پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۰۸۶
|
کد خبر: ۲۱۰۴
استاد گروه زبانشناسی دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: هدف این هوش های مصنوعی ساخت ماشین های هوشمند یا به عبارتی ساخت انسانی عاری از عیب و نقص است که برای درمان اختلالات ذهنی، دستکاری ژنتیک و معلولیت های جسمی، در یک جمله، ساختن جایگزین برای اینگونه بشری، یعنی انسان است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمد راسخ مهند استاد گروه زبانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، در کارگاه آشنایی با علوم شناختی و مغز که با تلاش انجمن علمی دانشجویی زبانشناسی و همکاری ستاد علوم و فناوری، به مناسب هفته آگاهی از مغز در سالن شهید چیت سازیان دانشکده علوم انسانی دانشگاه برگزار شد، گفت: بشر به کمک علم پیشرفت زیادی داشته است و پس از آن که کارهای همچون کشف قاره ها، سفر به کره ماه و فعالیت های دیگری انجام داده است، کم کم متوجه ذهن خویشتن به عنوان یک گونه بشری شد. انسان قادر به انجام کارهایی از جمله تفکر، عواطف، استدلال، درک احساسات و ... است، که سایر موجودات از درک آن عاجز می باشند.

وی افزود: بحث های شناختی که مربوط به ذهن انسان بوده و در حوزه علوم شناختی قرار می گیرد، علوم شناختی است که روانشناسی، علوم اعصاب، زبان شناسی و کامپیوتر زیر مجموعه این ستاد به شمار می رود.

راسخ مند اظهار داشت: توجه به علوم شناختی از دهه 1950 قدرت پیدا کرد و در این حین 2 دیدگاه خرد گرایی و تجربه گرایی به وجود آمد. هر فیلسوفی که در نگارش خود به یک مفهوم انتزاعی گرایش داشته باشد نوعی خردگرا است.

وی ادامه داد: افلاطون که فلسفه خردگرایی را به عنوان اصل می پذیرد، می گوید "دنیایی که ما می بینم سایه ای است از دنیایی واقعی"؛ در مقابل تجربه گرایانی همچون ارسطو بر این باورند که "هر آنچه قابل مشاهده است معتبر است".

استاد گروه زبانشناسی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه عنوان کرد: روانشناسان سعی کردند علم خود را قابل مشاهده کنند و گفتند اتفاقی که در ذهن می افتد براساس تکرار، تقلید و شرطی شدن است که نوعی رفتار می باشد.

وی بیان کرد: مهم تلقی کردن علوم شناختی، پیشرفت در علوم کامپیوتر (استعاره مغز و کامپوتر) می باشد که در اوایل دهه 1940گرایش به سمت هوش مصنوعی بوده است و اولین همایش هوش مصنوعی در سال 1956برگزار شد، هدف این هوش های مصنوعی ساخت ماشین های هوشمند یا به عبارتی ساخت انسانی عاری از عیب و نقص است که برای درمان اختلالات ذهنی، دستکاری ژنتیک و معلولیت های جسمی، در یک جمله، ساختن جایگزین برای اینگونه بشری، یعنی انسان است.

وی در پایان متذکر شد: اگرچه اکنون بشر نیز با استفاده از علم شناختی ماشین های هوشمندی را شناخته که به مراتب بسیار قوی تر از انسان است، اما زبان همچون احساسات، عواطف و استدلالات از فرایند های شناختی نیز است که اصولی بر آن ها حاکم می باشد و معانی زبان انسان انعطاف پذیر و حاصل کاربرد، تجربه، درک، عواطف و احساسات است که تا به حال هیچ زبانی نتوانسته چنین چیزی را درک کند.

خبرنگار: یاری
عکاس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری