پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۹۵
|
کد خبر: ۱۷۱۴
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: دانشجوی کارشناسی نباید خودش را به یک حوزه پایبند کند، بلکه باید از شعر و ادبیات گرفته تا فلسفه های ناب، ادیان و علوم اجتماعی و در همه حوزها آشنایی کلی داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمدعلی قاسمی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در نشستی با موضوع "دانشجوی علوم سیاسی؛ اکنون و آینده" که در سالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی برگزار شد، بیان کرد: علوم سیاسی در بین رشته هایی که با آن ها آشنایی جزئی داریم، یک رشته استثنایی است، علومی که ما می شناسیم عمدتا علوم تجربی است، که همگی حالتی توصیفی دارند، یعنی یک واقعیت را در عالم خارج برای ما توصیف می کنند.

وی افزود: علوم سیاسی یک بعد توصیفی دارد که شامل مثال هایی از جمله جوامع به چه صورت هستند، فعالیت های سیاسی این گونه اتفاق می افتند، انقلاب ها به چه شکل پدید میایند، اعتراضات و جنبش های اجتماعی این گونه شکل می گیرند و انسان ها رفتارهای سیاسی، به این شکل دارند و.... می شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: بعد دیگر علوم سیاسی بعد تجویزی است، یعنی علوم سیاسی به ما نشان می دهد که این جامعه چگونه اداره می شود، چرا این معادلات سیاسی برقرار است، این معادلات به کدام سمت حرکت خواهند کرد و کدام گروه موفق تر خواهند شد و...

وی بیان کرد: یک سری مفاهیم و ارزش های بنیادی است که علوم دیگر در آن بحث نمی کنند؛ این مفاهیم مربوط به حوزه فلسفه سیاسی و بعد فلسفی علوم سیاسی می باشد، مثل بحث عدالت، آزادی، دموکراسی و حقوق انسانی و...؛ شما این مباحث را به طور کلی در علوم تجربی نمی توانید مطرح کنید و نمی توانید از یک عالم علوم تجربی انتظار داشته باشید که برای شما عدالت را تشریح کند، به محض اینکه این کار را انجام دهد وارد حوزه فلسفه سیاسی شده است.

این عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: علوم سیاسی در ضمن اینکه برای ما وضع موجود را توصیف می کند، وضع موجودی که به ما شکل داده، ما را به وجودآورده، وضع فعلی، آینده و گذشته ما را رقم زده است را هم توصیف می کند؛ به ما در عین حال کمک می کند که مسیر آینده را ترسیم کنیم، به وضع خودمان واقف بشیم و بدانیم چه ارزش های باید در زندگی خود انتخاب کنیم؛ این قدرت انتخاب، مفاهیم و ارزش ها فقط از اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی بر می آید.

وی ضمن بیان اینکه علوم سیاسی به کار ما در فهم جهان و تعیین آینده و برنامه زندگی سیاسی ملت ها می آید، اظهار کرد: با توجه به این ماهیت، رشته علوم سیاسی یک رشته التیستی است، رشته ای نیست که بخواهند در آن درس بخوانند یا تعداد دانشجو در آن زیاد باشد، معتقد هستم گسترش بی رویه ای در عموم رشته ها اتفاق افتاده که علوم سیاسی هم یکی از آن رشته ها است.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما در ایران همیشه بجای اینکه مسأله را حل کنیم به تأخیر می اندازیم، وقتی مسأله به حالتی بحرانی تبدیل می شود، در موردش تصمیم می گیریم؛ در این کشور وقتی بحث بیکاری پیش می آید، ظرفیت دانشگاه ها را به قدری اضافه می کنیم که یک عده مشغول به تحصیل باشند تا بیکاری به تعویق بیفتد؛ دانشگاه ها را بزرگ تر می کنیم، هیأت علمی و کارمند جذب می کنیم و باعث می شود اشتغال جدید شکل بگیرد؛ سیستم آموزش عالی ایران نیاز به یک سازمان دهی دارد که ما ببینیم واقعا نیاز های جامعه چیست، چه رشته هایی لازم است و در چه رشته هایی لازم به تغییر است و...

وی تشریح کرد: بیکاری و نگرانی از آینده معمولا فقط برای علوم سیاسی نیست و عموم رشته ها این مشکل را دارند؛ جدیدترین رقم هایی که داده می شود حدودا 26 تا27 درصد فارغ التحصیلان بیکار متعلق به رشته کشاورزی و 25درصد رشته کامپیوتر و علوم سیاسی هستند که در رده های بالای ده قرار دارد؛ باید تغییراتی در دروس نه با این ذهنیت که در حال حاضر وجود دارد، داده شود؛ اولین کاری که دانشجو باید انجام دهد خودشناسی است، بنده بر این اعتقادم که اگر انسان علاقه خود را، آن چیزی که از باطن می جوشد و آن عشقی که دارد را تعقیب کند در زندگی دیر یا زود حتما موفق خواهد شد.

قاسمی در ادامه گفت: در رشته های علوم سیاسی، اندیشه سیاسی یکی از حوزهای مهم و بنیادی علوم سیاسی است همچنین، رشته روابط بین الملل که در سال های اخیر دانشجویان به این رشته تمایل بیشتری پیدا کردند یکی از رشته های مهم است، کسانی که علاقه مند هستند، می توانند در این رشته مشغول به کار شوند.

وی تأکید کرد: حوزه مطالعات استراتژیک و امنیت ملی که نیاز به تمرکز بیشتری دارد، در عموم دپارتمان های علوم سیاسی دنیا وجود دارد و از رشته هایی است که آینده روشنی دارد، همیشه مورد توجه بوده و در عرصه بین المللی کارکرد بیشتر و بهتری دارد.

قاسمی بیان کرد: دانشجوی کارشناسی نباید خودش را به یک حوزه پایبند کند، بلکه باید از شعر و ادبیات گرفته تا فلسفه های ناب، ادیان و علوم اجتماعی و در همه حوزها آشنایی کلی داشته باشد؛ اما آن چیزی که به صورت سیستماتیک مهم است و اولین اقدامی که دانشجویان ما باید انجام بدهند این است که از این حالت خاموشی، یأس و افسردگی خارج بشوند، دلیل اصلی این حس یأس که در دانشجویان ما می باشد نگرانی از آینده شغلی است، ازسال ها پیش در جامعه ما این حس وجود داشته است؛ شما اگر برای آینده آماده باشید حتما فرصت های بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: قدر این دوران جوانی را بدانید، بعد از مدتی که این دوره عبور می کند شما دیگر این توانایی، آزادی و فراغتی را که الان دارید را نخواهید داشت، آنچه که اکنون مطالعه می کنید و برایش تلاش می کنید، ذخیره شما برای آینده است؛ توصیه می کنم در بعضی کتاب های زرد که راجع به موفقیت و مثبت اندیشی است غرق نشوید و در حد آشنایی و برنامه ریزی کردن مطالعه کنید؛ فعالیت های خود را در فضای مجازی محدود کنید، این میزان وقتی که از ما می گیرد هیچوقت جبران شدنی نیست.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا گفت: از اوضاع و مباحث روز علوم سیاسی مطلع باشید، ببینید چه مباحثی در حوزه سیاسی مطرح است و چه مباحثی در اندیشه های بین المللی اهمیت دارد؛ زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، هرمیزان که در این زبان مسلط باشید در رقابت کنکور بسیار جلو می افتید، یادگیری زبان به شما کمک می کند از متونی که اشکلات اساسی دارند و نامفهوم هستند رها شوید و بتوانید مستقلانه فکر کنید؛ هرچه میزان کتاب هایی را در بحث ترجمه چک می کنم اعتقادم نسبت به این موضوع راسخ تر می شود، هر تعداد مترجم های مختلف را بررسی می کنم می بینم چقدر ترجمه ها ما را گمراه می کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر زبان را خوب یاد بگیرید یک قدم بزرگ تر برداشته اید و می توانید خودتان را با دانشجویان علوم سیاسی نه در دانشگاه های داخلی بلکه در دانشگاه های بین المللی مقایسه کنید؛ اغلب دپارتمان های علوم سیاسی دنیا، پادکست، لیست دروس اساتید و تحقیقات خود را در آن جا قرار می دهند، شما اگر قدری آشنا باشید می توانید این متون را مطالعه کنید و خودتان را با آن ها مقایسه کنید و ببینید به عنوان یک دانشجویی علوم سیاسی در سطح جهانی در چه جایگاهی قرار دارید.

وی در پایان بیان کرد: در جهانی که امروزه جهان رسانه های اجتماعی نامیده می شود، همه چیز در دسترس انسان ها قرار دارد، چه کسی در این جهان موفق تر است؟ کسی که همه این ها را می بیند و عمیق تر از این ها می اندیشد، همه این ها را جذب می کند و چیزی جدید تحویل می دهد؛ محققین آینده قرار نیست چیزی را حفظ کنند و تحویل بدهند چون کتاب ها و پادکست ها در اختیار همه است، اگر قرار باشد چیزی ایجاد کنید باید از خودتان داشته باشید که در فضای مجازی در دسترس نباشد.

خبرنگار: آقایی

عکاس: طاووسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر