پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۲۷
|
کد خبر: ۲۱۸۷
عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: عمده ترین مشکل پژوهشی کل کشور و کل دانشگاه ها نبود یا کمبود تجهیزات کافی است؛ فقط بودجه و تجهیزات، کشور ما هیچ مشکل دیگری هم ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

دکتر محمدعلی زلفی گل عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: انتخاب خود به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در سال 1397 را نتیجه بیش از 20 سال کار تحقیقاتی گروه تحقیقاتی خود و این موفقیت و مقام را متعلق به یک سیستم و کل دانشگاه بوعلی سینا و دانشکده شیمی می دانم.

وی افزود: 20 سال کار مداوم، فارغ التحصیل کردن 60 دانشجوی کارشناسی ارشد و 30 دانشجوی دکتری و 5 دانشجوی پسادکتری و انجام 20 طرح پژوهشی دانشگاهي و ملي نتیجه آن منجر به چاپ مقالات متعدد در ابعاد فراملی و ملی، کتاب، ثبت اختراع، ارائه مقالات در سمینارهای مختلفشده و این انتخاب نتیجه یک کار مداوم بوده است.

زلفی گل درباره عوامل مؤثر در موفقیت خود گفت: من فکر می کنم وقتی انسان عضو هیأت علمی دانشگاه می شود، خداوند بزرگ ترین نعمت را به انسان عطا کرده است، چون وقتی کسی استاد دانشگاه شد، بهترین و مستعدترین جوانان مملکت در مقاطع مختلف تحصیلی در کنار او هستند که بازوان توانمندی هستند که می‌تواند هم آنها را رشد بدهد و هم آنها او را رشد بدهند و از ذهن پویای آنها می تواند استفاده کند.

وی اضافه کرد: من این توفیق را داشتم که با دانشجویانم روابط بسیار خوبی داشته باشم، و یک گروه تحقیقاتی بسیار منسجمی را داشته باشیم که همه از جان و دل کار کنند. خود من هم در تمام مدت عمرم در شبانه روز حداقل به طور میانگین 10 ساعت کار کرده ام. خدا لطف کرده و به ما این فرصت و اراده را داده است که بتوانیم از عمرمان با توجه به امکاناتی که داریم نسبتاً خوب استفاده کنیم.

استاد شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: البته نقش خانواده را هم نباید نادیده بگیریم. من درخصوص خانواده ام هیچ مسؤولیتی ندارم من تمام انرژیم را برای کارهای علمی گذاشته ام و نتیجه اش این شده که خدا را شکر توانستیم گام‌های مؤثری برداریم.

وی خلأ موجود در پژوهش کشور را کمبود قوانین مناسب می داند و می گوید: باید قوانین و مقرراتی گذاشته شود که در حوزه پژوهشی بیشتر حمایتی و تشویقی و ترغیبی باشند.. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که طی یک فرایند کوتاه مدت و میان مدت افرادی که در دانشگاه ها فعالیت پژوهشی کمتری دارند را سوق بدهند، هدایت کنند و ترغیب و تشویق کنند که در تولید علم فعال شوند.

زلفی گل تصریح کرد: عمده ترین مشکل پژوهشی کل کشور و کل دانشگاه ها نبود یا کمبود تجهیزات کافی است؛ فقط بودجه و تجهیزات، کشور ما هیچ مشکل دیگری هم ندارد. خوشبختانه در کشور ما پژوهش راه خودش را پیدا کرده است. افراد یاد گرفته اند چطور موضوع تعریف کنند، چطور کار کنند، چطور بنویسند، چطور منتشر کنند.

وی بیان داشت: عمده‌ترین مشکل ما در زمینه تحقیقات بنیادی اعتبارات و تجهیزات و در زمینه تحقیقات کاربردی عدم وابستگی و عدم ارتباط صنعت و دانشگاه ها و نبودن سیستمی است که تحقیقات کاربردی را بتواند مدیریت کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: مؤسسه ISC را به عنوان قلب علم و پژوهش کشور می دانم که خون پاک و سالم به شریان های علمی کشور جاری می کند و اهمیت زیادی برای فعالیت این مرکز و حوزه علم سنجی در کشور قائل هستم.

دکتر محمد علي زلفي گل در سال 1345 در روستاي صالح آباد از توابع شهرستان آشتيان (استان مرکزي) متولد شد. وی در سال 1365 در رشته کارشناسي دبيري شيمي دانشگاه بوعلي سينا پذيرفته شده و پس از يک سال تحصيل در اين دانشگاه، به دانشگاه اراک منتقل گرديد.

زلفی گل مدرک کارشناسي را در سال 1369 از دانشگاه اراک، کارشناسي ارشد را در سال 1372 از دانشگاه صنعتي اصفهان و دکتراي تخصصی را نیز در سال 1376 از دانشگاه شيراز اخذ نمود و بلافاصله پس از فارغ التحصيلي در مقطع دکتری، در دانشگاه بوعلي سينا به عنوان استاديار مشغول به تدريس و تحقيق شد.

وی همچنین در سال 1380 به مرتبه دانشياري و در سال 1384 به مرتبه علمي استادي ارتقاء يافته و اچ ايندکس (H-Index) او تا اين تاريخ 55 مي‌باشد.

تعداد ارجاعات بين المللي به مقالات بين المللي دکتر زلفی گل تا اين تاريخ بالغ بر 14000 بوده و تاکنون در چاپ بيش از 530 مقاله در مجله هاي بين‌المللي تحت نمايه ISI در زمينه شيمي مشارکت جدي داشته که اکثر اين مقالات در سمينارها و همايش هاي علمي ملي و فراملي نيز ارائه گرديده اند.

محمدعلی زلفی گل تجربيات علمي خويش را در کتابي تحت عنوان «مباني سنتز ترکيبات آلي با نگرشي نوين» تدوين و تاليف نموده ، که اين کتاب به عنوان تنها منبع فارسي درس سنتز مواد آلي براي مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد توسط شوراي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معرفي شده است.

وی همچنین در زمينه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي هم قلم زده است، که تاکنون 20 مقاله فارسي در زمينه سياست گذاري علم، پژوهش و فرهنگ به قلم او منتشر شده است که اين مقالات به همراه برخي از نقطه نظرات این عضو هِدت علمی دانشگاه بوعلی سینا در کتابي به نام «دانش براي دانايي» نيز به چاپ رسيده است.

از جمله مسؤولیت های اجرایی دکتر زلفی گل می توان به حدود 6 سال رياست دانشگاه بوعلی سینا، 2 سال معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و 3 سال معاونت آموزشي دانشکده علوم پایه اين دانشگاه، قائم مقام معاون اول رياست جمهوري اسلامی ايران در بنياد ملي نخبگان و اولين مسؤول راه اندازي بنياد ملي نخبگان کشور اشاره کرد.

از جمله افتخارات کسب شده توسط وی می توان از انتخاب به عنوان شيميدان برجسته زير 40 سال کشور در گرايش شيمي آلي از سوي انجمن شيمي ايران و کسب جايزه دکتر ارشيا آزاد، کسب نشان درجه 2 پژوهش ملی با تصویب هیأت دولت از رئیس جمهوري اسلامي ايران در سال 1390، شیمیدان برجسته کشور در سال 1392، قرار گرفتن در ليست يک درصد دانشمندان پراستناد رشته شيمي جهان در پايگاه اطلاعات و آمار علمي ISI از سال 1383 تاکنون، کسب جایزه رتبه اول جشنواره بین المللی خوارزمی و اخذ جايزه از سازمان کنفرانس اسلامي(COMSTEC) در سال 1386، کسب رتبه اول پژوهش هاي بنيادي در بيست و يکمين جشنواره بين المللي خوارزمي و انتخاب به عنوان يکي از دانشمندان برتر کشورهاي اسلامي توسط سازمان کنفرانس اسلامي (OIC) در سال 1387، استاد نمونه کشوری در سال 1394، قرار داشتن در بین پژوهشگران برتر دانشگاه، استان و کشور در سال هاي متعدد و همچنين 10 سال متوالي استاد برتر آموزشي گروه شيمي آلي دانشگاه بوعلي سينا، کسب جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان کشور در سال 1394، 2 دوره (سال های 1394 و 1395) قرار گرفتن جزء سرآمدان علمی کشور توسط فدراسیون سرآمدان علمی کشور و انتخاب به عنوان پژوهشگر برتر کشور در سال 1397 نام برد.

دکتر زلفی گل همچنین عضو هيات تحريريه سه مجله بين المللي، شش مجله علمي داخلي و بنياد ملي نخبگان کشور نيز می باشد و از سال 2018 به عنوان اديتور مجله بين المللي انجمن شيمي ايران که توسط انتشارات اشپرينگر منتشر مي‌شود، نيز منصوب شده است.

گفتنی است 12 نفر از دانش آموختگان دکترای او در حال حاضر عضو هیأت علمی دانشگاه های مختلف هستند؛ 2 نفر از این افراد به مرتبه استادی و چند نفر نیز به مرتبه دانشیاری نائل شده و 2 نفر از آنها نیز جزء دانشمندان یک درصد برتر ISI شده اند و 2 نفر از دانشجویان تحت راهنمایی او هم موفق به کسب جایزه جوان خوارزمی شده اند.

خبرنگار: سلیمی فر

عکس: امامی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست