پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۷۹
|
کد خبر: ۱۸۴۰
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه امروزه تمام آنچه که به عنوان مشکل شناخته می‌شوند، توسط محققان کشور قابل حل است، بر لزوم هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های مختلف در رفع چالش‌ها تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به انتظارات جامعه از دانشگاه‌ها گفت: امروزه دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند و کسب و کارهای مبتنی بر دانش را در کشور گسترش دهند.

وی با بیان اینکه گزارش‌های موجود بیانگر این است که دانشگاه‌ها در سیر تحولی خود، وظایفشان را با توجه به بازخوردهای جامعه انجام داده‌اند، افزود: از سال ۱۳۶۰ بیشترین تلاش دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی بوده و اوایل دهه ۱۳۷۰ نیز بحث تحصیلات تکمیلی با هدف حل چالش‌های کشور شکل گرفت. همچنین در اواسط دهه هشتاد رویکرد فناورانه و تبدیل دانش به ثروت مورد توجه قرار گرفت و بر همین اساس مراکز رشد و پارک‌ها تشکیل شدند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه اکنون دانشگاه‌های کشور دچار تحول شده‌اند، ادامه داد: آنچه امروز در کشور مطرح است، گسترش هم‌افزایی بین صنعت و دانشگاه‌ها است.

دکتر غلامی ادامه داد: در گذشته اقبال و استقبال بخش صنعت در زمینه همکاری با دانشگاه‌ها آنچنان که باید نبوده اما خوشبختانه طی چندسال اخیر، فاصله بین دانشگاه و بخش صنعت کم شده و رویکردهای جدیدی شکل گرفته است.

وزیر علوم با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها گفت: نمایشگاه امسال، از سوی مراکز علمی و مجموعه‌های جدید صنعت و فناوری مورد اسقبال قرار گرفته که این امر حرکت فزاینده‌ای در حوزه هم‌افزایی بخش صنعت و دانشگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: اکنون در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای به پارک‌های علم و فناوری صورت گرفته و پروژه‌های بسیاری در این حوزه در حال انجام است.

وزیر علوم با اشاره به ارتباط مطلوب برخی سازمان‌ها با دانشگاه‌ها بیان کرد: از جمله سازمان‌هایی که اکنون دانشگاه‌ها ارتباط خوبی را با آن برقرار کردند، سازمان محیط زیست است که بر همین اساس کنسرسیومی در خصوص حل چالش‌های بزرگ زیست محیطی تشکیل شده است. همچنین در صنعت نفت نیز دانشگاه‌ها قراردادهایی را با وزارت نفت در خصوص نحوه استخراج و بهره‌برداری از نفت را به امضا رسانده‌اند.

دکتر غلامی با بیان اینکه وزارت علوم در زمینه ارتباط با صنعت وظیفه خاصی را برای دانشگاه‌ها مقرر کرده، گفت: به همین منظور، آیین‌نامه‌های موجود در این زمینه، مورد ارزیابی و بررسی مجدد قرار گرفت و برخی آیین‌نامه‌های جدید نیز از جمله آیین‌نامه‌های ارتقایی به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش برای بازترشدن ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم، تصریح کرد: اکنون به منظور تحقق این امر، اقدامات مختلفی صورت گرفته که از جمله آن، اجرای طرح مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها با هدف بهبود وضعیت اشتغال دانشجویان است.

وزیر علوم با اشاره به برخی انتقادها مبنی بر ناکارآمدی آموزش عالی، افزود: معتقدیم اگر کسی امروزه بحث ناکارآمدی فارغ‌التحصیلان در سازمان‌ها را مطرح می‌کند باید به این نکته توجه داشته باشد که خودش نیز در این مراکز تحصیل کرده است و اگر خود را کارآمد می‌داند باید در فعالیت‌های مبتنی بر رفع چالش‌های کشور وارد شود.

دکتر غلامی گفت: در حال حاضر باید ابعاد مثبت دانشگاه‌ها را در جامعه مطرح، نکات ضعف را به درستی شناسایی و در حل آنها تلاش کنیم.

وزیر علوم افزود: امروزه تمام آنچه که به عنوان مشکل شناخته می‌شوند، توسط محققان کشور قابل حل است و هر چیزی که نیاز به انجام دارد نیز با هماهنگی و مشارکت دستگاه‌های مختلف قابل تحقق است.

در پایان، قراردادهای صنعتی احیای مرحله تالاب انزلی به روش زیست بالایی تسریع یافته و افزایش حجم آبگیری، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دموپلنت غشایی برای استحصال گاز دی اکسید کربن گاز دودکش، ساخت و نصب و راه‌اندازی یک دستگاه بازرسی کامیونی، تولید انواع مرکب‌های پرینتر پلاترهای جوهرافشان با استفاده از مواد معدنی و گیاهی با استفاده از فناوری نانو با حضور وزیر علوم به امضا رسید.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست