پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۸۰
|
کد خبر: ۱۴۸۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اختصاص صددرصدی بودجه 97، گفت: تلاش ما این است که آن را به صددرصد نزدیک کنیم اما پیش بینی می شود تا پایان سال با عدم تحقق منابع مواجه شویم ولی با توجه به شرایط کلی مانند فروش نفت و مسائل مختلف اقتصادی مطمئنا پرداخت بودجه آموزش عالی از اولویت بیشتری برخوردار خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز در حاشیه بازدید از پروژه های دانشگاه خوارزمی، درباره بودجه دانشگاه ها گفت: نسبت به آموزش عالی با توجه به جایگاه رفیع آن همیشه در تخصیص بودجه به صورت عادلانه و متناسب با نیازهای دانشگاه تحقق بودجه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود آنکه منابع پیش بینی شده در بودجه تحقق نیافت اما بودجه دانشگاه ها صددرصد پرداخت شد.

نوبخت افزود: امسال نیز تلاش ما این است که بتوانیم نهایت تخصیص را درمورد بودجه آموزش عالی انجام دهیم. برای بودجه سال آینده نیز سازمان برنامه و بودجه در تلاش است که رشد قابل توجهی با توجه به تمام محدودیت منابعی که دارد برای آموزش عالی در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امسال نیز صددرصد بودجه تخصیص خواهد یافت، گفت: تلاش ما این است که آن را به صددرصد نزدیک کنیم اما پیش بینی می شود تا پایان سال با عدم تحقق منابع مواجه شویم ولی با توجه به شرایط کلی مانند فروش نفت و مسائل مختلف اقتصادی مطمئنا پرداخت بودجه آموزش عالی از اولویت بیشتری برخوردار خواهد بود.

نوبخت گفت: در پاسخ به درخواست دانشگاه خوارزمی می توانم دو اقدام در رابطه با بودجه داشته باشم که یک بخش آن به سال جاری معطوف می شود. از ردیفی که در قانون بودجه تعریف شده است برای تهیه بخشی از دیون فعالیت عمرانی این دانشگاه استفاده می کنیم از این ردیف در راستای کاهش بدهی های دانشگاه می توان استفاده کرد.

وی افزود: قبل از چند ماهی که به پایان سال مانده است، می توانیم از این ردیف به دانشگاه تخصیص داده و مشارکت داشته باشیم تا دانشگاه فعال تر شده و به سمت جلو حرکت کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یادآور شد: نگاه دیگر معطوف به سال آتی است. در حال حاضر بودجه سال ۹۵، مراحل پایانی خود را طی می کند و چهارشنبه مقرر شده که کار رسیدگی به پیش نویس لایحه بودجه سال ۹۸ را در هیئت وزیران آغاز کنیم. اینکه این دانشگاه چه سهمی از بودجه سال آینده داشته باشد، این جلسه و بیان نظرات اساتید در آن موثر خواهد بود.

نوبخت تصریح کرد: در بودجه ۹۸، سعی می کنیم بودجه دانشگاه خوارزمی را تقویت کنیم و مساعدت بیشتری داشته باشیم تا این دانشگاه بتواند طرح های عمرانی خود را تکمیل کند.

وی ادامه داد: من نیز به عنوان مسئول برنامه و بودجه کشور انتظار دارم در شرایط حاضر با توجه به اینکه با مشکلات و معضلات متنوعی روبرو هستیم، از این جلسه بهره ای و ره توشه ای داشته باشم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: در سازمان برنامه و بودجه هزار کارشناس حضور دارند که دارای مدارج بالای علمی هستند ولی برای برنامه ریزی این تعداد با توجه به حجم مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، کافی نیست. براساس شاخص های اقتصادی از سال ۹۲ تا ۹۶ وضعیت اقتصادی حکایت از بهبود دارد.

وی افزود: اما با توجه به شوک اقتصادی ای که وارد شد و شما می توانید آثارش را مشاهده کنید، باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا وضعیت اقتصادی رو به بهبود رود. دانشگاه های ما از نظر علمی جایگاه بسیار خوبی را در جهان دارند. اما مردم امروزه انتظارات بیشتری از دولت دارند و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه ای برای آن آماده کند. این سازمان برای ۵ سال آینده برنامه ای تهیه دیده است اما با توجه به شرایط موجود نیاز به بازنگری دارد. برنامه ای متناسب با شرایط تحریم در ۱۲ زیربرنامه تهیه کرده ایم. میزان صادرات نفتی ما کاهش یافته اما با افزایش قیمت نفت، بخشی از آن جبران شده است و ما با توجه به محدودیت منابعی که با آن مواجه هستیم، تلاش می کنیم به اهدافمان برسیم و برای رفع مشکلات، برنامه کارآمدتری تهیه کنیم.

نوبخت اظهار داشت: هر یک از بخش های اقتصادی نیازمند توجه است و انتظار ما این است که با همکاری دانشگاه ها به صورت دوجانبه برای حل مشکلات اقتصادی، همفکری شود و جلساتی تشکیل شود، ما از دانشگاه تهران نیز خواسته ایم به صورت شبکه ای با دانشگاه های اقتصاد و اساتید مطرح آن ارتباط برقرار کرده و از نظرات آنها برای کمک به دولت بهره بگیرند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما برای حل مشکلات اقتصادی و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم به عقل جمعی نیازمندیم که بخشی از آن در این دانشگاه جمع شده است و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست