پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۱۶
|
کد خبر: ۱۴۷۳
محمد هادی عسگری در جمع فعالین فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا:

باید فراتر از هویت کانونی، هویت ایرانی داشته باشیم

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در جمع فعالین فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا گفت: ما باید فراتر از هویت کانونی یک هویت ایرانی داشته باشیم که بتوانیم مشکلات جامعه را به خوبی تشخیص داده و آنها را حل کنیم.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، مهندس محمد هادی عسگری، مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشستی که با حضور فعالین فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، با بیان اینکه ما دارای یک ظرفیت عظیم نخبگان و یک شبکه بزرگ دانش آموختگان هستیم افزود: از مشکلات ما این است که نتوانستیم کاری کنیم که نخبگان و دانش آموختگان را تجمیع کرده و ذیل معاونت فرهنگی برای آنها شغل ایجاد کنیم؛ ما باید فراتر از هویت کانونی یک هویت ایرانی داشته باشیم که بتوانیم مشکلات جامعه را شناسایی کرده و آنها را حل کنیم.

مهندس عسگری با بیان اینکه در مجموعه دانشگاه ها روحیه همکاری و فعالیت داوطلبانه به نحو احسن در تشکل ها و فعالان فرهنگی وجود دارد، گفت: ما هیچ کجا مجموعه ای به سلامت نفس و پاکی دانشجویان نمی توانیم پیدا کنیم که این از دستاورد های انقلاب اسلامی است.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه ویژگی دانشگاه های ایرانی این است که برای تمام عرصه های فعالیت، ساختار تعریف کرده، تصریح کرد: ما به عنوان کنشگران فعالیت فرهنگی و سیاسی در دانشگاه ها باید بپذیریم که در شکل کانون ها و تشکل ها اختلاف ساختاری وجود دارد بنابراین موظفیم هر یک به کار تخصصی خود بپردازیم.

وی همچنین اضافه کرد: اگر دانشگاهی براساس کارکرد های عنصر فرهنگ از شرایط خوبی برخوردار باشد نشان دهنده این است که کانون های فرهنگی آن دانشگاه فعالیت خود را به خوبی انجام می دهند.

عسگری با اشاره به اینکه همه دانشگاه ها با مشکل کمبود فضا مواجه هستند اذعان داشت: به دلیل کم شدن میزان بودجه ها، تخصیص هایی که دولت می تواند به وزارت علوم بدهد نسبت به سال گذشته کمتر شده است ولی با این حال هیچ دانشگاهی تا به حال فعالیت فرهنگی خود را متوقف نکرده است.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همه دانشگاه ها، به مناسبت شروع سال تحصیلی، رؤسای دانشگاه ها موظفند که با حمایت از فعالیت فرهنگی دانشجویان امکان مشارکت حداکثری آنها را فراهم کنند.

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه ایده دانشگاه های اجتماعی این است که دانشگاه باید مؤثر باشد، فضای اطراف خود را رصد کند و راه حل ارائه دهد گفت: مشکلاتی که امروزه با آنها روبرو هستیم این است که یک دانشگاه نسل چهارم و کار آفرین روی پروژه خودش ریسک نمی کند تا دانشجویان را در کسب و کار دانشجویی با خودش شریک کند.

وی همچنین افزود: ما برای حل این مشکل در تلاشیم زیر ساخت های اولیه را در معاونت فرهنگی و معاونت پژوهشی وزارت علوم دنبال کنیم که از طریق مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری بتوانیم بخشی از این کار را به واسطه انجمن های علمی پوشش دهیم.

مهندس عسگری بیان کرد: برنامه داریم که برای کمیته ناظر بر نشریات، جلسات هم فکری برگزار کنیم؛ در حال حاضر بیش از 120 کمیته ناظر بر نشریات وجود دارد و ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که نشست مدیران مسؤول را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشجویان، سازمان جامع نشریات راه اندازی شده است خاطرنشان کرد: در این سامانه اتفاقاتی همچون فقدان کمیته ناظر و حقوقدان و یا عدم برگزاری انتخابات، رصد می شود و همچنین امکان حمایت هدفمند و هوشمند از نشریات فراهم شده است.

عسگری در نهایت گفت: همچنین این سامانه، دانشگاه ها را مکلف می کند تا فضای مأموریتی خود را نسبت به نشریات و برگزاری جلسات کمیته ناظر، طبق آیین نامه و دستور العمل انجام دهند.

خبرنگار: اشراقی

عکس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست