پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۰۱
|
کد خبر: ۱۸۶۳
دکتر صاحب محمدیان‌ منصور عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، با اشاره به انجام مطالعه طرح ساماندهی دامنه الوند توسط کارشناسان این دانشگاه گفت: 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر صاحب محمدیان‌منصور عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، با اشاره به انجام مطالعه طرح ساماندهی دامنه الوند توسط کارشناسان این دانشگاه گفت: 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است.

وی در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی همدان، در خصوص پروژه مطالعاتی و ساماندهی دامنه شمالی الوند که توسط دانشگاه بوعلی سینا در دست مطالعه است، اظهار کرد: همدان دارای 2 مزیت استراتژیک در حوزه گردشگری است یعنی هم دارای جاذبه‌های طبیعی و هم دارای مناطق تاریخی است.

محمدیان منصور با بیان اینکه در این طرح مطالعاتی مزیت‌های گردشگری همدان مورد توجه قرار گرفته شده است، افزود: در همین راستا کارشناسان سعی کرده‌اند اشتغال زایی و ایجاد بستر سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشریح اینکه طرح مطالعاتی و ساماندهی جغرافیایی دامنه الوند در محدوده و حریم شهر همدان از اردیبهشت‌ماه مورد مطالعه کارشناسان قرار گرفته است، گفت: سازمان میراث فرهنگی از سال 95، در حال پیگیری طرح‌های گردشگری همدان است که پس از آسیب‌شناسی و همکاری استانداری، شهرداری و بنیاد مسکن خدماتی در این زمینه تعریف شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه عدم نبود شرح خدمات مشخص موجب موفق نبودن طرح های گردشگری متعدد تاکنون بوده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی سینا به عنوان مدیر طرح توسط تیم 15 نفره میراث فرهنگی وارد کار مطالعاتی آن شده است.

وی با اشاره به اینکه 26 پردیس گردشگری در طرح منطقه همدان و حومه معرفی شده است، گفت: اراضی پردیس‌ها و ضوابط ساخت و ساز در این مناطق که در این طرح قرار گرفته، بیشتر برعهده دولت است.

محمدیان منصور با بیان اینکه زمین‌های مردم نیز براساس قانون طرح برای ساخت و ساز مورد بررسی قرار می‌گیرد اظهار کرد: این طرح مطالعاتی در پنج منطقه شامل گنجنامه، حیدره، تاریک دره، دره مرادبیگ و سد اکباتان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در منطقه حیدره ایجاد منطقه گردشگری ـ تفریحی، در تاریک دره ایجاد منطقه گردشگری ورزشی زمستانی، در محدوده دره مرادبیگ ایجاد منطقه گردشگری پزشکی سلامت، ورزشی، کشاورزی پیشنهاد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: در این طرح ایجاد نخستین پردیس گردشگری کشاورزی خلاق در روستاهای توئیجین و موئیجین و روستای چشین و ابرو به دلیل داشتن پتانسیل بالا پیشنهاد شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در محورهای گردشگری این طرح 21 روستا وجود دارد که باید توریست‌ها از این روستاها و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کند، عنوان کرد: ایجاد لوپ‌های گردشگری منجر به اقامت و ماندگاری توریست در منطقه می‌شود که همین امر می‌تواند به اقتصاد این مناطق کمک به سزایی کند.

محمدیان منصور در خصوص طرح مطالعاتی گردشگری همدان بیان کرد: قرار است این طرح به دلیل کامل و جامع بودن طی 20 روز آینده توسط سازمان میراث فرهنگی به تصویب نهایی برسد و در مرحله دوم طرح وارد جذب سرمایه گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران زیادی برای اجرای طرح‌های گردشگری به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده‌اند اما چون این مجموعه تاکنون برنامه‌ای نداشته نتوانسته جذب سرمایه‌گذار را در برنامه داشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا در نهایت گفت: هدف از مطالعه این طرح این بود که نگاه جامعی به همدان شود و به 11 طرح قبلی در این زمینه جامعیت ببخشد و در حداکثر زمان کار تحقیقاتی آن انجام شود.

خبرنگار: اسدی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست