پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۵۷
|
کد خبر: ۱۷۴۵
دکتر یعقوب محمدی فر عنوان کرد: روز 16 آذر را به عنوان یک روز مهم می دانیم، در واقع امروز را به احترام شهدای دانشگاه تهران باید به شایستگی گرامی داشت و صحیح آن است که لفظ جشن بر مناسبت 16آذر تلقی نگردد، چرا که این روز یادآور خون شهیدانی است که جان خود را در راستای اعتلای دانشگاه و کشور اسلامی ایران فدا کردند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینا، در جشن روز دانشجو، که در سالن همایش های سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، خاطرنشان کرد: 16 آذر در سال 1332 به دنبال رشته جریان های سیاسی که در کشور اتفاق افتاد، بروز کرد؛ اگر برگردیم به سال 1313که نخستین دانشگاه جدید در ایران تأسیس شد.

وی افزود: در نخستین دانشگاه جدید ایران به اسم دانشگاه تهران، همواره دانشجویان به عنوان عناصر خلاق و حساس، در اوضاع و شرایط اجتماعی و سیاسی ایران ایفا نقش کردند و بعد از دوران فطرت شهریور سال 1320 تا مرداد 1332، 12سال عجیب را در تاریخ ایران تجربه کردیم.

محمدی فر بیان کرد: در این 12سال طلایی از نظر سیاسی و اجتماعی بخشی از کشور ما توسط نیروهای متفقین اشغال شد و فضای عجیبی بر کشور حاکم شده بود.

وی ادامه داد: در همین فضا است که جریان های مختلفی در دانشگاه تهران شکل گرفت و در فضایی مشابه است که در سال 1329 ملی شدن صنعت نفت به ثمر نشست؛ جریان ملی گرایی از یک سمت و جریان های اسلام گرایی دانشجویان مکتب اسلام از سمت دیگر و در کنار ما دانشجویان پیروان مارکسیستی و اصطلاحا توده ای سه عنصر اساسی در این 12سال بودند که ایفای نقش می کردند.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: یادمان باشد، بعد از کودتای 28 مرداد 1332که اتفاقات عجیبی در دوران خفقان و استبداد در این کشور آغاز شد، شاهد این هستیم که در آذرماه بنا است معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران بیاید و در دانشگاه تهران دکتری افتخاری بگیرد، که در جریان همین موضوع، از 14 آذر تحرکات دانشجویی اعتراضات آغاز می شود.

وی یادآور شد: متأسفانه در روز 16 آذر گارد شاهنشاهی و نیروهای نظامی وارد صحن مقدس دانشگاه می شوند و 3 تن از بهترین دانشجویان این دانشگاه در دانشکده مهندسی را به شهادت می رسانند، در واقع از سمت کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور این روز به عنوان روز دانشجو و با شعار روز مبارزه با ظلم و استکبار و در واقع استکبار ستیزی معرفی می شود.

محمدی فر عنوان کرد: روز 16 آذر را به عنوان یک روز مهم می دانیم، در واقع امروز را به احترام شهدای دانشگاه تهران باید به شایستگی گرامی داشت و صحیح آن است که لفظ جشن بر مناسبت 16آذر تلقی نگردد، چرا که این روز یادآور خون شهیدانی است که جان خود را در راستای اعتلای دانشگاه و کشور اسلامی ایران فدا کردند.

وی در نهایت اضافه کرد: 16آذر یک روز حساس در تاریخ ملی ایران است و این روز را اگر به خاطر بسپاریم و روحیه استکبار ستیزی، ظلم ستیزی و عدالت خواهی دانشجویی را در طول تاریخ و جنبش دانشجویی در نظر بگیریم، این روز اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

خبرنگار: آقایی

عکس: طاووسی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست