پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۶۸
|
کد خبر: ۱۹۵۳
دکتر صفر معروفی، عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در سی و سومین دوره برگزیدگان بخش کشاورزی استان همدان به ایراد سخنرانی با محوریت پتانسیل های بخش کشاورزی برای توسعه کشور پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر صفر معروفی، عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه بوعلی سینا و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در سی و سومین دوره برگزیدگان بخش کشاورزی استان همدان که در سالن سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، بیان کرد: امروزه دلایل زیادی برای توجه به بخش کشاورزی، به عنوان محور استقلال و توسعه اقتصادی کشور وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از مشکلات خاص سیاسی کشور، مشکلات فنی و ساختاری بخش های صنعت، خدمات و بازرگانی، وجود امکان تحریم در همه زمینه ها بویژه نیاز های اساسی کشور، وجود نیرو های متخصص کار در بخش کشاورزی، وجود ارزش افزوده در بخش کشاورزی و همچنین وجود شرایط بسیار مطلوب و غیر رقابتی در سطح جهانی در برخی از محصولات کشاورزی کشور.

وی از ویژگی های استان همدان برای فراهم کردن زمینه های گسترش فعالیت های کشاورزی به ضرورت استفاده از بخش خصوصی در ارائه خدمات مربوط به زمینه های غیر حاکمیتی و پتانسیل ها و ظرفیت های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در ارائه خدمات تخصصی به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:از سالیان گذشته تا کنون کشاورزی به عنوان کهن ترین فعالیت تولیدی و مهم ترین فعالیت اقتصادی اغلب کشور های جهان بوده است، به گونه ای که برخی آن را به عنوان نیروی محرکه اقتصادی در مراحل اولیه رشد دانسته اند. تامین درآمد، ایجاد امنیت غذایی، ایجاد بازار و فعالیت بازرگانی و ارزآوری جزء پتانسیل های بخش کشاورزی است که می تواند نقش مهمی در ساختار اقتصاد کشور داشته باشد.

عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه بوعلی سینا اضافه کرد: به لحاظ عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج و فراهم بودن امکانات و منابع داخلی آن، حر کت اولیه رشد اقتصادی در هر جامعه ای باید از این بخش شروع شود، که این اولویت و پتانسیل فقط در بخش کشاورزی وجود دارد.

وی بیان داشت: امروزه علی رغم اینکه در بخش های دیگر غیر کشاورزی، همچون خدمات و صنعت رشد زیادی دیده می شود، اما هنوز اهمیت بخش کشاورزی در توسعه کشور ها غیر قابل انکار است.

معروفی تشریح کرد: تقویت بخش کشاورزی می تواتد به توسعه بخش های دیگر از جمله گردشگری و صنعت کمک کند، بویژه اینکه بخش کشاورزی معمولا با بخش های دیگر در رقابت نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اضافه کرد: در بسیاری از کشور ها همچون فیلیپین، نحوه تولید برنح در ارتفاعات را به عنوان یک پتانسیل گردشگری در نظر گرفته اند یعنی از کشاورزی در حوزه گردشگری استفاده می کنند، این پتانسیل بویژه در استان همدان نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه اقتصاددانان، نقطه بسیار مهم در موفقیت بخش کشاورزی، برنامه ریزی چند وجهی و همسویی با بخش های دیگر از قبیل بازرگانی، حمل و نقل و خدمات است.

دکتر معروفی گفت: از وظایف بخش کشاورزی در هر کشور تامین نیاز های غذایی آن جامعه است، استقلال غذایی از آنچنان اهمیتی برخوردار که حتی می تواند استقلال سیاسی و اقتصادی را نیز به چالش بکشد؛ بر اساس آمار های موجود، کشور ایران تا دهه سی از نظر تامین مواد غذایی خودکفا بوده بطوریکه در برخی از محصولات مثل پنبه صادر کننده عمده بودیم، اما زمانی که درآمد نفتی وارد کشور شد تولید را کنار گذاشتیم.

وی افزود: بر اساس گزارش های مختلف، بخش کشاورزی در حال حاضر 80 تا 90 درصد نیاز های اساسی کشور را تامین می کند، این رقم در اهمیت بخش کشاورزی و اقتصاد کشور بسیار قابل توجه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در ادامه به مقایسه بخش کشاورزی و دیگر بخش ها پرداخت و گفت: به علت وابستگی سرمایه گذاری دربخش های دیگر به اعتبارات دولتی اعم از ارزی و دلاری، این بخش ها معمولا با مشکل روبرو می شوند، اما در بخش کشاورزی این مشکل وجود ندارد. از سوی دیگر ارزش افزوده در بخش کشاورزی نیازمند سرمایه کمتری است. در کشورهای در حال توسعه نیز این بخش نسبت به سایر بخش ها سریع تر و سهل تر به بهره برداری و رشد می رسد.

وی توضیح داد: از دیگر ویژگی های بخش های کشاورزی نسبت به صنعت این است که به طور متوسط حدود 76 درصد ارزش تولید در این بخش به ارزش افزوده تبدیل می شود، در حالی که در صنعت این رقم حداکثر 33/7 می باشد و این نشان دهنده پتانسیل های موجود در بخش کشاورزی براي تولید است.

معروفی از دیگر کارکرد های بخش کشاورزی به گسترش اشتغال اشاره کرد و افزود: در کشور های در حال توسعه بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش ها از نظر جمعیت شاغل است و همچنین به واسطه روابط بین بخش کشاورزی و صنعت و گردشگری، گسترش اشتغال در این بخش می تواند باعث گسترش اشتغال در بخش های دیگر شود.

وی در ادامه به مشکلات بخش کشاورزی پرداخت و گفت: جزیره ای بودن این سیاست ها و ناپایداری اغلب سیاست های ما در بخش اقتصادی، عدم ثبات سیاست ها، محوریت قرار داده نشدن بخش کشاورزی، عدم کفایت زیرساخت های موجود در بخش کشاورزی از مشکلات بخش کشاورزی می باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان، همچنین درخصوص نظام مهندسی بیان کرد: امروزه با توجه به وجود نیروی متخصص جوان جویای کار، وجود یک سیستم اداری مبتنی بر اقتصاد نفتی و مشکلات سیستم اداری، وجود سیستم آموزشی غیر حرفه ای، افزایش بهره بری در بخش کشاوری باید مور توجه قرار بگیرد؛ همچنین توجه به اصل 44 قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی این بخش بیش از پیش ضروری می باشد، بنابراین دولت با برون سپاری وظایف غیر حاکمیتی به بخش نظام مهندسی می تواند پویایی این بخش را افزایش دهد

معروفی در پایان اظهار داشت: 2185 عضو حقیقی و 322 عضو حقوقی، با بیش از 17 سال سابقه، پتانسیل های نظام مهندسی استان همدان هستند که می توانند یک بازوی قدرتمند در اختیار بخش کشاورزی استان و در خدمت سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی ، اداره کل محیط زیست و بخش های دیگر باشند.

خبرنگار: مولوي
عكس: اميني


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی