پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۶۳
|
کد خبر: ۱۸۲۴
حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به اینکه فرصت حوزه معارف، بزرگترین فرصت نهاد رهبری و دانشگاه برای تأثیر گذاری در ذهن دانشجو است افزود: با وجود اینکه ما یک دهم دروس دوره کارشناسی را در اختیار داریم و دانشجو طی این مدت مخاطب ما است، ما از این فرصت درست استفاده نکرده ایم و تعلیم و تربیت لازم صورت نگرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در نشستی که با رؤسای دانشگاه های استان همدان، در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، گفت: مسؤولیت یک جامعه به ما سپرده شده است و نسل و جامعه امانت خدا و مردم در دست ما هستند؛ اگر ما نگرانی و دغدغه ای که برای فرزندان خود داریم نسبت به دیگران داشته باشیم می توانیم عهده دار این مسؤولیت شویم.

وی همچنین ادامه داد: ما عهده دارمسؤولیت دانشگاه هستیم بنابراین باید همان تعالیمی که دوست داریم فرزندان ما در دانشگاه ها فرابگیرند را به فرزندان جامعه که در اختیار ما هستند تعلیم داده و آن ها را تربیت کنیم.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: صرف اینکه ما بچه ها را محدود و محصور کنیم مشکل را حل نمی کند. گاهی اوقات مسؤولیت خود را فراموش می کنیم در صورتی که باید توجه کنیم که بعد از اتمام این مسؤولیت ها از ما در مورد نحوه عملکردمان سؤال پرسیده می شود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: در فضای دانشگاه مهم ترین دغدغه و دردسری که داریم این است که ما به دنبال تهی کردن نسل جوان از امید، اعتماد به نفس و سرمایه های اجتماعی و آینده داشتن هستیم و در این زمینه نسل جوان تحت هجوم است.

وی با بیان اینکه در هر بخشی ممکن است غفلتی صورت بگیرد اذعان کرد: عده ای به دنبال بزرگنمایی و نادیده گرفتن موقعیت هایی هستند که دانشگاه های ما در این زمینه ها پیشرو بوده اند ولی با به فراموشی سپردن و به یاد نیاوردن، دنبال حذف این موفقیت ها از آلبوم و ویترین جلوی چشم دانشجوها هستند.

رستمی ادامه داد: آن چیزی که مرتب القا می شود احساس فروکاهی و آب شدن دائمی سرمایه ای است که به عنوان سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و امید به آینده در جامعه وجود دارد که البته این محیط دست ما مسؤولین است.

وی با اشاره به اینکه ابزار رقیب بسیار گسترده است و آنان به افکار، آمار و عواطف جوانان ما دسترسی دارند افزود: اگرچه این ابزار دست ما نیز هست ولی آنها زودتر به این ابزار مسلط شده و از آن استفاده می کنند. بنابراین نادیده گرفتن و کوچک انگاری در این زمینه خیلی مؤثر است ضمن اینکه احساس ضعف در این زمینه وجود ندارد.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به مشکلات جدی که در بحث فرهنگی وجود دارد بیان کرد: از آنجایی که دانشگاه ها دربحث بودجه دچار مشکل هستند این امر باعث می شود در برخی حوزه ها اولویت هایی مورد توجه قرار بگیرند و اولویت فرهنگی فراموش شود.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه بودجه فرهنگی در مقایسه با مجموع بودجه دانشگاه ناچیز است و اختصاص این بودجه مسأله های بزرگی را حل نمی کند اما اهمیت این حوزه کم نیست و هر چقدر اهتمام و اشراف و دقت نظر در آن به کار برده شود ارزشمند است.

حجت الاسلام رستمی با اشاره به اینکه فرصت حوزه معارف، بزرگترین فرصت نهاد و دانشگاه برای تأثیر گذاری در ذهن دانشجو است افزود: با وجود اینکه ما یک دهم دروس دوره کارشناسی را در اختیار داریم و دانشجو طی این فرصت مخاطب ما است، ما از این فرصت درست استفاده نکرده ایم.

وی تشریح کرد: ما نباید تنها توجه خود را به یک بخش معطوف کنیم. برخورد نهاد رهبری با همه، چه انقلابی چه غیر انقلابی، چه مذهبی و چه غیر مذهبی باید پدرانه باشد؛ ولی با این حال باید بچه های انقلاب را در آغوش گرفت و به آن کسانی که در صحنه خطر، در کنار مردم و انقلاب و دفاع از ملت حضور دارند توجه ویژه ای بشود.

حجت الاسلام رستمی در نهایت با اشاره به ضعیف بودن برخی مجموعه ها در بحث اساتید گفت: استاد معارف، تنها به عنوان استاد یک گروه آموزشی شناخته نمی شود؛ انقلاب باعث حضور این اساتید در دانشگاه ها شده است و آنها نماینده انقلاب هستند بنابراین وظیفه دارند علاوه بر حوزه آموزش در حوزه فرهنگ و تربیت دانشجویان تلاش کنند.

وی همچنین ادامه داد: اساتید معارف باید بازوهای استادی معاونت های فرهنگی و دفاتر نهاد شوند که در این زمینه باید تقویت شوند و همچنین دوره های مهارت افزایی برای آنها داشته باشیم.

خبرنگار: اشراقی

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست