پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۳۰
|
کد خبر: ۱۳۴۱
پروانه رسولی فرخ در گفتگو با بسنا تشریح کرد:

انجمن ها صرفاً مجاز به فعالیت های علمی هستند

کارشناس انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با بسنا تشریح کرد: انجمن ها و اتحادیه ها صرفاً مجاز به فعالیت های علمی(غیرسیاسی،غیرحزبی،غیرصنفی) و حسب مورد مجاز به فعالیت هایی با ابعاد سیاسی و صنفی با رویکرد علمی و تخصصی می باشند و تشخیص موضوع حسب مورد با مرجع صدور مجوز است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

پروانه رسولی فرخ کارشناس انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا اظهار داشت: لیست نهایی اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا پس از بررسی های صورت گرفته، منتشر شد.

وی افزود: براساس آخرین تغییرات آیین نامه تأسیس و فعالیت انجمن ها و اتحادیه های انجمن های علمی دانشجویی ابلاغی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آبان ماه سال گذشته، فرآیند بررسی و تأیید صلاحیت کاندیداها در دو بخش شرایط عمومی و شرایط اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت .

شرایط عمومی عضویت در این انجمن ها:

1- اشتغال به تحصیل در رشته مربوط

2- عدم عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکل های دانشجویی اعم از صنفی،سیاسی،ورزشی و فرهنگی

3- نداشتن محکومیت انضباطی منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر

4- گذراندن حداقل یک نیم سال تحصیلی برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی و دکترای عمومی

5- عدم کسب معدل مشروط در نیمسال تحصیلی گذشته

و شرایط اختصاصی شامل:

1- معدل نیم سال گذشته داوطلب کمتر از میانگین معدل گروه در همان نیمسال و یا کمتر از 14 نباشد.

2- داشتن حداقل یک مقاله علمی چاپ شده در نشریات علمی،ترویجی،علمی و پژوهشی یا علمی مرورری و نشریات علمی تخصصی مشروط به تأیید مدیر گروه یا استاد مشاور انجمن

3- اجرا یا همکاری در اجرای یک طرح پژوهشی و ارائه تأییدیه از کارفرما یا مجری طرح

4- تألیف یا همکاری در تألیف یا ترجمه کتاب

5- همکاری و مشارکت در اختراع ثبت شده یا طرح کارآفرینی مورد تآیید مراجع ذی صلاح

وی ادامه داد: طبق اساسنامه داوطلبان باید واجد همه بندهای شرایط عمومی باشند اما داشتن حداقل یکی از شرایط اختصاصی کفایت می کند.

رسولی خاطرنشان کرد: در این دوره از انتخابات انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه دستورالعمل و شرایط عضویت و تقویم انتخابات طی یک فراخوان عمومی از روش های گوناگون به دانشجویان اطلاع رسانی شد و پس از آن ثبت نام ها از سه روش (اینترنتی،پیامکی و حضوری) به مدت 7 روز انجام گردید سپس مرحله اول فرایند استعلام ها یعنی شرایط عمومی مورد بررسی قرار گرفت و پس از پایان این مرحله نتایج اولیه منتشر گردید و در راستای احترام به حقوق دانشجویان و جاماندگان مجدداً سایت ثبت نام به مدت یک روز (28مهرماه) فعال گردیده و از متقاضیان ثبت نام در انجمن ها مجددا ثبت نام صورت پذیرفت در مرحله دوم ضمن بررسی شرایط عمومی عضویت در انجمن های کاندیداهایی که مجدداً ثبت نام نموده بودند شرایط اختصاصی کاندیداهای عضویت در این انجمن ها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نهایی در تاریخ 30 مهرماه و مطابق با تقویم اعلام شده منتشر گردید.

کارشناس انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه بوعلی سینا 58 انجمن علمی دانشجویی فعال است که تعدادی از آن، انجمن های رشته ای و تعدادی، انجمن های بین رشته ای می باشند.

وی اضافه کرد: انجمن ها و اتحادیه ها صرفاً مجاز به فعالیت های علمی(غیرسیاسی،غیرحزبی،غیرصنفی)و حسب مورد مجاز به فعالیت هایی با ابعاد سیاسی و صنفی با رویکرد علمی و تخصصی می باشند و تشخیص موضوع حسب مورد با مرجع صدور مجوز است.

رسولی گفت: طبق آیین نامه انجمن های علمی دانشجویی تعداد افرادی که در انجمن ها فعالیت می کنند،بین 5الی 9نفر میتواند متغییر باشد. همچنین تعداد رسمی برای به حد نصاب رسیدن یک انجمن حداقل 5نفر در شورای مرکزی است.

کارشناس انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه گفت: به محض برگزاری انتخابات و اعلام نتایج و بررسی اعتراضات احتمالی، انجمن ها میتوانند رسما فعالیت خود را آغاز کنند و اولین فعالیت آنها؛ انتخاب یک دبیر از بین اعضا به عنوان دبیر شورای مرکزی است و بعد از کارگاه ها و گردهمایی هایی که برای آشنایی ایشان با محدوده فعالیت ها و نوع عملکردشان برگزار می شود، می توانند فعالیت های خود را آغاز کنند.

در پایان وی آماری از ثبت نام و تأیید صلاحیت ها به شرح ذیل اعلام نمود:

تعداد دانشجویان متقاضی عضویت در انجمن های علمی دانشجویی :445 نفر

تعداد دانشجویان رد صلاحیت شده بر اساس استعلام کمیته انضباطی: 6 نفر

تعداد دانشجویان ردصلاحیت شده بر اساس عضویت در سایر تشکل ها ی دانشجویی: 1نفر

تعداد دانشجویان ردصلاحیت شده بر اساس سایر شرایط عمومی و اختصاصی(علمی و آموزشی) :116 نفر

تعداد دانشجویان تأیید صلاحیت شده: 322 نفر

تعدا انجمن های به حد نصاب رسیده برای انتخابات 29 انجمن

تعداد انجمن های به حد نصاب رسیده برای تشکیل شورای مرکزی : 7 انجمن

تعداد انجمن های به حد نصاب نرسیده: 14 انجمن

تعداد انجمن های بدون کاندیدا: 8 انجمن

لازم به ذکر است طبق صحبت های رسولی فرخ سایر فرایند انتخابات طبق اعلام قبلی و مطابق با تقویم انتخابات انجام خواهد شد و در مورد انجمن هایی که به حد نصاب نرسیده اند بعد از برگزاری انتخابات کمیته حمایت و نظارت بر انجمن های علمی دانشجویی تصمیم گیری خواهد نمود.

خبرنگار: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری