پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۱۹
|
کد خبر: ۲۲۸۶
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه هدف از میزبانی دانشگاه بین‌الدولی، ارتقاء سطح همکاری‌های علمی و توسعه دانش در جهان اسلام است، گفت: ایران با تاسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه‌های بین‌المللی گروه هشت (D8) امروز (سه‌شنبه) با حضور وزیران علوم ۸ کشور ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه در محل این وزارت برگزار شد.

دکتر غلامی در این نشست گفت: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی با جمعیتی حدود یک میلیارد و ۶۰ میلیون نفر و نیروی کار ۴۰۰ میلیونی، یک ظرفیت بزرگ در جهان رو به گذار، آشفته و پرچالش کنونی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی، گامی مهم، کلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می‌آید، افزود: امروز این هشت کشور در حال توسعه، بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می‌گذارند.

دکتر غلامی ادامه داد: بیش از یک دهه قبل که ترسیم «نقشه راه ۱۰ ساله گروه هشت (D8)» بین سال‌های (۲۰۱۸-۲۰۰۸) در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید، همکاران من در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، تأسیس یک دانشگاه بین‌الدولی را به عنوان گامی کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند.

وزیر علوم با اشاره به بندهای نقشه راه ۱۰ ساله گروه هشت کشور، اظهار داشت: در بند (۷) بخش (۱۰) این نقشه راه، بر لزوم «تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه‌کردن این همکاری‌ها از طریق تأسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه و مؤسسه دی هشت» تاکید شده و اکنون افتخار داریم که اعلام کنیم، ایران با تأسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است.

دکتر غلامی با بیان اینکه تحقق نقشه راه هشت کشور به همکاری و همیاری کشورهای عضو نیاز دارد، مطرح کرد: هدف از میزبانی این دانشگاه، ارتقای سطح همکاری‌های علمی فی مابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.

وی گفت: به جرأت می‌توان گفت که تمامی اعضای گروه D8 از توانمندی و ظرفیت‌های بیشمار علمی و فناوری برخوردار هستند و تجمیع این توانمندی‌ها، می‌تواند جهان اسلام را مقتدرتر کرده و در مسیر حل مشکلات مسلمانان سوق دهد.

وزیر علوم عنوان کرد: در حال حاضر ۴.۲ میلیون دانشجو در ایران وجود دارد که یک میلیون نفر از آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، علاوه بر آن ۳۹ پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی در کشور فعالیت می‌کنند که ۲۹ دانشگاه آن بر اساس رتبه‌بندی Times Higher Education و کنون در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند که آماده همکاری و تجمیع توانمندی‌ها هستند.

وی اظهار داشت: گزارش سال۲۰۱۱سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که ۸ کشور عضو D.8، با اعزام ۴۰۴ هزار دانشجوی خارجی (حدود ۱۰ درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی) جزو کشورهای اصلی اعزام‌کننده دانشجوی خارجی هستند که این رقم اکنون افزایش یافته است.

دکتر غلامی ادامه داد: باید به این بیاندیشیم که چگونه علاقه‌مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام، می‌توانند از ظرفیت‌های داخلی D-8 استفاده کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر پاکستان و نیجریه هریک دانشگاه‌های معتبری دارند که می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند، افزود: تأسیس دانشگاه D-8 می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

وی با اشاره به اینکه جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند، برای گام نهادن در راه پیشرفت، مسیری جز علم و فناوری ندارد و راه علم و فناوری نیز از دانشگاه می‌گذرد، تصریح کرد: دانشگاه بین‌المللی گروه هشت علاوه بر تقویت ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان، فرآیند بین‌المللی‌شدن دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشورهای عضو را نیز تسهیل خواهد کرد.

دکتر غلامی مطرح کرد: در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین‌المللی آن افزوده می‌شود، جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین‌المللی گروه هشت، دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است.

وزیر علوم پشتوانه تلاش کشورهای عضو D8 را نیروهای انسانی توانمند آنان دانست و گفت: گردش آزاد علم، دانش و گشودن درهای نوآوری و فناوری به سوی دیگر کشورهای نیازمند، از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده‌های قبل است.

دکتر غلامی افزود: ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلامی، مرزی بین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد زیرا علم متعلق به همه انسان‌ها است لذا ما آغازگر روند توسعه علمی بی‌مرز خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست