پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۷۹
|
کد خبر: ۲۲۳۵
مهمترین برنامه ها و اولویت های وزارت علوم در حوزه های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، بین الملل و ... برای سال ۹۸ اعلام شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸

به گزارش بسنا، مهم‌ترین هدف و برنامه مجموعه آموزش عالی کشور برای ترسیم آینده‌ای بهتر و درخشان‌تر، آموزش و پرورش جوانان و آماده کردن آنان برای اداره بهتر کشور است. بر همین اساس در سال ۹۸ وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییراتی را در برنامه‌ها و اهداف خود متناسب با اقتضائات جدید جامعه ایجاد کرده است که برخی از این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف به شرح زیر است:

اولویت‌های وزارت علوم در سال ۹۸

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، اساسی‌ترین اولویت‌های وزارت علوم در سال ۹۸ را ساماندهی و ارتقای دانشگاه‌ها به لحاظ کیفی، حمایت از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای کسب شاخص‌های جهانی و پذیرش دانشجویان خارجی شهریهپردازعنوان کرد.

تعیین تکلیف اعزام بورسیه‌ها در سال جاری

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم نیز مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در بخش دانشجویی را، برگزاری فرصت مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری، ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی رتبه سه، ارتقای سطح آشپزخانه‌ها، افزایش وام شهریه و وام ضروری، ارتقای سطح زیربنایی فضاهای ورزشی دانشجویان، تعیین تکلیف اعزام بورسیه‌ها و تعیین تکلیف ارز دانشجویی برای شش ماه اول سال ۹۸ عنوان کرد.

ارتقای سلامت روان با تاکید بر حوزه‌های فناوری نوین

مرکز مشاوره وزارت علوم نیز برای سال جدید برنامه‌هایی را پیش بینی کرده است که بیشتر بر استفاده از فناوری‌ها تکیه دارد بدین منظور می‌توان به اجرای طرح جامع با رویکردهای پیشگیرانه و مداخله‌جویانه جهت ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان، استفاده از برنامه‌های سلامت روان دیجیتال، ارتقای سلامت روان با تاکید بر حوزه‌های فناوری نوین، توانمندتر کردن مراکز مشاوره، تجهیز خوابگاه‌ها به اتاق مشاوره، نظارت بیشتر بر همیاران، بها دادن بیشتر به استارت‌آپهاواپ‌هایجدید، تمرکز بیشتر بر آسیب‌های استخراج شده از طرح پایش اشاره کرد.

ابلاغ چهار آئین‌نامه جدید به دانشگاه‌ها همزمان با آغاز سال جدید

حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم نیز برنامه‌های جدیدی را برای سال جاری پیش بینی کرده است که می‌توان به ابلاغ چهار آئین‌نامه «راه‌اندازی و ارزشیابی دوره دکتری تخصصی»، «روش پذیرش دانشجوی خارجی و دانشجویان ایرانی انتقالی از خارج»، «آیین‌نامه تجمیع داوطلبانه مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی» و «بخشنامه برنامه دهه سرآمدی آموزش» به دانشگاه‌ها همزمان با آغاز سال جدید و در راستای تحققگام دوم انقلاباشاره کرد.

حذف تکمیل ظرفیت از سال جاری

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم مهمترین برنامه‌های معاونت آموزشی را ساماندهی آموزش عالی، پیاده سازی آمایش آموزش عالی هم در جهت ساماندهی و هم در جهت مأموریت گرایی، حذف تدریجی کنکور، کیفی سازی دانشگاه‌ها و حذف تکمیل ظرفیت در سال جاری عنوان کرد.

ایجاد شعبه دانشگاهی در کشورهای سوریه، لبنان و عراق

یکی از مراکز وزارت علوم که در سال گذشته بسیار فعال بوده و در سال ۹۸ نیز محورهای جدیدی را برنامه‌ریزی کرده، مرکز امور بین‌الملل است. حسین سالار آملی رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت علوم، از برنامه‌های سال جاری به ایجاد شعبه در کشورهای لبنان، عراق، و سوریه اشاره کرد.

وی جذب دانشجویان خارجی، ایجاد برنامه‌های مشترک برای دوره‌های مشترک و راه اندازی شعب در خارج از کشور را برنامه‌های اصلی این معاونت عنوان کرد.

از دیگر برنامه‌های حوزه معاون امور بین‌الملل وزارت علوم در سال جاری می‌توان به افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در کشورمان، توسعه تعاملات علمی با ایرانیان مقیم خارج، گسترش پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی و برنامه‌ریزی جهت تولید مقالات علمی مشترک با محققان خارجی اشاره کرد.

اجرای فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت از سال ۹۸

حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم برای توسعه و تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه و حل مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور برنامه‌ای را پیش بینی کرده است که از سال جاری اجرایی می‌شود. بر اساس این برنامه اعضای هیئت علمی جوان کشور باید حداقل ۶ ماه دوره‌های تخصصی مربوط به دروسی که خوانده‌اند را در صنعت بگذرانند.

این دوره‌ها به صورت نیمه وقت و یا تمام وقت خواهد بود و برای تغییر شرایط استخدامی آنان الزام‌آور است. این طرح برای سایر اعضای هیئت علمی با مشوق‌هایی که توسط دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود به عنوان امتیاز مثبت برای آنان تلقی می‌شود.

تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی

همچنین از دیگر برنامه‌هایی که در حوزه معاونت پژوهشی در سال جاری اجرایی می‌شود، تقاضامحور کردن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی علوم انسانی است که پیشنویسآئین نامه تقاضامحور کردن آن تهیه شده و امسال نهایی خواهد شد.

از دیگر اهداف معاونت پژوهشی وزارت علوم حمایت از پارک‌های علم و فناوری و افزایش آنها خواهد بود.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست