پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۹۷۴
|
کد خبر: ۱۲۵۱
دكتر سياووش كاظمي در جمع دانشجویان جدیدالورود:

نتيجه ارتباط اثر بخش، هوش اجتماعي است

دكتر سياووش كاظمي، متخصص روانشناسی اجتماعی در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: نتيجه ارتباط اثر بخش، هوش اجتماعي است، كه در علم روانشناسي به IQ هم معروف است و نيز نتيجه هوش اجتماعي، مهارت هاي ده گانه است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مراسم دانشجویان جدیدالورود 97 به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سالن اجتماعات شهید مصطفی چمران برگزار شد.

در این مراسم، دكتر سياووش كاظمي، روانشناس اجتماعی گفت: بايسته هاي فعاليت هاي گروهي در ارتباط اثربخش هستند و گروه و گروه درماني بحث بسيار جدي در روانشناسي است.

وي افزود: تغيير را همين الان بايد شروع كنيم، فردا دير است؛ كسي كه تغيير را نمي پذيرد، حركت و پويايي را قبول نكرده است.هر مجموعه منظمي روبه زوال است اگر توسعه پيدا نكند، روبه نابودي پيش خواهد رفت.
اگر تغيير نكنيم به يك خطر نامحسوس كه در علم روانشناسي از آن به عنوان خطر نامحسوس قورباغه اي ياد مي كنند، دچار مي شويم.

دکتر کاظمی خاطرنشان کرد: تغييرات نامحسوس قورباغه اي درگير انسان هايي مي شود كه تغيير را نمي خواهند.

وی اظهار داشت: يك قانون طلايي وجود دارد كه مي گويد اوضاع يكسان نمي ماند اگر بهتر نشود، بدتر نخواهد شد.

دكتر كاظمي افزود: ارتباط اثربخش رابطه اي است كلامي و يا غيركلامي، كه ٦٥ درصد ارتباط ما با اطرافيانمان رابطه غير كلامي است و ٣٥ درصد رابطه كلامي و بين دو يا چند نفر كه در طي آن، افراد مي توانند عقائد، باورها، خواسته ها، احساسات و هيجانات خود را به شكل اثربخش بيان كنند و در پايان به نوعي احساس رضايت متقابل دست يابند.

وي تصریح كرد: نتيجه ارتباط اثر بخش، هوش اجتماعي است، كه در علم روانشناسي به IQ هم معروف است و نيز نتيجه هوش اجتماعي، مهارت هاي ده گانه است.

كاظمي ضمن اشاره به پاسخ این سوال که چگونه هوش اجتماعي خود را تقويت كنيم؟، گفت: گوش دهنده خوبي باشيم؛ بايد هماهنگي بين بدن و گفتار و همچنین گفتار و كردار وجود داشته باشد كه نام ديگرش همان تماميت وجود است.

وی اضافه کرد: شركت در فعاليت هاي گروهي، همدلي كردن بجاي هم دردي، شناخت و كنترل احساسات و هيجانات كه به همان هوش اجتماعي نيز معروف است و در نهایت، مطالعه كتاب هايي در اين زمينه هوش اجتماعی شما را تقویت می کند.

وي بیان کرد: محصول ارتباط مؤثر، منش و مهارت است؛ منش، نگرش هاي دروني شده، باور هاي درهم تنيده و پندارهايي است كه هر فرد از خود و جهان دارد و تبديل به عادت رفتاري شده است؛ ارتباط مؤثر گاهي حاصل منش است و گاهي حاصل مهارت. اگرچه مهارت خيلي اهميت دارد اما مؤثر بودن در زندگي شخصي، حرفه اي، خانوادگي و ... محصول منش ما است و تغييرات بنيادي، پايدار و مادام العمر، محصول تغيير در منش است؛ در نتيجه انسان موثر، شاكله موثر دارد.

این متخصص روانشناسی افزود: عناصر تشكيل دهنده منش، خودپنداري، جهان پنداري و كيفيت ارتباط اين دو است كه قابل تغييرند.

وي همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه بايد منش ها اصلاح شوند، گفت: اگر مي خواهيد رفتار شخصي را عوض كنيد، تصويري را كه از نقش خود دارد عوض كنيد؛ برداشت ها منشأ گرايش ها و گرايش ها منشأ رفتار ها است.

وی در نهایت تأکید کرد: به هنگام رويايي با مشكلات اساسي نمي توانيم از همان سطح تفكري كه آن مشكل را به وجود آورده ايم، مشكل را حل كنيم؛ اگر بخواهيم منش را عوض كنيم راه هاي مختلفی وجود دارد، اما اولين راه اين است كه نگاه و برداشتمان را به خودمون بايد عوض كنيم.

خبرنگار: غفاری

عکس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر