پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۹۱
|
کد خبر: ۱۷۹
با تلاش موفقیت‌آمیز محققان کشور صورت گرفت؛

بومی‌سازی و تجاری‌سازی سیستم‌های هیدرولیک هواپیما

پژوهشگران کشور با بومی‌سازی سیستم‌های هیدرولیک هواپیما موفق به تولید انبوه این تجهیزات شدند و به گفته آنها ساخت این قطعات مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، سیستم هیدرولیک هواپیما، سیستمی است که از فشار سیال برای انتفال انرژی استفاده می‌کند. سیستم هیدرولیک برای ایجاد نیروی هیدرولیکی از نیروی موتور بهره می‌برد که این کار توسط پمپ هیدرولیک صورت می‌گیرد. این نیروی هیدرولیکی از طریق لوله و لاین‌ها به تمامی نقاط هواپیما توزیع می‌شود.

از قدرت هیدرولیک جهت به کار انداختن سیستم‌های سخت مانند سطوح کنترل استفاده می‌شود.

با توجه به اهمیت این سیستم‌ها محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مطالعات خود را در تولید انواع تجهیزات و سامانه‌های هیدرولیک، نیوماتیک، سامانه سوخت و الکترومکانیک متمرکز کرده است.

رضا ادیبی از محققان این طرح، با بیان اینکه این طرح با عنوان طراحی و ساخت "سیستم فیلتراسیون و کنترل مدار هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی" اجرایی شد، گفت‌: اجرای این طرح می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای پرنده‌ها در حوزه گردشگری را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه همه پرنده‌ها و هواپیماها از سیستم‌های هیدرولیک بهره می‌برند، خاطرنشان کرد: بر این اساس این سیستم‌ها باید دارای یکسری پارامترها باشند که مطالعات ما در این حوزه متمرکز شد، ضمن آنکه با تقویت واحد تحقیق و توسعه این شرکت فناور، اقدام به ساخت انواع آزمونگرها برای تعمیر و نگهداری قطعات هواپیما کردیم.

ادیبی ادامه داد: در این مطالعات موفق به ساخت سیستم‌های هیدرولیک پرنده‌ها و بومی‌سازی این تکنولوژی شدیم.

این محقق با تاکید بر اینکه این طرح از جمله طرح‌های برگزیده جشنواره‌های قبلی جوان خوارزمی بوده است، یادآور شد: این طرح در سال ۱۳۹۲ به عنوان طرح برگزیده جشنواره جوان انتخاب شد که با توسعه این فناوری موفق به تجاری‌سازی این سیستم‌ها در کشور شدیم و در حال حاضر از این سیستم‌ها در صنعت هوایی کشور بهره‌برداری می‌شود.

ادیبی با تاکید بر اینکه این قطعات مطابق با استانداردهای هوایی تولید شده است، در این باره توضیح داد: به نظر می‌رسد سقوط هواپیمای ATR در ۲۹ بهمن ماه احتمالاً به دلیل اشکالات ایجاد شده در برخی از تجهیزات در ارتفاعات پایین بوده است، از این رو نیاز است تجهیزات هواپیماها به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند در دماهای بسیار پایین و یا بالا و یا شرایط سختی که هواپیما با آن موجه می‌شود، عملکرد بهینه داشته باشند.

وی ادامه داد: از این رو قطعات پرنده‌ها برای رسیدن به ضریب اطمینان بالا باید تست‌های متنوعی را بگذرانند.

محقق این طرح با تاکید بر اینکه تجهیزاتی که در کلاس هوایی تولید می‌شوند، باید تست‌های سختگیرانه‌ای برای دریافت استانداردها بگذرانند، خاطر نشان کرد: بر این اساس سیستم هیدرولیک تولید شده به منظور دریافت استانداردها تست‌های زیادی مطابق استانداردهای بین‌المللی را گذراند.

وی با بیان اینکه این طرح در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در سال ۱۳۹۲ طرح برگزیده منتخب شد، افزود: این سیستم به تولید انبوه رسید و در صنایع هوایی مورد استفاده قرار گرفته است و از فناوری‌های کسب شده محصولات جدیدی تولید کردیم.

این طرح از سوی مهندس محمد همتی و با همکاری رضا همتی در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در سال ۱۳۹۲ عرضه و موفق به دریافت رتبه دوم پژوهش‌های توسعه‌ای شد.

محققان این شرکت دانش‌بنیان نیز در گذشته موفق به طراحی و ساخت و راه‌اندازی خط تولید نازل سوخت با کاربرد در صنایع هوایی کشور شدند.

مهندس محمد همتی از محققان این طرح و مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه نازل سوخت موتور توربینی با حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ساخته شد و اکنون در صنایع هوایی کشور در حال استفاده است، ادامه داد: این قطعه به دلیل اینکه باید پس از مدتی تعویض شود، از قیمت بسیار بالایی برخوردار است و قیمت تمام شده نمونه خارجی آن ۵ برابر قیمت نمونه مشابه داخلی آن است.

وی، کاربرد این قطعه را در موتور توربینی صنایع هوایی دانست و یادآور شد: وظیفه این قطعه پاشش سوخت در موتور توربینی است و روش کار آن به این شکل است که سوخت با فشار از راهگاه‌های میانی قطعه به صورت دورانی، پرفشار و به صورت پاششی در موتور انجام می‌گیرد.

این محقق با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۱۲۰ عدد از این نازل در صنعت هوایی کشور استفاده می‌شود، گفت: با توجه به ارتقای ناوگان هوایی امکان نیاز به این قطعه در آینده افزایش می‌یابد.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری