پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۲۹۷
|
کد خبر: ۱۵۱۳
حجت الاسلام والمسلمين حسين دهنوي در پنجمين جلسه از سلسله جلسات سنت عاشقي، با موضوع اصل همتايي در ازدواج و با عنوان "کی وقتشه"، از جوانان خواست كه در مسأله ازدواج دقت لازم را داشته و مراقب دل خود باشند كه دچار عشق هاي كر و كور كننده، نشوند چرا كه از اصل همتايي غافل مي شوند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام والمسلمين حسين دهنوي در پنجمين جلسه از سلسله جلسات سنت عاشقي، با موضوع اصل همتايي در ازدواج و با عنوان "کی وقتشه"، که در سالن اجتماعات شهيد چمران دانشكده علوم پايه دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، بيان كرد: براي ازدواج زماني بايد جواب مثبت داده شود كه اطمينان پيدا كنيم طرف مقابل، همتاي ما است؛ يعني بايد با كسي ازدواج كنيد كه با شما تناسب داشته باشد، به عبارت ديگر بتواند نياز هاي ما را برآورده كند كه در تعابير معرفتي ما به عنوان كفيت مطرح شده است.

وي افزود: امروزه در مجامع علمي ما، روابط عاطفي بين افراد اتفاق مي افتد، كه باعث بي اعتنايي آنها نسبت به بحث همتايي در ازدواج مي شود؛ مبتلا شدن به عشق هايي كه از روي ظاهر و بدون داشتن اطلاعات از طرف مقابل است، عواقبي همچون ازدواج ناموفق دارد، همچنين طبق آمار هاي موجود زندگي اكثر جواناني كه عاشق شده و با غير همتاي خود ازدواج كردند، به متاركه ختم شده است.

حسين دهنوي از جوانان خواست كه در مسأله ازدواج دقت لازم را داشته و مراقب دل خود باشند كه دچار عشق هاي كر و كور كننده، نشوند چرا كه از اصل همتايي غافل مي شوند.

وي اظهار داشت: فرآيند خواستگاري بايد پيش از ازدواج و شيدايي اتفاق بيافتد تا دو طرف به اين نتيجه برسند كه همتاي هم هستند يا خير؟!

حجت الاسلام دهنوي اضافه كرد: خيلي از مردم معتقدند كه اگر عشق باشد، باقي موارد حل مي شود، در صورتي كه اينگونه نيست.

وي خاطرنشان كرد: خداوند در وجود خانم ها حسي به نام حس تملك قرار داده است كه خانم ها اعم از مسلمان و غير مسلمان، همسرشان را فقط براي خود مي خواهند و اين حس در وجود همه خانم ها قرار دارد كه بايد مورد توجه آقايان قرار بگيرد.

حجت الاسلام والمسلمين حسين دهنوي در ادامه ٤ اصل همتايي را بيان كرد و اضافه کرد: اصل همتايي اعتقادي، اصلی است که در آن، همانندي اعتقادي و معتقدات مشترك مهم است، به عبارت ديگر مذهبي با مذهبي و غير مذهبي با غير مذهبي ازدواج كند.

وي ذيل همين اصل به خانم ها توصيه كرد كه در ازدواج، حتما با طرف مقابل گفتگو داشته باشند و با توجه به ظاهر خانواده او، تصميم به ازدواج نگيرند.

دهنوی ادامه داد: اصل همتايي مذهبي، يعني شيعه با شيعه و اهل سنت با اهل سنت ازدواج كند.

وی افزود: سومین اصل، اصل همتايي خانوادگي است، يعني خانواده ها هم همتايي داشته باشند، چرا كه در ايران خانواده هاي دو طرف با هم ارتباط پيدا مي كنند و روابط گسترده فاميلي بوجود مي آيد.

این کارشناسی مذهبی اجتماعی خاطرنشان کرد: در ذيل اصل سوم، مسأله همتايي طبقاتي وجود دارد، يعني خوب است كه خانواده ها از نظر مالي و طبقاتي همتاي هم باشند؛ مطلوب است كه وضعيت مالي آقا كمي از دختر خانم بالاتر باشد تا با فراهم آوردن امكانات بيشتر از شأن خانم، لذت زندگي را براي وي بيشتر كند.

دهنوی در ادامه گفت: چهارمین اصل، اصل همتايي فرهنگي است، يعني زوجين بايد از نظر مليت و فرهنگ با هم مطابقت داشته باشند، اختلاف فرهنگي و آداب و رسوم در زندگي مشكل ايجاد مي كند، حتي ازدواج دو قوميت متفاوت با هم، مشكل ساز مي باشد؛ اگر اختلاف فرهنگي، خورده فرهنگ باشد مشكلي ندارد اما اگر اصولي باشد، مشكل ساز است.

حسين دهنوي در ادامه به پرسش هاي دانشجويان پاسخ داد و اشاره كرد: شرط آمادگي ازدواج براي آقايان عبارت است از رشد عقلاني، رشد شخصيتي اجتماعي، رشد عاطفي، قدرت مديريت بحران و استقلال فكری.

وی تصریح کرد: اينكه دختري از پسري خواستگاري كند، آفت زا مي باشد، خلاف شرع نيست اما خلاف عرف و خلاف شأن دختر است.

دهنوی گفت: در خصوص ازدواج شيعه با اهل سنت اگر زوجين هم زياد مذهبي نباشند، ممكن است خانواده هاي آنها دچار مشكل شوند.

این کارشناسی مذهبی اجتماعی تأکید کرد: اگر وارد رابطه اي اشتباه شديد و تصميم به پايان دادن به اين رابطه گرفتيد، در صورتي كه احتمال مي دهيد طرف مقابل كار خطرناكي انجام دهد، با فرآيندي تدريجي و با سرد كردن طرف مقابل رابطه را تمام كنيد، اما اگر خطر چنداني طرف مقابل را تهديد نمي كند رابطه را سريع پايان دهيد.

وی اظهار داشت: آقايان در صورتي كه توانايي پرداخت مهريه را ندارند، نبايد زير بار مهريه هاي زياد بروند، از طرفي اگر در سند ازدواج، مهريه عندالمطالبه نوشته شود، خانم هر زمان كه بخواهد مي تواند مهريه را از آقا دريافت كند، اما اگر عند الستطاعه نوشته شود، زماني كه آقا تمكن مالي داشته باشد مي تواند مهريه را بپردازد.

دهنوی بیان داشت: ازدواج فاميلي در صورت در نظر گرفتن مشاوره ژنتيك بهتر از ازدواج با غريبه است، چون خانواده ها نسبت به هم آشنايي دارند، اما پيشنهاد من اين است كه ازدواج با آشنايان، كه نسبت به آنها آشنايي كامل داريد، مناسب است.

وی در پایان گفت: آقايان در صورت داشتن شرايط ازدواج، براي خواستگاري از طرف مقابل، بايد طبق اصول و با توجه به شأن خانم رفتار كنند، يعني از طريق خانواده پيش قدم شوند، نه اینکه خودشان رأسا اقدام کنند.

خبرنگار: قیاسی و مولوی

عکس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر