پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۹۸
|
کد خبر: ۱۸۸
محققان دانشگاه علم و صنعت ایران به انجام رساندند؛

ساخت نمونه صنعتی دستگاه جمع آوری لکه‌های نفتی از سطح آب

تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به ساخت نمونه صنعتی دستگاه جمع‌آوری لکه‌های نفتی از سطح آب شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
به گزارش بسنا و به نقل از دانشگاه علم و صنعت ایران، ساخت نمونه آزمایشگاهی این دستگاه دو سال قبل در دانشگاه انجام شد و یک سال بعد، طی قراردادی که مابین دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان بنادر و کشتیرانی منعقد شد، نمونه صنعتی آن در گروه نانوفناوری و در آزمایشگاه سیستم های هوشمند دانشکده فناوریهای نوین تولید و تحویل شد. این دستگاه از دو ماه پیش در بندر امیرآباد تست و استفاده شده و رضایت واحد عملیات را در پی داشته است.
دستگاه جمع آوری لکه های نفتی از سطح آب، ضمن برخورداری از ابعاد کوچک قادر است با سرعت بسیار بالایی آلودگی‌های نفتی را حتی در غلظت‌های بسیار کم از روی سطح آب جمع‌آوری کند. این دستگاه همچنین قابلیت لحاظ کردن نفت سبک، متوسط و سنگین را دارد و از مزایای عمده آن، جمع آوری هر سه دسته این آلودگی های نفتی است.
این دستگاه مانند یک قایق بر روی آب شناور است و دارای دو غلطک است که با سطح آب تماس دارد. این غلطک ها از جنس خاصی ساخته شده که به شدت نفت دوست و آب گریز است. در چرخش این غلطک هاست که آلودگی نفتی از سطح آب، جذب غلطک ها می شود و در سمت مقابل، این آلودگی توسط کاردکی از غلطک جدا و به مخزن جداگانه ای هدایت می شود. آلودگی سپس از مخزن پمپ می شود و توسط دستگاهی به ساحل منتقل می گردد.
دستگاه غلطکی جمع کننده لایه نفتی از روی سطح آب می‌تواند با ویسکوزیته چهارصد، ۱۳ مترمکعب بر ساعت آلودگی نفتی را جمع آوری کند در حالی که نمونه امریکایی این محصول، توانایی پاکسازی ۷ مترمکعب بر ساعت در همین شرایط را داراست. همچنین مواد جاذب خاص به کار رفته در این دستگاه، آن را قادر می‌سازد که غلظت‌های بسیار پایین نفت، در حد امولوسیون را نیز به دام انداخته و آلودگی را به صورت کامل از آب‌های آزاد مانند دریاها یا محیط‌های بسته شامل تالاب ها، دریاچه‌ها و حوضچه‌ها بزداید.
ساخت نمونه صنعتی این دستگاه حاصل تحقیق و تلاش دکتر صادق صادق‌زاده و دکتر میثم جلالی اعضای هیأت علمی دانشکده فناوری‌های نوین به عنوان مسؤول تیم فنی و مسؤول پروژه در بخش نانومواد؛ دکتر علیرضا منصور زاده صنعتگر و همکار اجرایی و تیم تحقیقاتی ۴ نفره از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده فناوری‌های نوین بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری