پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۳۳
|
کد خبر: ۲۱۴۲
دکتر شمس الدین الکساندر واسیلینف:

پایه هستی، محبت و زیبایی است

پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان مقیم ایران و مدرس گروه عرفان اسلامی دانشگاه بوعلی سینا در نشست بررسي عشق و محبت از ديدگاه عارفان مسلمان اظهار داشت: شرط اول برای رسیدن به محبت الهی جنون است، همانطور که حضرت محمد(ص) فرموده اند: فرستاده شدم که همه عادت ها را بشکنم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر شمس الدین الکساندر واسیلینف، پژوهشگر و استاد فلسفه و عرفان مقیم ایران و مدرس گروه عرفان اسلامی دانشگاه بوعلی سینا در نشست بررسي عشق و محبت از ديدگاه عارفان مسلمان كه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار داشت: پایه هستی، محبت و زیبایی است؛ شرط اول برای رسیدن به محبت الهی، جنون است، همانطور که حضرت محمد(ص) فرموده اند: فرستاده شدم که همه عادت ها را بشکنم، پس شرط اصلی رسیدن به معبود الهی، بودن با معشوق و برداشتن حجاب و مایل و شکستن بت های ذهنی است که ما را در وجود انضمامی درگیر کرده اند.

وی تشریح کرد: عرفان نظری، بدون عرفان عملی به هیچ دری نمی خورد و اهل توحید می دانند که خدا یک فاعل محض است و وقتی فرمان خدا را که می فرماید: روزه مال من و برای من است را به جا می آوریم، در این حالت عاشق و معشوق چنان باهم آمیخته می شوند که نمی دانی شراب است یا پیاله؟چرا که به احدیت می رسیم.

واسیلینف ادامه داد: در تجلیت الهی، تکراری در کار نیست و لحظه به لحظه آفرینش هست و این زمانی مشخص می شود که انسان به حقیقت ازلی برسد.

وي گفت: من معتقدم که تمام اندیشه ابن عربی در فتوحات و نوشته های او در این جمله "محبت، دین و ایمان من است" جمع شده است؛ این محبت ازلی است و باید تا آخر در هیجان و آتش عشق بمانیم، چرا که وجود خارجی و داخلی برای اهل توحید حقیقی و ذاتی هیچ گونه تصرفی ندارد.

مدرس گروه عرفان اسلامی دانشگاه بوعلی سينا خاطرنشان کرد: پایه اندیشه ابن عربی درباره محبت این است که محبت تقدم و تاخر نداشته و در مقام وحدت و کثرت یکی است.

وی در پایان گفت: در این جمله "یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود" تمام عرفان نهفته است و تمام.

خبرنگار: ياري

عكس: امامي


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر