پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۴۶
|
کد خبر: ۱۲۱۱
بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه‌ و کانون بارش آن در صورت فلکی "جبار" است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های شهابی سالانه‌ و کانون بارش آن در صورت فلکی "جبار" است. صورت فلکی جبار یا شکارچی، صورت فلکی است که نیمی از آن در آسمان نیمکره جنوبی و نیم دیگر آن در نیمکره شمالی زمین قرار دارد.

"جبار" شامل ستارگان درخشان بسیار است. ستاره‌های صورت جبار، شباهت به یک شکارچی دارد که از هزارها سال پیش در جهان شناخته شده‌ است. گشتن به دنبال کمربند شکارچی آسان‌ترین راه پیدا کردن این صورت فلکی است. این کمربند شامل سه ستاره پرنور نزدیک به هم و در یک ردیف است.

بارش شهابی جباری بارش خیلی مشهوری نیست، اما با این وجود جالب توجه است؛ دنباله دار "هالی " منشا این بارش است که حدود هر ۷۶ سال یک بار مدار کره زمین را قطع می‌کند.

این بارش معمولا هر سال در حدود ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال است و در روزهای ۲۸ و ۲۹ مهرماه به اوج خود می‌رسد.

در این پدیده کیهانی، تعداد شهاب های عبوری بین ۱۵ تا ۲۰ شهاب در ساعت است و با سرعت میانگینی در حدود ۶۶ کیلومتر بر ثانیه در آسمان می گذرند؛ شهاب های این بارش خیلی روشن نیستند ولی خاکستر بیشتری از خود برجای می‌گذارند.

برای مشاهده بارش شهابی جباری باید کانون بارش درست بالای سر ناظر و باید در محیطی به دور از آلودگی های نوری باشد که متاسفانه مقارن شدن این رویداد با ماه بدر، رصد این بارش را دشوار می کند.

خبرنگار: زند


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری