پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۹۳
|
کد خبر: ۱۴۰۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

امنیت غذایی، از اولویت های کشاورزی است

منصور رضوانی جلال، در نشستی با موضوع بررسی و کنترل عوامل کم‌آبی، در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، اظهار داشت: یکی از وظایف جهاد کشاورزی، امنیت غذایی است که این عنوان تعاریف مختلفی دارد از جمله اینکه باید غذا در دسترس، سالم و همچنین مقدار آن به اندازه کافی باشد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا (بسنا)، منصور رضوانی جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در نشستی با موضوع بررسی و کنترل عوامل کم‌آبی، در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا، علاوه ‌بر بررسی معضل کم‌آبی در استان، اظهار داشت: یکی از وظایف جهاد کشاورزی، امنیت غذایی است که این عنوان تعاریف مختلفی دارد از جمله اینکه باید غذا در دسترس، سالم و همچنین مقدار آن به اندازه کافی باشد.

وی افزود: جمعیت کشور با سیر صعودی در حال افزایش ولی منابع در حال کاهش است؛ طبق آمارهای اعلام شده، باید تا سال ۲۰۵۰ غذای حدود ۹ میلیارد نفر را با توجه به افزایش جمعیت و کمبود منابع تأمین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: یکی از مسائل مهم در عصر حاضر، مشکل کم آبی است، که جهاد کشاورزی در این راستا در تلاش است تا محصولاتی که در مزارع تولید می شوند را به گلخانه‌ها منتقل کند، که در حال حاضر برخی از اقلام به شکل پیروتی و صنعتی در حال تولید هستند که در استان شاهد برخی از آنها هستیم.

وی تأکید کرد: یکی از نگرانی‌هایی که از سوی مردم در مصرف محصولات گلخانه ای وجود دارد یکی درباره سم استفاده شده در آن فضا است که تصور می شود به دلیل بسته بودن فضای گلخانه‌ها و عدم دسترسی با فضای بیرون، دوره آن کامل نمی شود و مقدار مصرف شده آن زیاد است.

رضوانی جلال اضافه کرد: اخیرا تلاش شده است تا از روش‌های غیر شیمیایی برای مبارزه بیولوژیکی در فضای گلخانه‌ها استفاده کنیم، تا جایگزین روش‌های قدیمی گلخانه‌ای شود؛ همچنین در کنار این تلاش‌ها، تحقیقاتی با همکاری دانشگاه بوعلی سینا، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات انجام شده است تا روش‌های مبارزه بیولوژیکی را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کمک همکاران این طرح، به نتایج خوبی رسیده ایم و برای اولین بار در کشور کنه‌ آمبری زیئوس سوریسکی با منبع کشور هلند در استان همدان تولید و تکثیر شد؛ در تلاشیم تا انواع تکثیر شده این کنه را که در حال انتقال به گلخانه‌های استان هستند به گلخانه‌های سراسر کشور منتقل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان داشت: این محصول به دلیل مبارزه بیولوژیکی قیمت بالاتری دارد، ولی ما در تلاشیم تا این قیمت برای تولید کننده گلخانه زیاد گران تمام نشود.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی، تولید محصولات گواهی شده(محصولاتی که همچنان اندکی با محصولات ارگانیک فاصله دارند) و عرضه آن در مراکزی است که مصرف کننده دغدغه تهیه آن را نداشته باشد.

وی ادامه داد: این بحث اکنون در حوزه گلخانه است ولی در نظر داریم تا این موضوع را در حوزه مرغ، تخم‌مرغ و محصولات دامی نیز رواج دهیم که اکنون در بعضی از واحدها در حال اجرا است.

رضوانی جلال خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده بتوانیم مرکزی برای عرضه محصولات گواهی شده در استان همدان ایجاد کنیم. اگر محصولات گلخانه‌ای مصرف کننده و خریدار خاص خود را داشته باشد، هزینه‌های مبارزه بیولوژیکی پابه‌پای تقاضا خواهد آمد و تولید کننده متحمل فشار زیادی نمی شود.

وی گفت: ما در فعالیت‌های ترویجی و الگوسازی واحدها را یاری خواهیم کرد تا این فعالیت ارزشمند و مهم به شکل فزاینده و تصاعد هندسی پیشرفت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان داشت: در این حوزه وزارت بهداشت و سایر نهادهایی که با تولید محصول سالم و گواهی شده در ارتباط هستند، باید به این طرح کمک کنند تا ابتدا در استان همدان و سپس در سطح کشور گسترش یابد.

خبرنگار: معتمد

عکس: موسوی ستوده


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی