود.

مسؤول راه اندازی دانشگاه بین المللی D8 اظهار داشت: این دانشگاه از ترم بهمن، در 17 رشته گرایش شامل شیمی با گرایش های آلی و تجزیه، زبان و ادبیات فارسی، مهندسی مکانیک با گرایش های تبدیل انرژی و طراحی کاربردی، مهندسی عمران با گرایش های سازه، ژئوتکنیک، آب و مهندسی مدیریت ساخت، باستان شناسی، علوم و مهندسی باغبانی و مهندسی برق با گرایش های قدرت و کنترل، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

وی اعلام کرد: براساس موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی رشته های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشگاه بوعلی سینا دایر است، در دانشگاه D8 نیز برقرار می شود.

عزیزی یادآور شد: زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی خواهد بود و افزون بر کشورهای عضو سازمان، پذیرای دانشجو از کشورهای همسایه و دیگر نقاط جهان هستیم؛ البته قوانین و مقررات تحصیل و اطلاعات تکمیلی در وب سایت اینترنتی این دانشگاه به آدرس http://D8.com در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

مسؤول راه اندازی دانشگاه بین المللی D8 تأکید کرد: از قدیم گفته اند «یک دست صدا ندارد» این ضرب المثل معروف حکایت دانشگاه بین المللی D8 را تداعی می کند؛ اگرچه این دانشگاه وابسته به یک سازمان جهانی است اما ماهیتی 2 وجهی داشته و به لحاظ واقع شدن در خاک ایران باید مورد حمایت و پشتیبانی داخلی هم قرار بگیرد و براساس عرف و روال مجامع بین المللی، کشور میزبان متعهد به فراهم آوردن زیرساخت و ملزومات این دانشگاه است.

عزیزی اضافه کرد: دانشگاه بوعلی سینا، وزارت علوم و وزارت امورخارجه تاکنون برای استقرار دانشگاه D8 از هیچ کمکی دریغ نکرده اند، اما برای جان گرفتن این نهال نوپا، لازم است نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی دست به کار شده و این دانشگاه را صاحب ردیف بودجه مستقل کنند، تا در بودجه سال 98 اعتباراتی نیز برای این دانشگاه گنجانده شود، آینده آن تضمین شده و با قوت و قدرت در پهنه بین المللی بدرخشد.

خبرنگار: مولوی

عکس: اصلانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست