پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۷۰
|
کد خبر: ۱۹۱۴
دکتر طهرانچی در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه آزاد همدان:

سیاست ما هماهنگ‌سازی دانشگاه آزاد با رشد منطقه‌ای و اشتغال است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که این دانشگاه باید در حوزه آموزش تحول‌آفرین باشد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با اشتغال استان پیوند داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تکریم دکتر سعید جامه‌بزرگی رئیس سابق و معارفه دکتر مرتضی قائمی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، با قدردانی از زحمات دکتر جامه‌بزرگی در دوران مسئولیت خود، اظهار کرد: از زحمات دکتر جامه‌بزرگی تشکر می‌کنم. این مسئولیت اکنون به دکتر قائمی تحویل داده شد که برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون دارم.

دکتر طهرانچی با اشاره به مقاله نیچر با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» در سال ۲۰۰۵ خاطرنشان کرد: در این مقاله تأکید شده که مرجعیت علمی ایران در حال تحقق دوباره است، مگر اینکه با تحریم‌های تکمیلی جلوی آن گرفته شود. در متن این مقاله اشاره می‌شود که رهبر معظم انقلاب توسعه کشور را از راه چارچوب توسعه علم قرار داده‌اند و جامعه علمی آکادمیک ایران که به گذشته علمی پرافتخار خود واقف است، به این ندا لبیک گفته و نتیجه آن رشد علمی جمهوری اسلامی ایران در راه رسیدن به مرجعیت علمی است. رشدی که دشمن به آن اعتراف کرده و نسبت به این رشد غافلگیر شده است.

وی ادامه داد: عالمان ایران می‌دانند که گذشته تاریخی آنان در دستاورد علمی چیست. یکی از نمادهای این گذشته تاریخی، شهر همدان است که از گذشته پرچمدار این عرصه بزرگ بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: توسعه کشور از مسیر توسعه آموزش عالی محقق خواهد شد. ارتباط بین آموزش عالی و کشور و جامعه در محور این توسعه است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دو دسته دانشگاه در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: دسته اول دانشگاه‌هایی هستند که نقش ملی دارند که این دانشگاه‌ها عمدتاً با حمایت دولت، راهبردی می‌شوند. دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که توسعه هوشمند منطقه‌ای را عنوان می‌کنند که این دانشگاه‌ها عمدتاً به واسطه حمایت‌های مردمی ایجاد شده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از دسته دوم است. احساس مردم این بود که برای توسعه به آموزش عالی نیاز دارند و با هزینه خود دانشگاهی ساختند که مولود انقلاب و از مردم و برای مردم است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عدم استقبال از برخی رشته‌های دانشگاهی، گفت: جایی که حس می‌کنیم رجوع به دانشگاه کم شده، جایی است که نقش ما به عنوان «برای مردم بودن» کمرنگ شده، بنابراین باید توجه داشته باشیم که مردم از ما چه می‌خواهند. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی اجتماعی است که توسعه منطقه‌ای و شهری را در واحدها و توسعه استانی را در مرکز پیگیری می‌کند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد با اشتغال استان پیوند داشته باشد تا بتواند بسترساز اشتغال دانش بنیان باشد، چرا که این دانشگاه نمی‌تواند بدون توجه به توسعه استان کار کند و در این صورت است که مردم نقش و اثرگذاری دانشگاه آزاد اسلامی را درک کرده و به آن مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست ما در دانشگاه آزاد اسلامی، هماهنگ‌سازی این دانشگاه با رشد منطقه‌ای و اشتغال دانش‌بنیان است. اعتقاد ما این است که سرمایه این دانشگاه متعلق به مردم است و باید کارآمدی خود برای مردم را نشان دهد. اگر رشد منطقه‌ای در رشد حوزه سلامت است، باید برای این حوزه برنامه‌ریزی کنیم، چرا که نمی‌توانیم جهت‌گیری خلاف این جریان داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آموزش عالی کشور در متناسب‌سازی تحصیل با اشتغال موفق نبوده است، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم و اگر این کار را کردیم، مردم جوانان خود را برای تحصیل به دانشگاه آزاد اسلامی خواهند فرستاد. اگر قرار است منطقه‌ای بر اساس برنامه آمایش در حوزه علوم پزشکی و سلامت رشد کند، دانشگاه آزاد اسلامی باید سهم خود را برعهده بگیرد و زمانی که می‌بینیم دولت در این حوزه با چالش‌هایی مواجه است، دانشگاه آزاد اسلامی باید با نگاهی مردمی حرکت کند تا بتواند با چابکی و بوروکراسی کمتر، نقش‌آفرینی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید در استان به عنوان بسترساز آینده و امیدبخش جوانانی که به این دانشگاه می‌آیند، عمل کند و برای تحقق این هدف، نیازمند تحول هستیم که ایجاد مدارس عالی مهارت یکی از این برنامه‌های تحولی است.

دکتر طهرانچی با اشاره به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت در ساختار جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این مدارس اشتغال جوانان را تضمین خواهد کرد، چرا که اکنون دوره مدرک‌گرایی به پایان رسیده و جوانان نیاز به مهارت و اشتغال دارند و این مدارس می‌تواند بستر اشتغال آنها را فراهم کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید به عنوان نقش محوری در خدمت توسعه استان باشد، تصریح کرد: اگر در این عرصه درست عمل کردیم، می‌توانیم نقش ملی اثرگذار داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استقبال از رشته‌های کارآمد و دارای آینده، گفت: ظرفیت رشته‌های پزشکی ۱۴۰ هزار صندلی است؛ اما ۶۰۰ هزار متقاضی دارد و این در حالی است که رشته‌های فنی مهندسی و علوم انسانی ۵۰۰ هزار صندلی خالی دارد، اما شرکت‌کنندگان آن ۲۵۰ هزار نفر هستند. پیام این استقبال از رشته‌های علوم پزشکی این است که جوانان به دنبال آموزش عالی کارآمد هستند و می‌خواهند دانشگاه به فکر آینده آنها باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها سرمایه‌ای عظیم در اختیار دارد، اظهار داشت: این سرمایه نشان می‌دهد که جامعه به علم علاقه‌مند است و این علاقه‌مندی باعث شده ایران جزو ۱۰ کشور اول جمعیت آموزش عالی در جهان باشد. جمعیت کشور پس از انقلاب اسلامی دو برابر شده، اما جمعیت آموزش عالی ده‌ها برابر شده و ۷ هزار استادی که داشتیم، امروز به ۸۰ هزار استاد رسیده که فضای آن را مردم فراهم کرده‌اند. بنابراین باید به مردمی که این گونه برای علم هزینه کرده‌اند، خدمت کنیم و با هر چه در توان داریم، برای روشنی آینده جوانان آنها بکوشیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ریل‌‌گذاری در دانشگاه آزاد اسلامی باید اصلاح شود، تصریح کرد: معتقدیم صرفاً با کلاس و تخته‌سیاه، نمی‌توان جوانان را برای محیط کار و اشتغال آماده کرد. اگر جوانان در دوران مدرسه و دانشگاه فقط پشت میز بنشینند، پس از فارغ‌التحصیلی کاری جز پشت میزنشینی از آنها ساخته نیست. بنابراین لازم است در حوزه آموزش، تحول‌آفرین باشیم و برش اشتغال در شهرها را شناسایی کرده و راه توسعه و برون‌رفت آن را برای اشتغال دانش‌بنیان و امیدآفرینی در جوانان پیدا کنیم.

دکتر طهرانچی در پایان با اشاره به جایگاه تاریخی و علمی استان همدان، گفت: دکتر ولایتی نقل قولی از امام(ره) دارد که فرموده بودند «کسی بعد از معصومین(ع) در مقام علمی با ابوعلی سینا برابری نمی‌کند»، بنابراین زیبنده نیست که در شهر همدان مقبره بوعلی سینا را به عنوان پرچم و نماد ببینیم ولی این شهر در حوزه علمی قبله عالمیان نباشد. ان‌شاءالله در شهر بوعلی سینا که بیش از سایر شهرها پرچمدار علم بوده، فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را گسترش دهیم.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی