پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۵۵
|
کد خبر: ۱۹۰۲
مرکر آپای دانشگاه بوعلی سینا در اطلاعیه ایT توصیه هایی به منظور استفاده ایمن از خدمات بانکداری الکترونیکی و جلوگیری از کلاهبرداری در پرداخت های اینترنتی را منتشر کرد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، متن این توصیه ها به شرح زیر است:

1- به منظور انجام عملیات بانکی، ورود به سیستم اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی، هرگز از مکانهای عمومی مانند کافینتها و رایانه افراد ناشناس استفاده نکنید.

2- بانک ها و امور مالی دانشگاه به اطلاعات محرمانه کارت شما (نظیر رمز اول یا دوم، کد CVV2 و تاریخ انقضای کارت) نیاز ندارند. به تماس ها، ایمیلها و پیامکهایی که خود را به این عناوین معرفی می کنند هرگز پاسخ نداده و مراتب را در اسرع وقت به حراست دانشگاه اطلاع رسانی نمایید.

3- هرگز به تقاضاهایی که با پنجرههای pop-up اطلاعات شخصی شما را میخواهند؛ پاسخ ندهید. تبلیغات پاپ آپ (Pop Up) یا بالاپر یا واشو نوعی از آگهی های اینترنتی هستند که به منظور باز شدن یک پنجره یا صفحه برای کاربران ایجاد می شود.

4- توجه داشته باشید نشانی سایت سامانه اینترنت بانک یا پرداخت اینترنتی در مرورگر باید با https آغاز شود.

5- حتی الامکان برای عملیاتی همچون انتقال وجه از یک حساب به حساب های دیگر شبکه بانکی - تخصیص/ تغییر رمز دوم کارت - مسدود کردن کارت بانک مفقودی - پرداخت قبوض خدمات شهری - تعیین مبلغ چک - دریافت صورتحساب از سیستم اینترنت بانک استفاده نمایید.

6- از نبود دوربین سارقان در محیط اطراف خودپرداز اطمینان حاصل کنید.(دوربینهای کوچکی که کمتر قابل مشاهده است و برای مشاهده رمز کارتبانک مشتریان در اطراف خودپرداز و با حداقل فاصله ممکن با صفحهکلید خودپرداز نصب می شود)

7- برای پرداخت آنلاین، به جای باز کردن درگاه بانکی با استفاده از موتورهای جستجوگر نشانی دقیق سایت را در نوار 'آدرس بار' وارد نمایید.

8- از انجام پرداختهای اینترنتی از طریق سایتهای متعلق به موسسات غیرمعتبر و ناشناس در اینترنت خودداری کنید.

9- از بکار بردن تاریخ تولد، کد ملی، کد پرسنلی و سایر کلمات عبور قابل حدس زدن، جهت رمز کارت و رمز اینترنتی خودداری نمایید.

10- نرم افزار همراه بانک را مستقیم از روی سایت اختصاصی بانک مربوطه دریافت کرده و هرگز از سایتهای غیر معتبر و پست الکترونیک دریافت نکنید.

11- هرگز برای دریافت شماره شبای بانک الف به سایت بانک ب مراجعه نکنید.

12- یکی از راهها برای پیشگیری از سرقت اینترنتی اطلاعات کارت بانکی و مطمئن شدن از فیشینگ نبودن درگاه پرداخت آنلاین، ارائه اطلاعات غلط است. پس از اشتباه وارد کردن یکی از اطلاعات نظیر رمز، شماره کارت یا تاریخ صدور کارت بانکی، باید به پیامی که در صفحه درج می شود توجه کرد. اگر سایت صحیح نبودن اطلاعات را عنوان کند نشان از جعلی نبودن آن است.

13- روشهای متعدد بستن کارت به این شرح است : مراجعه به پایگاه اینترنتی بانک صادر کننده کارت، تلفنبانک، همراه بانک، خودپرداز، مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت، تماس با میز امداد بانک صادرکننده کارت. به چگونگی بستن کارت در بانک صادرکننده کارت خود را در ساعات کاری و ایام تعطیل توجه کنید.

14- پایگاه اینترنتی پلیس فتا www.cyberpolice.ir منبع مفیدی برای دریافت آخرین اطلاعات مربوط به تهدیدات امنیتی است.

خبرنگار: اسماعیلی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست