پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۴۵۲
|
کد خبر: ۱۳۲۳
مجمع عمومی اتحادیه بین المللی ریاضی و کنگره بین المللی ریاضیدانان هر چهار سال یکبار برگزار می گردد، که این دو رویداد در سال جاری در کشور برزیل و همچنین اولین همایش جهانی زنان در ریاضی یک روز قبل از کنگره بین المللی ریاضیدانان برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

دکتر اشرف دانشخواه عضو هیأت علمی ریاضی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، ضمن قدردانی از همراهی و همکاری دکتر سید حسن علوی در این مجمع و این همایش، گزارشی از رویدادها و فعالیت های خود در این سفر را ارائه کرد و افزود: نماینده انجمن ریاضی ایران در مجمع عمومی اتحادیه بین المللی ریاضی، یک ارگان غیر دولتی و غیر انتفاعی است، که با هدف ارتقاء همکاری های بین المللی در ریاضی، کمک به برگزاری کنگره بین المللی ریاضیدانان و جلسات و کنفرانس های بین المللی ریاضی، و تشویق و حمایت از سایر فعالیت های بین المللی که به توسعه علوم ریاضی در هر یک از جنبه های آن، محض، کاربردی و یا آموزشی کمک می کند ایجاد شده است.

وی یادآور شد: مجمع عمومی این اتحادیه هر چهار سال یکبار، قبل از کنگره بین المللی ریاضیدانان برگزار می شود و خلاصه گزارش و تصمیمات اتخاذ شده توسط سخنگوی اتحادیه در افتتاحیه کنگره به اطلاع شرکت کنندگان می رسد. در سال جاری این مجمع از تاریخ ۲۷ الی ۳۱ جولای ۲۰۱۸ در شهر سائو پائولو برگزار گردید.

دانشخواه اضافه کرد: در این مجمع گزارش کاملی از فعالیت های اتحادیه و برنامه های آتی به همراه گزارش های مالی ارائه گردید. همچنین خلاصه ای از فعالیت های انجمن های ریاضی ایران در بخش گزارش کمیته بانوان اتحادیه به اطلاع نمایندگان رسید.

عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: انجمن های ریاضی کشورهای عضو، با توجه به فعالیت ها و افتخارات کسب شده توسط ریاضیدانان خود، به پنج گروه تقسیم می شوند، که ایران در گروه چهارم می باشد و این بدین معناست که ایران می تواند با چهار نماینده در این مجمع حضور یابد و در تصمیم گیری های مختلف، از جمله انتخاب اعضای شورای اجرایی اتحادیه و کمیته های زیرمجموعه آن شرکت نماید.

وی بیان کرد: علاوه بر تصمیم گیری در خصوص خط مشی اتحادیه در برخی موارد، کشورهای فرانسه و روسیه با اعلام قبلی، برنامه ها و امکانات خود را برای میزبانی مجمع عمومی اتحادیه و کنگره بین المللی ریاضیدانان در سال ۲۰۲۲ ارائه نمودند، که در پایان پس از رای گیری مقرر شد این رویدادها در شهر سن پترزبورگ کشور روسیه برگزار شود.

دکتر دانشخواه اضافه کرد: بنده در این مجمع به عنوان نماینده انجمن ریاضی ایران شرکت داشتم و در بحث و تصمیم گیری های مختلف مشارکت فعال داشتم، همچنین با شرکت در مباحث و گفتگوهای جمعی علاوه بر آشنایی با انجمن های ریاضی دیگر کشورها، فعالیت های مختلف انجمن ریاضی ایران را به اطلاع نمایندگان دیگر کشورها رساندم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده نماینده کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در اولین همایش جهانی زنان در ریاضی بودم، عصر روز ۳۰ جولای بعد از اتمام جلسات مجمع عمومی سائوپائولو را به مقصد ریودژانیرو ترک نمودم.

نماینده کمیته انجمن ریاضی ایران اضافه کرد: اولین همایش جهانی زنان در ریاضی یک روز قبل از کنگره بین المللی ریاضیدانان در ۳۱ جولای ۲۰۱۸ در شهر ریودوژانیرو برگزار گردید. این همایش که از طرف کمیته بانوان اتحادیه بین المللی ریاضی برگزار شد، مورد استقبال بی نظیر ریاضیدانان قرار گرفت. بخشی از این همایش به یادبود پروفسور مریم میرزاخانی اولین زن و اولین ریاضیدان ایرانی که مدال فیلدز را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرده بود اختصاص داشت.

دکتر دانشخواه به پروپوزالی با موضوع، پیشنهاد روز تولد پروفسور مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زنان در ریاضی که در کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران تهیه شده بود اشاره کرد و افزود: به جهت گرامیداشت این ریاضیدان برجسته و با اخلاق ایرانی که متاسفانه در سن جوانی درگذشت، کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران این پروپوزالی را تهیه کرد و بنده آن را در مراسم یادبود ارائه نمودم که در پایان همایش به رای گیری گذاشته شد و نهایتا با اتفاق آرا به تصویب رسید. با تصویب این پروپوزال هر ساله جوامع ریاضی در سراسر جهان، در زادروز مریم میرزاخانی (۲۲ اردیبهشت برابر با ۱۲ می) مراسمی را به یادبود این ریاضیدان برجسته و در راستای تشویق بانوان به تحقیقات وسیع تر و بنیادی در علوم ریاضی و کسب موفقیت های بیشتر برگزار خواهند نمود.

وی در ادامه از برگزاری همایش بین المللی به افتخار پروفسور مریم میرزاخانی با همکاری کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران خبر داد: کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران نیز در نظر دارد در ۱۲ می ۲۰۱۹ همایش بین المللی در این راستا برگزار نماید. لازم به ذکر است نمایشگاهی به افتخار این ریاضیدان برجسته دایر بود و ریاضیدانان سراسر دنیا مطالبی را دفتر یادبود نوشتند که مقرر گردید این دفتر به چاپ برسد، همچنین بنا به گفته رئیس کمیته بانوان اتحادیه این نمایشگاه بطور دائمی در دانشگاه پرینستون آمریکا دایر خواهد بود.

نماینده کمیته انجمن ریاضی بانوان تصریح کرد: علاوه بر سخنرانی های تخصصی در زمینه های مختلف ریاضی، این فرصت به بانوان ریاضیدان و انجمن های علمی داده شده بود تا نتایج فعالیت های خود را در قالب پوستر به نمایش بپگذارند، که بنده نیز پوستری را که شامل اهداف و فعالیت های کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران بود و توسط این کمیته تهیه شده بود ارائه نمودم.

وی گفت: کنگره بین المللی ریاضیدانان، با حمایت اتحادیه بین المللی ریاضی هر چهار سال یکبار برگزار می شود، این کنگره از تاریخ ۱ الی ۹ آگوست ۲۰۱۸ در شهر ریودوژانیرو برگزار گردید. این کنگره از مهمترین گردهمایی ریاضیدانان جهان می باشد، که علاوه بر ارائه دست آوردهای علمی خود، در پنل ها و سخنرانی های عمومی و تخصصی شرکت می نمایند. از جمله رویداد های بسیار مهم این کنگره معرفی برندگان مدال فیلدز، جایزه نوانلینا، جایزه گوس، جایزه چرن و جایزه للاواتی است که در این میان دریافت جایزه فیلدز از اهمیت ویژه ای برخوردار است می باشد. کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی الاصل از دانشگاه کمبریج انگلستان، آشکای ونتکش از دانشگاه استنفورد آمریکا، الیسیو فیگالی از دانشگاه ای تی اچ زوریخ و بن آلمان و پیتر شولتز از دانشگاه بون آلمان در سال ۲۰۱۸ موفق به کسب مدال فیلدز شدند.

دانشخواه هم چنین اضافه کرد: ریاضیدان ترکیه ای "علی نسین" به دلیل ساخت دهکده ریاضی، موفق به دریافت جایزه للاواتی شد؛ دیوید بونهو از دانشگاه استنفورد، برنده جایزه گوس و کنستانتینوس داسکالاکیس از دانشگاه ام آی تی، برنده جایزه نوانلینا شدند و ماساکی کاشیوارا از دانشگاه کیوتو، جایزه چرن را دریافت نمود.

این عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا در پایان از دیگر برنامه های کنگره گفت: علاوه بر سخنرانی های جایزه های فوق، سخنرانی امی نوتر توسط سان-یونگ آلیس چانگ از آمریکا و سخنرانی آبل توسط مایکل آتیه ارائه شدند. همچنین سخنرانی های مدعو در ۱۹ گرایش ریاضی نیز برگزار گردید، که از این جمله می توان به سخنرانی دکتر میثم نصیری از پژوهشگاه دانش های بنیادی، به عنوان سخنران مدعو در بخش سیستم های دینامیکی و معادلات دیفرانسیل معمولی اشاره نمود؛ بعلاوه بیش از ۶۵۰ سخنرانی تخصصی در گرایش های علوم ریاضی توسط ریاضیدانان ارائه شد که بنده نیز در بخش جبر سخنرانی خود را ارائه نمودم.

خبرنگار: اسدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترامیر حمزه برزگر
United States
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
خانم دکتر اشرف انشخواه باعث افتخار همه ایرانیان عالم به علوم ، به ویژه شخص خودم که روزگاری چند دانشجوی ممتازم در دانشگاه تهران بود ند. سال ها از آن دوران سپری شده و اکنون خوشحالم که در هر انجمن ریاضی در امریکا افتخارکنم به چنین بانوی ریاضیدان ایرانی
امیر حمزه برزگر
United States
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
با سلام و تبریک به دانشگاه بوعلی سینا و گروه ریاضی آن که از چنین اسا تید بر جسته ای برخوردارند.
خانم دکتر اشرف انشخواه باعث افتخار همه ایرانیان عالم به علوم، به ویژه خودم هستند که روزگاری ‌پسین دانشجوی ممتازم در دانشگاه تهران بود ند. سال ها از آن دوران سپری شده و اکنون خوشحالم که در هر انجمن ریاضی در امریکا افتخارکنم به چنین بانوی ریاضیدان ایرانی. به امید موفقیت های روز افزون ایشان.
دکتر امیر حوزه برزگر،
استاد ریاضیات دانشگاه ایالتی جرجیا،
شهر اتلانتا ، امریکا
امیر حمزه برزگر
United States
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
با سلام وتبریک به دانشگاه بوعلی سینا و گروه ریاضی آن که از چنین اساتید بر جسته ای بر خور دارند.
خانم دکتر اشرف دانشخواه باعث افتخار همه ایرانیان عالم به علوم هستند، به ویژه خودم که روزگاری پسین ایشان دانشجوی ممتازم در دانشگاه تهران بودند. سال‌های از آن دوران سپری شده و اکنون خوشحالم که در هر انجمن ریاضیدانان امریکا افتخار کنم به چنین بانوی ریاضیدان ایرانی . به امید موفقیت های روز افزون ایشان.
با احترام،
دکتر امیر حمزه برزگر
استاد ریاضیات دانشگاه ایالتی جرجیا،
شهر اتلانتا، امریکا
حسن محسنی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
با درود بر جناب آقای دکتر پروفسور برزگر، مایه مباهات ماست که سرکار خانم دکتر دانشخواه دانشجوی استاد فرهیخته ای مانند شما بوده اند. از این که از فراسوی دوردست جهان به میهن سرفراز خویش عشق می ورزید، به احترام شما از جا بر می خیزم. نیز به احترام بانوی نابغه ریاضی جهان زنده یاد دکتر پروفسور مریم میرزاخانی و همه بانوان فرزانه میهنم کلاه از سر بر می دارم.
دیر بمانید به روزگاران
حسن محسنی دانشیار زمین شناسی و رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
علم و فناوری