پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۱۶
|
کد خبر: ۲۱۸۹
عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: بحران آب در ایران متأثر از عواملِ اساسی همچون رشد سریع جمعیت و الگوی نامناسب استقرار آن، کشاورزی ناکارآمد، سوء مدیریت و عطش توسعه است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸

دکتر داوود نعمت اللهی عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و سطحی توأم با خشک‌‌سالی‌های مکرر، وضعیت آب ایران را به سطح بحرانی رسانده ‌است، لذا کشور ما هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است.

وی افزود: بحران آب در ایران متأثر از عواملِ اساسی همچون رشد سریع جمعیت و الگوی نامناسب استقرار آن، کشاورزی ناکارآمد، سوء مدیریت و عطش توسعه است.

نعمت اللهی خاطرنشان کرد: این در صورتی است که منابع آب ایران از ساختار نامناسب حکمرانی و مدیریت آب رنج می‌برد. براساس گزارشات راهبردهای بین‌المللی آینده (FDI)، ایران از سالیان پیش در معرض بحران آب قرار داشته ‌است و هم اکنون از مرحله آمادگی برای خطر عبورکرده و در مرحله خطر قرار گرفته است.

وی گفت: فاضلاب ها به‌عنوان بخشی از آب‌های شیرین در دسترس می‌باشند که از قابلیت بازیابی و استفاده مجدد در بخش های مختلف برخوردار هستند. لذا علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، استفاده مجدد از پساب تصفیه خانه های فاضلاب می تواند به عنوان گزینه بسیار مناسبی در مدیریت منابع آب باشد. روش های پیشرفته تصفیه پساب مانند اسمز معکوس، رزین های تبادل یون، ممبرن ها، الکترودیالیز و... به دلیل هزینه بسیار بالای تجهیزات، مواد و انرژی، نیاز به تجهیزات پیشرفته و مشکلات بهره برداری با محدودیت کاربرد در صنعت مواجه می باشند.

عضو هیأت علمی و استادتمام شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا عنوان کرد: مطالعه و طراحی سیستم های نوین تصفیه با خصوصیات شاخص ضروری می باشد. با توجه به توانایی سیستم های الکتروشیمیایی در تأمین شرایط مناسب جهت تصفیه انواع فاضلاب های صنعتی و شهری، شرکت دانش بنیان زیست ایده آل گستر اقدام به ارتقاء، بومی سازی و تجاری سازی دستگاه های الکتروشیمیایی نموده است.

وی ادامه داد: آن چیزی که کاربرد این سیستم ها را برای شرکت های رقیب با مشکل رو به رو کرده است وابستگی این سیستم ها به کنترل دستی آن می‌باشد. در این راستا شرکت دانش بنیان زیست ایده آل گستر، دستگاه های تمام اتوماتیک تصفیه فاضلاب را برای مصارف مختلف صنعت و اجتماعات انسانی و منازل طراحی، ساخته و تجاری نموده است. با توجه به کنترل اتوماتیک این دستگاه ها، علی رغم استفاده از تکنولوژی های مختلف و بعضاً پیچیده در طراحی و ساخت آنها، استفاده از این دستگاه ها برای استفاده کنندگان بسیار ساده می‌باشد.

نعمت اللهی بیان در ادامه بیان کرد: علاوه بر مزایای مذکور، روش تصفیه توسط دستگاه ساخت این شرکت، اصول دوازده گانه شیمی سبز را دارا می باشد زیرا یک روش کاملاً سبز و سازگار با محیط زیست بوده و نیازی به مواد شیمیایی ندارد و باقیمانده مضری بر جای نمی گذارد. از فلزات بازیافتی و یا آهن قراضه می توان به عنوان الکترود استفاده نمود که هزینه چندانی ندارد. لجن حاصل از الکترولیز کاملاً بی ضرر است و در کل، هزینه جاری مربوط به مواد مصرفی (الکترودها) و برق مصرفی آن بسیار پایین می باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر مکانیسم های حذف با تغییر ماهیت آلاینده، طرح ارائه شده برای هر فاضلابی با فاضلاب دیگر و از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت بوده و تحقیق و توسعه در کلیه مراحل طراحی، اجرا و بهره‌بردای جزو نقاط نوآورانه و دانش بنیان بودن آن می باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: در کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ایران روزهای بارندگی بسیار کم است، لذا تأسیسات ایجاد شده می تواند برای تصفیه و ذخیره سازی آب باران مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه ها کاملاً اتوماتیک بوده و نیازی به اپراتور متخصص ندارد. این دستگاه ها فاضلابی با حجم 6000-120 لیتر در روز را تصفیه می نمایند. نتایج خوب این دستگاه ها برای تصفیه فاضلاب صنایع مختلف تیم کاری را به فکر تصفیه فاضلاب‌های خاکستری به‌خصوص فاضلاب خاکستری منازل انداخت. در این راستا و برای ساخت دستگاه تمام اتوماتیک تصفیه فاضلاب خانگی یک نمونه با تجهیزات بسیار ساده تر از نمونه های قبلی که صرفاً برای صنایع و مراکز عمومی مختلف و بزرگ درست شده بود ساخته شد.

وی گفت: پروژه دستگاه اتوماتیک الکتروشیمیایی تصفیه فاضلاب در سطح استانی و ملی دارای جوایز متعددی از جمله اعطاء عنوان فناور برتر به تیم کاری در سال 2015 توسط استانداری همدان، کسب رتبه اول طرح کسب و کار در سطح استان همدان در سال 2016 و جزء طرح های نهایی سیزدهمین جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی در سطح ملی، دریافت عنوان کالای دانش بنیان در سال 2015 از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد.

دکتر داود نعمت اللهی از اساتید شیمی دانشگاه بوعلی سینا، در سال‌های 1386، 1388، 1391، و 1392 پژوهشگر برتر دانشگاه بوعلی سینا بوده و از دیگر افتخارات وی می توان به کسب جایزه خوارزمی و جایزه سازمان کشورهای اسلامی COMSTECH در سال 1388، بهترین پژوهشگر استان همدان در سال 1391 و دریافت جایزه چهره فراموش نشدنی استان همدان در سال 1392، دریافت عنوان شیمیدان تحلیلی توسط انجمن شیمی ایران در سال 1393، محقق برجسته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1394، استاد برجسته دانشگاه های ایران در سال 1397، یکی از 50 سرآمد علمی کشور از سوی فدراسیون سرآمدان علمی ایران در سال 1397 و فناور برتر استان همدان در سال 1395 اشاره نمود.

تاکنون 308 مقاله معتبر از دکتر نعمت اللهی و یا با مشارکت او چاپ و مورد انتشار قرار گرفته است. همچنین 278 مقاله را در سمینارهای مختلف ارائه کرده است.

وی دارای عنوان دانشمند بینالمللی ISI ESI بوده و از سال 1394 به همراه تیمی متشکل از مهندس علی خلج و دکتر قاسم آذریان شرکت دانش بنیان زیست‌ایده‌آل‌گستر را راه اندازی کرده است.

خبرنگار: سلیمی فر


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست