پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۸۷
|
کد خبر: ۱۳۱۴
دبیر شورای معاونین پژوهش و فناوری منطقه ۴ کشور، در ششمین نشست این شورا که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: تخصیص ضعیف بودجه پژوهشی یکی از مهم ترین مشکلات دانشگاه های کشور است و به منظور رسیدن به اهداف علمی تحقیقاتی و توسعه کشور باید ضمن افزایش بودجه پژوهشی، تخصیص آن هم به ۱۰۰درصد برسد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر غلامحسین مجذوبی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا و دبیر شورای معاونین پژوهش و فناوری منطقه ۴ کشور، در ششمین نشست این شورا که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: تخصیص ضعیف بودجه پژوهشی یکی از مهم ترین مشکلات دانشگاه های کشور است و به منظور رسیدن به اهداف علمی تحقیقاتی و توسعه کشور باید ضمن افزایش بودجه پژوهشی، تخصیص آن هم به ۱۰۰درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های منطقه 4 کشور، زمینه های مشترکی برای همکاری با یکدیگر دارند، از این رو می توان علاوه بر نشست های فصلی، با تشکیل کمیته های مختلف به هم افزایی بیشتر در جهت تحقق اهداف پیش رو نزدیک شد.

دبیر شورای معاونین پژوهش و فناوری منطقه ۴ کشور با پیشنهاد تشکیل پنج کمیته در ذیل فعالیت دانشگاه های منطقه چهار کشور بیان کرد: کمیته های کارآفرینی، فناوری اطلاعات، ارتباط با صنعت، مدیران پژوهشی و آزمایشگاه های مرکزی، پنج کمیته ای هستند که با تشکیل آنها می توان به طوری منسجم، اهداف، نیازها و برنامه های مطرح شده را ساماندهی کرد.

دکتر مجذوبی در ادامه به یک موضوع جدید در شرایط نوسانات نرخ ارز برای فعالیت های پژوهشی اشاره کرد و گفت: فرصت های مطالعاتی خارج از کشور و تعاملات بین المللی نقش مهمی در ارتقاء جایگاه پژوهش کشور و همچنین رتبه بندی دانشگاه ها دارد، اما متأسفانه وضعیت نوسانات ارزی دانشگاه ها را در این خصوص دچار مشکل بزرگی کرده است که امیدواریم هرچه سریع تر راه حلی برای آن اندیشیده شود.

وی با اشاره به برخی ایرادات در رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: هیچ یک از دانشگاه های منطقه 4 در این رتبه بندی جایگاهی ندارند و باید در جهت بهبود نظام رتبه بندی تلاش بیشتری شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا، همچنین بر یکسان سازی فعالیت ها نیز تاکید کرد و گفت: در برخی دانشگاه ها برای مقاله ای، تشویقی در نظر می گیرند اما گرنت نمی دهند و یا عکس این اتفاق می افتد که همین موجب نارضایتی اساتید شده است.

وی در ادامه، در آستانه فرا رسیدن هفته پژوهش به وزارت علوم پیشنهاد کرد: در تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، به منظور حفظ و ارتقاء شأن و جایگاه پژوهش و پژوهشگران،تعداد پژوهشگران برتر، محدود و با کیفیت بیشتری صورت بپذیرد.

مجذوبی افزود: پژوهشگران استان ها شایستگی های زیادی دارند، از این رو از وزارت علوم درخواست می شود در انتخاب پژوهشگران برتر کشور نیز به این افراد بیشتر توجه کند.

گفتنی است مهمترین محورهای این نشست حول موضوعات معرفی توانمندی ها و پیشرفت های پژوهشی و فناوری دانشگاه های منطقه ۴، معرفی روش های موفق ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه ،هم افزایی در خصوص ارتقای روش های رصد، شناسایی و معرفی طرح ها و پروژه های کاربردی، بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه­ خدمات و تسهیلات پژوهشی به اعضای هیأت علمی و پژوهشگران دانشگاه ها و معرفی طرح ملی چشمه نور ایران واقع در استان قزوین در قالب پنل های تخصصی بود.

خبرنگار: اسماعیلی

عکس: روابط عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست