پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۵۱۶
|
کد خبر: ۱۷۴۱
محمد نوروزی در نوشته ای به حسابداران نوشت:

روز حسابدار، مظهر همگرايي و خردورزي جمعي حسابداران

یادداشتی که می خوانید، محمد نوروزی عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه بوعلی سینا، برای بسنا نوشته و به حسابداران و دانشجویان حسابداری تقدیم کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷

یادداشتی که می خوانید، محمد نوروزی عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه بوعلی سینا، برای بسنا نوشته و به حسابداران و دانشجویان حسابداری تقدیم کرده است:

روز حسابدار مظهر همگرايي و خردورزي جمعي حسابداران

2 الی 8 دسامبر 2007 ميلادي (برابر با 11 تا 17 آذر 1386) براي حسابداران جهان بزرگ ترين رويداد تاريخ حسابداري به شمار مي آيد، زيرا آيفك (فدراسيون بين المللي حسابداران) اين هفته را به عنوان هفته جهاني حسابداري اعلام كرده است.

41 سال پيش، در چنين روزهايي نهادهاي حرفه اي حسابداري چند كشور به منظور همگرايي در استانداردها و روش هاي حسابداري و حسابرسي در عرصه بين المللي اقدام به تأسيس آيفك كردند. امروزه آيفك به مهمترين ارگان حسابداري بين المللي تبديل شده است. اين ارگان از 155 نهاد حسابداري از 120 كشور جهان، كه در حدود 5/2 ميليون حسابدار را نمايندگي مي كند، تشكيل شده است. آيفك بزرگ ترين ارگان بين المللي در ميان حرفه هاي بين المللي به حساب مي آيد و اين عظمت، جايگاه حسابداران را در ميان تمام حرفه ها متمايز و برجسته مي كند. آيفك با آگاهي از جايگاه و نقش حسابداري در حفظ و حراست از منافع عمومي و رشد، توسعه، بهينگي، كارآيي و پايندگي اقتصادها و نيز براي ترويج همگرايي بين المللي در ميان حرفه هاي حسابداري و براي جلب نظر استفاده كنندگان و برقراري تماس و تبادل نظر با استفاده كنندگان خدمات حسابداري و در يك كلام براي اعتلاي عمل حسابداري هفته جهاني حسابداري را تعيين كرده است.

حسابداران، اطلاعات مورد نياز اكثر تصميمات اقتصادي در سطح بنگاه هاي دولتي، عمومي و خصوصي را تهيه و گواهي مي كنند. تمام استفاده كنندگان اطلاعات حسابداري، اعم از سازماني و برون سازماني وجود سامانه هاي حسابداري و خدمات حسابداري را براي گرفتن تصميمات اقتصادي و نيز دوام و بقاء بنگاه هاي اقتصادي حياتي و ضروري مي دانند. در اقتصادهاي نوين بدون سامانه هاي حسابداري تصميم گيري ها و ارزيابي هاي اقتصادي، ارزيابي عملكرد مديران و برنامه ريزي و كنترل بنگاه ها و مديريت ريسك هاي مالي، امكان ناپذير است.

در كشور ما نيز پنج نهاد حسابداري شامل انجمن حسابداران خبره ايران (عضو پيوسته آيفك)، جامعه حسابداران رسمي ايران (عضو وابسته آيفك)، انجمن حسابداري ايران، انجمن مديران مالي ايران و سازمان حسابرسي به تأسي از همتايان خود در سراسر جهان به پاس اين هفته و براي تكريم و تجليل از مقام حسابداران يك روز را به عنوان "روز حسابدار" تعيين كرده اند. در روز 13 آذر 1386، رهبران اين پنج نهاد گرد هم آمده و تاریخ 15 آذر هرسال را به عنوان "روز ملي حسابدار" مشخص نمودند.

روز حسابدار از يك سو تجلي بخش اتحاد و يگانگي حسابداران و نماد تكريم و تجليل از حسابداران و از سوي ديگر فرصتي براي سپاس داري و تكريم استفاده كنندگان اطلاعات و گزارش هاي مالي و جلب نظر آنان است. اين واقعيت ها بر ضرورت روز ملي حسابدار تأكيد مضاعفي مي گذارند. روز حسابدار به قياس از هفته جهاني حسابداري مظهر همگرايي، هم افزايي و خردورزي جمعي حسابداران ايراني در عرصه ملي است (به نقل از امیر پوریانسب، روزنامه سرمایه، شماره 619).

ضمن عرض تبریک روز ملی حسابدار رباعی زیر از اسداله حمیدی تقدیم خوانندگان می شود:

در شغل حسابداری پاکی اصل است
اخلاق در این حرفه به انسان وصل است

هر کس که تهی کند خود از این اوصاف

باید شود آماده که وقت فصل است

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست