پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۵۲
|
کد خبر: ۱۲۰۷
پروفسور هنس کراول در گفتگوی اختصاصی با بسنا؛

ایران سرشار از دانش آموختگان مستعد است

پروفسور هنس کراول استاد داشگاه گوته فرانکفورت آلمان در گفتگوی اختصاصی با بسنا مطرح کرد: از نظر من ایران سرشار از دانش آموختگان مستعد است؛ ولی متاسفانه ایران ایزوله شده است و با مرزهای خارج و کشورهای دیگر داد و ستد علمی زیادی ندارد؛ چه بسا بسیار برای این کشور مفید است که ارتباطات علمی خود با دیگر کشورها را گسترش دهد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷

پروفسور هنس کراول استاد داشگاه گوته فرانکفورت آلمان در گفتگوی اختصاصی با بسنا در خصوص معرفی و حوزه‌های فعالیتی خویش اظهار داشت: من حدود ده سال است که در دانشگاه گوته فرانکفورد آلمان مشغول به کار هستم. نویسنده چندین کتاب با همکاری دیگر اساتید، سه کتاب با موضوع سیستم‌های دینامیک تصادفی و همچنین پنجاه مقاله هستم.

وی در خصوص رنکینگ دانشگاه گوته فرانکفورت افزود: در کشور آلمان تمامی دانشگاه‌ها با تفاوت کمی نسبتا در یک رده هستند و دانشگاه‌های آلمان را باید از نظر تخصصی از حوزه ریاضی، فیزیک و یا دیگر رشته‌ها با یکدیگر مقایسه کنیم. در کل دانشگاه گوته آلمان یکی از بزرگترین و برترین دانشگاه‌‌های این کشور و دارای 45 هزار دانشجو است؛ همچنین در رنکینگ جهانی حائز رتبه 182 می‌باشد

پروفسور کراول با اشاره به جایگاه خود در دانشگاه گوته آلمان گفت: من در این دانشگاه به عنوان پروفسور مشغول به تدریس در تمامی مقاطع به خصوص کارشناسی ارشد و دکتری هستم و همچنین در کنار تدریس، در حوزه های پژوهشی و تحقیقی نیز فعالیت دارم.

استاد داشگاه گوته فرانکفورت با اشاره به رشته ریاضی و جایگاه آن در این دانشگاه اظهار داشت: تخصص من در رشته ریاضی و گرایش سیستم‌های دینامیک تصادفی است. سیستم‌های دینامیک تصادفی شامل دو بخش است؛ بخش اول سیستم‌های دینامیک معمولی که خواستگاه‌ آنها مکانیک نیوتونی(مثل حرکت و گردش سیاره‌ها)است، که به این قسمت در اصطلاح سیستم‌های دیترمینیستی گفته می شود. بخش دوم قسمت احتمالی و تصادفی سیستم است که شاید خود آن بخش قابل رؤیت نباشد ولی اثر آن کاملا قابل مشاهده است. در تخصص من تأثیر بخش احتمالی و تصادفی بر دیگر قسمت‌های سیستم‌های دینامیک بررسی می شود.

وی ادامه داد: به طور مثال یکی از مباحث مورد تحقیق این تخصص به این شکل است که آیا امکان پایدار کردن حل یک معادله توسط بخش تصادفی وجود دارد؟ همچنین مثال دیگری در حوزه هواشناسی وجود دارد؛ در هواشناسی جریاناتی سیال برای هوا و اتمسفر و همچنین یک سری جاذب به نام اَتفکتور برای دینامیک معادلات اتمسسفر وجود دارد؛ در حالت معین و معمولی اگر قسمت احتمالی وارد جریان شود؛ بخش جاذب که برای این تغییرات پایدار است، کوچک‌تر و دقیق‌تر می شود؛ مثال بعدی به این صورت است که آیا یک سیستم ناپایدار با افزودن بخش تصادفی و احتمالی پایدار می شود یا خیر؟

هنس کراول اضافه کرد: در دپارتمان ریاضی یک بخش تصادفی یعنی تخصصی که من انجام می‌دهم وجود دارد که در دنیا بسیار معروف است؛ به تازگی نیز گروهی با تخصص گراف‌های تصادفی نیز اضافه شده‌اند ولی هنوز شهرت تخصص بخش تصادفی را ندارند. یکی از معروف‌ترین پروفسورهای این دانشگاه به‌جز من پروفسور فوبیاس لِت با تخصص سیستم‌های دینامیک تصادفی با مشتقات جزئی است که از حدود پنج سال پیش به این دانشگاه پیوسته است.

وی اظهار داشت: قسمت فرهنگی و شخصی سفر من به ایران این است که همسر من ایرانی‌الاصل بوده و به همین دلیل به ایران و فرهنگ ایرانی علاقه‌مند هستم. از حدود ده سال قبل بازدید‌های متعددی از ایران داشتم که این امر به واسطه دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و اکنون توسط دانشگاه بوعلی سینا همدان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: از نظر من ایران سرشار از دانش آموختگان مستعد است؛ ولی متاسفانه ایران ایزوله شده است و با مرزهای خارج و کشورهای دیگر داد و ستد علمی زیادی ندارد؛ چه بسا بسیار برای این کشور مفید است که ارتباطات علمی خود با دیگر کشورها را گسترش دهد.

هنس کراول خاطرنشان کرد: من در دانشگاه صنعتی اصفهان با دکتر علی سوری متخصص هندسه دیفرانسیل نامتناهی آشنا شدم و پس از بحث و مطالعه در این حوزه به این نتیجه رسیدیم که سیستم‌های دینامیک تصادفی می تواند در حوزه کاری هندسه دیفرانسیل نیز مؤثر باشد. در نهایت از همان زمان تا کنون ارتباط علمی ما در این حوزه برقرار است که منجر به نتایج بسیار خوبی نیز شده است.

استاد دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان بیان کرد: در طول مدت حضورم در ایران تجربه بدی نداشتم، من بسیار رفتار و برخورد مردم ایران را دوست دارم و تاکنون خاطرات بسیار خوبی از ایران و مردم ایران در ذهنم باقی مانده است.

در این گفتگو، همچنین دکتر علی سوری عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا در خصوص نحوه آشنایی با پروفسور هنس وآمدن وی به دانشگاه بوعلی سینا مطرح کرد: بنده دوره دکتری خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذرانده ام و پروفسور هنس کراول نیز یکی از اساتید وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه سیستم‌های دینامیک تصادفی است، وی هر ساله حدود یک تا دو بار به ایران سفر می کند.

وی بیان کرد: از زمان حضورم در دانشگاه صنعتی اصفهان و آشنایی با ایشان، همکاری های علمی ما آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

دکتر سوری افزود: تخصص من هندسه دیفرانسیل نامتناهی به معنی زبان ریاضیات فیزیک است که در کارهای پژوهشی خود در مسیر فیزیک، گرانش و سیالات هستم. در مطالعاتم متوجه شدم که معادلات دیفرانسیل تصادفی مربوط به حوزه کاری من می‌باشد، که در حال حاضر کار من و تیم دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در این مسیر در حال حرکت است.

خبرنگار : معتمد

عکس: محمدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست