پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۰۶۱
|
کد خبر: ۱۲۶۳
با قلم دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا؛

کتاب "منفی هجده" منتشر شد

با قلم مرتضی جهانی مقدم، دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا، کتاب "منفی هجده" منتشر شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷

مرتضی جهانی مقدم دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی صمیمانه با خبرنگار بسنا و با کلامی ساده و روان، درباره این کتاب اظهار داشت: اگر گمان می کنید هجده سالگی مانند دیگر سال های زندگی یک عدد را نشان می دهد که فقط بگوید شما چند بهار را در این عالم خاکی دیده اید و نم باران، صورتتان را خیس کرده است، باید بگویم تعبیر نادرستی است.

وی افزود: هجده سالگی با تمام عمر فرق می کند، انگار از پایه کمر بسته به یک تحول و انقلاب بزرگ در انسان؛ 18 را مرز کوچک و بزرگ و خرد و کلان و نوجوان و جوان می دانند که، سجل آدم را عوض می کنند و از آنهایی می شوند که در نهایت جای خالی همسر و فرزند، به شدت ذهن انسان را به خود مشغول می کند.

جهانی مقدم ادامه داد: درست از 18 به بعد، آدم حسابمان می کنند و اجازه می دهند حساب بانکی باز کنیم یا گواهینامه رانندگی بگیریم و یا هر چیزی را به نام خودمان سند محضری بزنیم، اما دقیقا از همین زمان به بعد است، که باید به هر بهانه های ریز و درشت، مسؤولیت کارهایمان را به گردن بگیریم. مسؤولیت ها و مأموریت ها معنا پیدا می کنند و در عوض تنبیه، مجازات، جایزه و پاداش هم، رنگ و بوی خودش را می گیرد.

نویسنده کتاب "منفی هجده" خاطرنشان کرد: هجده و مثبت هجده در فضای مجازی نماد هر نوع خاک برسری و خاک بر دهانی شده که نشان می دهد آدم بزرگ ها بیشتر از بچه ها به خاک بازی علاقه دارند و البته اصلا زمین از بیخ و بن کره ای خاکی است، ولی باید بلد باشیم چگونه خاک بازی کنیم؛ عاقبت، کوزه هایمان را در کوره بگذاریم یا بگذاریم عاقبتِ خودمان، کوره ای شود.

وی تصریح کرد: هر چیزی که به نوعی عنوان منفی هجده را یدک بکشد، حال، می خواهد فیلم، کتاب و عکس باشد، یا وب سایت، مجله و شبکه های مجازی، خیال آدم را راحت می کند که در این یک قلم، خبری از خاک بازی نیست.

جهانی مقدم بیان داشت: من نیز تصمیم گرفتم ثمره ای چند، از حاصل نظم قلم را که تماماً منفی هجده است، جمع و جور کرده، تا با کمال خضوع و خشوع تقدیم محضر مبارک ادب فارسی بکنم؛ البته از ادبیات و اهالی با ادب آن هم انتظار دارم وقتی این فروتنی بی نظیر را می بینند، با بردباری و صبر جمیل از خطا ها و ضعف ها چشم بپوشند که خب چاره ای هم جز این ندارند. غم آخرتان باشد، خداوند صبرتان دهد!

وی افزود: اما اگر گمان می کنید این هجده ها و از هجده گفتن ها مربوط به آن دسته از مسائل است که ذکرش کتاب را می برد زیر ممیزی باید بگویم زهی خیال باطل.

جهانی مقدم اذعان داشت: این کتاب از آن جهت منفی هجده است، که تمام اشعار آن در هجده یا کمتر از هجده سالگی حقیر به زیور طبع منیع آراسته شده است.

وی اضافه کرد: مجموعه حاضر نه طول عریضی دارد و نه عرض طویلی، خلاصه از هر جهت اعم از عمودی و افقی کوتاه آمدم. از مثل معروف «فلفل نبین چه ریزه» که بگذریم باید بگویم، هم بنده حقیر به اندازه قُدما دستم پر نیست که دیوانی صد منی بنویسم که دو مرد جنگی به زحمت بلندش کنند، هم مخاطبان عزیز دیگر آن حوصله را ندارند که پای مثنوی های شصت هزار بیتی بنشینند، پس بهتر است برویم پی همان قَلّ و دَلّ.

نویسنده کتاب "منفی هجده" در ادامه گفت: با این فکر و از این جهت که می دانیم طبع بلندِ کوتاه پسند و جیب مخاطبان نجیب، که به مختصر کفایت می کنند و خود حدیث مفصل خواندن بلداند، چه می پسندد؛ چند شعری را تنگ هم زده و مجموعه ای نه چندان قطور آماده کردم و در کاغذ و قلم و شعر و سخن قناعت معقول و مشروع به خرج دادم که مگر این کتاب کوچک، جایی در زندگی شلوغ شما، شاید لا به لای فضای مجازی و یا شاید چند دقیقه در انتظار رسیدن اتوبوس یا مترو باز کند.

وی افزود: ابیات پیش رو را که از جهت حفظ آبرو، شعر طنز نام نهادم اگر خواستید فکاهی منظوم صدا کنید و بدانید ادعای غور در آفاق و انفس را نداشته و ندارم و قبول دارم که شاعر اگر سعدی شیرازی است، بافته های من و تو بازی است.

جهانی مقدم تأکید کرد: انتظار نمی رود با خواندن این اشعار پرده پندار را بدرید و تحول خاصی در ابعاد و زوایای مبارکتان از روحی گرفته تا جسمی حاصل شود، اما گمان می کنم اگر این ابیات بهجت آور نباشند لااقل فرح انگیز خواهند بود. ان شاالله.

نویسنده کتاب "منفی هجده" در نهایت اظهار کرد: با خیال راحت منفی هجده را بخوانید و بخوانانید! و از ارائه آن به زن ها و بچه ها نیز بیم نداشته باشید؛ امید آنکه طبع مشکل پسند حافظ و سعدی خوان بزرگواران را اگر راضی نمی کنیم دست کم نرنجانیم.

خبرنگار: مولوی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر