پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۵۶
|
کد خبر: ۱۵۳۰
دبیر چهارمین همایش تبیین اندیشه‌ های دفاعی امام خامنه‌ای گفت: اندیشه های رهبر انقلاب اسلامی، اندیشه های نابی است که ضرورت الگو پردازی در خصوص این اندیشه ها وجود دارد و جامعه دانشگاهی باید تلاشی در راستای تبیین اندیشه های اسلامی داشته باشد و طبق فرمایشات رهبری این ها را تبدیل به الگو کرده و برای حل مشکلات جامعه از آن استفاده شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدجواد هراتی دبیر چهارمین همایش تبیین اندیشه‌ های دفاعی امام خامنه‌ای که در سالن سرو دانشکده کشاورزی جدید دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: تجربه تاریخی انقلاب اسلامی ایران نشان می دهد که رهبر انقلاب، همواره افق دید وسیع تری در حوزه های مختلف نسبت به عموم مردم در مسائل اجتماعی داشته اند و همین امر ضرورت تبیین اندیشه های ایشان در دوره های مختلف را نشان می دهد.

وی با ذکر یک مثال به ضرورت این امر اشاره کرد و گفت: در اوایل دهه هفتاد شمسی، زمانی که حضرت آقا بحث شبیخون فرهنگی و بحث تهاجم فرهنگی را مطرح می کنند، یک افق دید و زاویه خاصی به این موضوع دارند؛ اما آنچه در افکار عمومی و از نگاه خواص به مسأله تهاجم فرهنگی پرداخته می شود، موضوع ویژه‌ای است و نگاه خیلی از عموم جامعه به قسمت های خاصی از موضوع تهاجم فرهنگی توجه دارد.

هراتی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری این بحث را مطرح می کنند موضوع تهاجم فرهنگی به عنوان یک هجمه و حمله ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که بخش عمده آن موضوع فرهنگ اشرافی و فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب اسلامی است که در اثر همین فرهنگ اشرافی در جامعه ایران رسوخ می کند.

وی ادامه داد: حدود دو دهه از این زمان گذشت که جامعه و خواص متوجه این امر شدند که دیدگاه های رهبری شامل این حوزه ها هم می شود و اتفاقا تأکید ایشان در بحث شبیخون فرهنگی بر فرهنگ است.

دبیر این همایش با اشاره به اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در سال های نه چندان دور مطرح کردند تعابیر مختلفی شد، بیان داشت: متأسفانه کم کاری دانشگاهیان بود که خیلی به دنبال الگوسازی برای این امر نبودیم.

دکتر هراتی اضافه کرد: اندیشه های رهبر انقلاب اسلامی، اندیشه های نابی است که ضرورت الگو پردازی در خصوص این اندیشه ها وجود دارد و جامعه دانشگاهی باید تلاشی در راستای تبیین اندیشه های اسلامی داشته باشد و طبق فرمایشات رهبری این ها را تبدیل به الگو کرده و برای حل مشکلات جامعه از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران از جمله کشور هایی است که در طول تاریخ مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفته، گفت: ساده انگاری است اگر تصور کنیم که از این مقطع تاریخی به بعد، تهاجمی صورت نخواهد گرفت.

دکتر هراتی ادامه داد: دشمنان ایران به برکت انقلاب اسلامی فکر تهاجم سخت را به ایران نخواهند داشت.

وی با اشاره به گونه های مختلف تهاجم و اهمیت شناخت آنها اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دوره های مختلف و از زمانی که موضوع جنگ نرم و شبیخون فرهنگی را مطرح کردند، به این موضوع اشاره داشتند؛ لذا دستیابی به یک الگوی دفاعی با توجه به شرایط کنونی و تهاجمی که احتمال دارد کشور را در آینده هم تحت تأثیر قرار دهد، بسیار ضرورت دارد و در رسیدن به این الگوی دفاعی تبیین اندیشه های رهبری به عنوان یک اندیشه ناب بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

دبیر چهارمین همایش تبیین اندیشه‌ های دفاعی امام خامنه‌ای بیان کرد: برگزاری این همایش با هدف رسیدن به الگوی دفاعی منطبق با اندیشه های رهبری در حوزه های نظری و رفتار های عملی به منظور دفاع همه جانبه، قدرت بازدارندگی، اقتدار و امنیت پایدار در مقابل هرگونه تهاجم احتمالی دشمن در حوزه های مختلف است.

دکتر هراتی سه هدف عمده برگزاری این همایش را اینگونه عنوان کرد: هدف اول شناسایی، تشریح و تبیین اندیشه های دفاعی رهبر معظم انقلاب اسلامی،هدف دوم دستیابی به یک الگو و گفتمان سازی که در دیدگاه دفاعی رهبری می باشد و هدف سوم فرهنگ سازی و عملیاتی نمودن اندیشه های دفاعی رهبر انقلاب اسلامی است.

وی در پایان گفت: این همایش از سال گذشته با تلاش وزارت دفاع و همکاری دانشگاه های مختلف برگزار شد. مجموعا از سال گذشته با فراخوان مقالاتی که صورت گرفته، حدود 2300 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و در این مقالات هفت هزار داوری صورت گرفته است.

خبرنگار: مرسلی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری