پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸۱
|
کد خبر: ۱۵۳۳
دکتر محمد سعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در هشتمین نشست شهرسازی، که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، تصریح کرد: مدت مدیدی است از این کیفیت ها غافلیم یعنی در دانشگاه عمدتا کمیت برایمان اصل معیار است و آن را تدریس می کردیم و حرفه نظام برنامه ریزی ما، یک نظام کمی و کالبدی محور است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمد سعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در هشتمین نشست شهرسازی که به همت دانشجویان انجمن علمی طراحی شهری و در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: متأسفانه حال شهرهایمان خوب نیست؛ وقتی به گذشته برمی گردیم و شهرها را نگاه می کنیم می بینم که آن آرامش و حس خوبی که داشتیم در حال حاضر نداریم، جدا از مشغله ها و درگیری هایی که اضافه شده اصولا محیط شهرمان رو به زوال گذاشته و آفت منزلت و کیفیت پیدا کرده است.

وی افزود: امنیت و ایمنی دو واژه بسیار مهم برای کیفیت در شهرهایمان است؛ امنیت اجتماعی نداریم، چراکه فضاهای شهری دچار بروز بزهکارهای مختلف اجتماعی است و این عدم امنیت را زنان و بچه ها بیشتر احساس می کنند؛ چقدر ما در فضاهایمان احساس امن بودن می کنیم، با کوچک ترین ناملایمات طبیعی، یک طوفان یا یک زلزله دچار سوانحی می شویم که صدمه های عجیب و غریب مالی و جانی وارد می کند؛ این مشکلات در واقع دردهایی است که ما امروزه با آن روبرو هستیم.

دکتر ایزدی ضمن تأکید بر هویت که در محیط شهری بر رفتار و آرامش ما تأثیر گذار است، گفت: ما معماران و شهرسازان بیشتر اذیت می شویم وقتی سرمان رو بالا می گیریم و نابهنجاری در شهرها را می بینم؛ نگاه مردم عادی هم به همین صورت است، از نابسامی فضای نابکار آمدی نظام حمل و نقل تا ناکارا بودن زیر ساختار شهری ابراز نارضایتی می کنند؛ مجموعه این نابسامانی ها به این دلیل می باشد که مدت مدیدی است نسبت به این کیفیت ها غافلیم یعنی در دانشگاه عمدتا کمیت برایمان اصل معیار است و آن را تدریس می کردیم و حرفه نظام برنامه ریزی ما، یک نظام کمی و کالبدی محور است.

دکتر ایزدی در ادامه بیان داشت: در ملاحظات برنامه ریزی شهر کجا این شاخص های کیفی به نام آسایش، امنیت، ایمنی و هویت گنجانده شده و نشان می دهد که ما در حرفه و نظام مدیریت به دنبال این کیفیت ها نبودیم و نیستیم؛ در واقع همه صنوفی که دخیل در امر شهرسازی هستند، در مقوله کیفیت در زندگی شهری غفلت کردند.

وی با اشاره به جریانات نوگرایی که از ابتدای این قرن آغاز شده، گفت: جریان نوگرایی با یک پشتیبانه استبدادی شروع به دگرگون کردن و فراهم آوردن زمینه برای دوگانگی کرد؛ این خودش زمینه ساز تغییر و تحولات بود؛ هرچند خیلی نتوانست سازمان و فضای شهرها را دچار دگرگونی کند.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از دهه 40 ماجرای شهرنشینی شتابان، شهرها را منقلب و دگرگون کرد؛ در جریان مهاجرت های عجیب و غریب ناشی از اصلاحات ارضی و... اختلاف بین شهرها و جذابیت که بین شهرهای بزرگ بود فراهم شده بود شهرها از هم گسیخته شدند؛ شهرهای کوچیک و روستاها این تمایل برایشان به وجود می آمد که برای پیدا کردن کار وشرایط زندگی بهتر، مهاجرت کنند و باعث یک جریان جابجایی بزرگ جمعیت شد.

وی در ادامه افزود: توسعه شهرنشینی شتابان، شهرها را بدون داشتن نظام برنامه ریزی صحیح گسترده کرد، مدیریت شهری هم در واقع تاب و توان مواجهه با آن را نداشت و این جریانات تا اوخر دهه 60 ادامه پیدا کرد؛ این دلایل باعث از هم گسیختگی عجیب در نظام شهری شد.

ایزدی با اشاره به سیاست بازآفرینی گفت: در رویکرد جدید موضوع اصلی مسائل شهری است، یعنی اول سؤال می کنند که مسأله این شهر چیست و سپس راه حل پیدا می کنند؛ ما باید برویم به سمت سیاست نو که به این کیفیت ها توجه می کند؛ با یک سیاست متفاوت نسبت به سیاست ها و ابزارگذشته می توانیم به راه حلی برسیم که شاید بخشی از این مسائل را بتواند برطرف کند؛ این مجموعه اتفاقات را از سال 92 در قالب یک سیاست تحت عنوان "باز آفرینی شهری" مطرح کردیم، که راه حلی برای ارتقاء کیفیت زندگی در شهرها بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم ما بسیار شریف هستند و استحقاق بیشتری از این کیفیت ها را دارند، ما درصدد فراهم کردن یک پروژه بزرگ هستیم اما آنها از ما یک سری خواسته های زمینی و روشن دارند؛ اگر دستمان را برداریم و به صدای مردم گوش بدهیم با همین هزینه های که در اختیار داریم می توانیم کاری کنیم که رضایت مندی مردم را فراهم کنیم.

وی برای حل این مشکلات بیان داشت: مجموعه اقداماتی که در زندگی روزمره مردم تأثیر دارد و می تواند زندگی آن ها را متحول کند، باز آفرینی شهری است؛ لذا تمرکز سیاست بازآفرینی بر این است که مقیاس را از حرفه های بزرگ بیاورد در مقیاس محله؛ متناسب با نیاز ها به راه حلی بپردازد که می تواند در مکان و پیرامون تأثیرگذار باشد.

دکتر محمد سعید ایزدی در پایان گفت: امیدواریم که از طریق این هم اندیشی ها به راه حل های برسیم که موارد رفاه را فراهم کند؛ در هرجایی که هستیم تمام تلاشمان برای ایجاد گفتمانی باشد که دیدگاه ها را به هم نزدیک کنیم؛ لازم نیست همه ما مثل هم فکر کنیم ولی می توانیم هم راستا و هم اندیشی کنیم؛ در این شرایط فعلی مملکت که دچار محدودیت های منابع هستیم، نمی توانیم از روش های قبلی که آزمون و خطا می کردیم استفاده کنیم، در حال حاضر باید با برنامه کامل و جامع به سراغ الویت ها برویم.

خبرنگار: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست