پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۰۸
|
کد خبر: ۱۶۸۹
حجت الاسلام حسینی یمین، در برنامه بررسي شبهات حقوقی زنان:

تفاوت زن و مرد در اسلام، در حق و تکلیف است و مبنای حق و تکلیف، استعداد و ظرفیت ها است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مجتبی حسینی یمین، در برنامه بررسي شبهات حقوقی زنان، اظهار داشت: در اسلام، برخلاف تفکر فمنیستی، بین زن و مرد، از نظر جسمي و رواني، تفاوت وجود دارد، این تفاوت ها تفاوت در حق و تکلیف را ایجاد می کند، زيرا مبنای حق و تکلیف استعداد و ظرفیت ها است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مجتبی حسینی یمین، در برنامه بررسي شبهات حقوقی زنان كه با تلاش هيأت شهداي گمنام دانشگاه بوعلي سينا و در سالن شهید چیت سازیان دانشکده علوم انسانی برگزار شد، اظهار داشت: در اسلام، برخلاف تفکر فمنیستی، بین زن و مرد، از نظر جسمي و رواني، تفاوت وجود دارد، این تفاوت ها تفاوت در حق و تکلیف را ایجاد می کند، زيرا مبنای حق و تکلیف استعداد و ظرفیت ها است.

وي افزود: عدم دیدن تفاوت بین دو زن و مرد، ظلم به هر دو طرف، به خصوص زنان است که البته این تفاوت ها عموم را در بر می گیرند؛ از طرفی وجود تفاوت بین زن و مرد به معنای عدم شباهت بین آن ها نیست.

حسيني يمين در ادامه تشريح كرد: روان زن، روانی تکیه خواه و روان مرد، روانی مستقل است؛ اگر حقوقی برای مردان الزام نشده، به دلیل روحیه مستقل آنها است که به ضررشان تمام خواهد شد، بنابراین الزام حقوق، متناسب با روحیه و روان است.

وي اضافه كرد: در بحث حقوق زنان قوانینی وجود دارد که اجرای آن بر عهده انسان است؛ اگر از قانون سوء استفاده شود اشکال آن به انسان بر می گردد، نه قانون، چرا که او مجری می باشد.

این کارشناسی مذهبی و حقوقی خاطرنشان كرد: کارکردهای قانون برای اجرا و فرهنگ است؛ گاهي قانون، حقوقي را به عنوان حقوق فرهنگي مطرح می کند، با اين هدف كه فرهنگی را ایجاد، استمرار ببخشد و یا حمایت کند.

وي در نهایت بيان كرد: اولویت های اجتماعی به ترتيب با فرد، خانواده و جامعه است؛ اگر قانون و حقی برای فردي وضع شود، به منظور استحکام خانواده است و ممکن است محدودیت هایی را برای او ایجاد کند که قطعا این محدودیت ها باعث کاهش میزان اختلافات خانوادگی خواهد شد.

خبرنگار: حوائجي
عكس: هاديان


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر