پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۹۸
|
کد خبر: ۱۶۳۳
دکتر شهیندخت مولاوردی در جمع هیأت اندیشه ورزان جوان استان:

گفتگو با یکدیگر، یکی از الزامات وحدت است

دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی با اشاره به گفتگو کردن با یکدیگر که یکی از الزامات وحدت است، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص که به اندیشه ورزی و ترویج آن از رأس تا تمامی لایه‌های زیرین جامعه اشاره دارد، نشانگر این است که کشور برای برون رفت از بسیاری از بحران‌ها به اندیشه‌ورزی احتیاج دارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا( پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا)، دکتر شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی، در اولین مجمع عمومی هیأت اندیشه ورزان جوان استان همدان، در سالن همایش‌های استانداری اظهار داشت: با توجه به هدف رسالت حضرت پیامبر اعظم(ص)، که اتمام مکارم اخلاقی بوده است، اگر بخواهیم این هدف را به زبان امروزی بیان کنیم، می توانیم به اخلاق و فرهنگ شهروندی اشاره کنیم.

وی بیان کرد: در زمینه حقوق شهروندی تلاش‌هایی در حال انجام است ولی همچنان جای کار دارد؛ همت رسول اکرم را در آن زمان شاهد بودیم که فوج فوج انسان ها به دین گرایش پیدا می‌کردند.

مولاوردی افزود: این امر نمایانگر انقلاب فرهنگی عظیمی بود که در دوران جاهلیت و سرزمین حجاز رخ داد، که باید از آن انقلاب و منش و سنت نبوی عبرت گرفت و راه پیامبر اعظم(ص) را ادامه داد.

وی گفت: توجه به هفته وحدت، که بیانگر وحدت بین مسلمانان است، باید ارزیابی و آسیب‌شناسی از سالی که این هفته نام‌گذاری شده است تا کنون انجام شود، تا مشخص شود تا چه اندازه اهداف مد نظر ما محقق شده و چقدر با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی ادامه داد: در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ضروری است که در هر حوزه‌ای بازبینی و بازنگری داشته باشیم.

مولاوردی با اشاره به گفتگو کردن با یکدیگر که یکی از الزامات وحدت است، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص که به اندیشه ورزی و ترویج آن از رأس تا تمامی لایه‌های زیرین جامعه اشاره دارد، نشانگر این است که کشور برای برون رفت از بسیاری از بحران‌ها به اندیشه‌ورزی احتیاج دارد.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن مسؤولین استانی گفت: توسط مسؤولین استانی، این ظرفیت برای استان همدان ایجاد شده است، بنابراین باید از این ظرفیت بهره ببرید و به دنبال ایجاد ظرفیت‌های موازی نباشید.

مولاوردی اضافه کرد: یکی از آسیب‌های جدی در حال حاضر، موازی کاری‌ها است؛ که در این راستا کارگروه‌های ایجاد شده می‌تواند در پیشبرد اهداف در حوزه نهادسازی مؤثر و مفید باشد.

وی با اشاره به شبکه به‌هم پیوسته دستیاران حقوق شهروندی ادامه داد: این شبکه ارتباطی بدون تعامل، همکاری و هم‌افزایی با نهادهای مشابه، نمی‌توانند برنامه‌های خود را پیش ببرند.

دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی عنوان کرد: گفتگو یک مهارت است و برای به حداقل رساندن سوء تفاهم‌ها و حل اختلافات به شکل مسالمت آمیز نیاز به گفتگو داریم؛ در واقع مهارت دو جنبه دارد که شامل مهارت سخنوری و مهارت شنیداری است.

وی با گرامیداشت دیگر مناسبت این روز که " نه به خشونت علیه زنان است" اظهار داشت: شعاری که امسال بر مبنای این مناسبت تبیین شده، اینگونه است"مرا هم بشنو" بیان این جمله از زبان قربانیان این خشونت نشانگر اهمیت هنر شنیدن است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به مطلبی که درباره گفتگو مطالعه کرده بیان کرد: وقتی گفتگو را در شکل نوشتاری به صورت پیوسته می‌نویسیم، بیانگر گفتگوی جمعی و معاشرت است، مانند گفتگوهای جمع‌های خانوادگی.

وی عنوان کرد: ولی وقتی گفتگو را به صورت جدا می‌نویسیم، با دو طرف مواجه هستیم، کسی که صحبت می‌کند و کسی که می‌شنود؛ که در این شکل یک مصاحبه هدفمند و نتیجه‌دار را شاهد خواهیم بود؛ این مهارت برای همه ضروری است و همگی نیاز به فراگیری آن داریم.

وی مطرح کرد: تلاش حوزه امور شهروندی این بود که نظام آموزشی از دوران پیش دبستانی به مهارت‌هایی همچون مهارت نه گفتن، گفتگو، کار تیمی، تعامل مؤثر با دیگران، خلاقیت و تفکر اعتقادی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا از پایه در کودکان نهادینه شود.

مولاوردی ادامه داد: در حال حاضر شاهد تغییر در رویکرد نظام آموزشی هستیم به عنوان مثال اخیراً اعلام شد که اسباب بازی‌ها وارد مدارس می‌شوند و حذف مشق شب می تواند بیانگر تغییر و پیشرفت در این حوزه باشد.

وی اضافه کرد: در دوران بزرگسالی و نوجوانی نیز باید بارویکردی پیش رویم که امنیت و آموزش شهروندی را در زمره اهداف قرار دهیم و اگر این هدف محقق نشود نمی توانیم شاهد شکل‌گیری حقوق شهروندی و نهادینه شدن آن باشیم؛ بنابراین باید برای این هدف و تحقق آن زمان زیادی را اختصاص دهیم.

دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی اظهار داشت: از نظر امام رضا(ع)، مدارا و نرم خویی یکی از ویژگی‌های برجسته مؤمنان است، مدارا به معنای پذیرش تفاوت‌ها و نه به معنای تأیید است؛ با مدارا می‌توانیم زیست متنوع جمعی را تسهیل کنیم.

وی گفت: هیأت‌های اندیشه ورزان جوان دارای دو مؤلفه است، یکی تشکل و هیأت بودن آنان که با گردهمایی اندیشه ورزی می کنند، دیگر کلمه اندیشه ورزی است، که می‌تواند فکر نو و خلاق باشد، بدین معنا که برای حل یک مسأله با یک موضوع محوری جمعی فکر کنیم.

مولاوردی بیان کرد: هیأت‌های اندیشه ورزان می‌توانند به عنوان عقل منفصل مدیران و بازوهای مشورتی به کار گرفته شوند و وقتشان را صرف بحث و بررسی مسائل موجود کنند؛ این هیأت می‌تواند با توجه به نیازهای ویژه هر استان شکل بگیرد و باید قدر آنها را دانست.

دستیار ویژه سابق رئیس جمهور در امور شهروندی اضافه کرد: این امر می تواند به عنوان مؤلفه‌های توسعه فرهنگی در کشور شناخته شود؛ اکنون که در مرحله چهارم توسعه هستیم، باید با مشارکت نهادهای مدنی به این مرحله سرعت ببخشیم.

وی اظهار داشت: در مرحله آخر از توسعه به نوگرایی و مدرنیته می‌رسیم، توسعه سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌های فرهنگی که بسیار مراحل حساسی در فرایند توسعه یک کشور است.

مولاوردی بیان داشت: باید به یک جامعه سالم و فراگیر که تمامی شهروندان در آن دارای نقش هستند، برسیم و به همه آنها احترام گذاشته می‌شود و کودکان از سنین کودکی شهروند بودن را یاد می گیرند و تمامی مهارت‌ها را کسب می‌کنند.

خبرنگار: معتمد

عکاس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی