پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۳۰
|
کد خبر: ۲۲۹۱
محمدجواد ظریف در شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا:

سازوکار مالی همکاری آسیایی در چارچوب D-8 عملیاتی خواهد شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس دوحه گفت: با توجه به تجربه میزبانی از «اتحادیه آسیایی تهاتر»، سازوکار مالی مشابهی در چارچوب سازمان «گروه هشت کشور در حال توسعه» (D-8) به منظور تسهیل تراکنش‌های مالی بین اعضای این سازمان که خواهان استفاده از ارزهای ملی خود هستند، عملیاتی خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

به گزارش بسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در شانزدهمین اجلاس وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در دوحه حاضر شد، ضمن شرکت در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست مهم، از دولت و ملت قطر برای سازماندهی این نشست و مهمان‌نوازی آنها قدردانی کرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به پیشینه تشکیل این نشست در سال 2002 و فرصت‌های پیش روی این مجمع اشاره کرد و گفت: از سال 2002 میلادی، ما در چارچوب جامعه «گفت‌وگوی همکاری آسیایی» فعالیت خود را شروع کرده و روح دوستی را با هدف نیل به چارچوب‌های چندجانبه موفق، کارآمد و فراگیر به منصه ظهور رسانده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوی همکاری آسیایی به مثابه دستاورد مهم قاره آسیا بوده و این مجمع مصمم به ارتقای ارزش‌های والای خود و توسعه دستورهای کاربردی است که در اسناد «چشم انداز همکاری آسیایی 2030»، «اهداف گفت‌وگوی همکاری آسیایی 2017-2021» و «قطعنامه سران گفت‌وگوی همکاری آسیایی» تصریح شده است.

ظریف اضافه کرد: با عنایت به آرزوهای مردمانمان برای بهره گیری از منطقه‌ای صلح آمیز و کامیاب، کشور من از تمامی قابلیت‌ها و مزیت‌های خود در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی جهت حرکت به سمت «همکاری‌های پان -­آسیایی 2030» و ایجاد جامعه آسیایی استفاده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از این رو و به عنوان «انگیزه اصلی فرهنگ و گردشگری»، ما برنامه‌ها، نشست‌ها و پروژه‌های متعددی آغاز و اجرا کرده‌ایم با این هدف که فهم مشترک بین ملت‌ها را تقویت بخشیده و آسیا را به مقصد گردشگری پایدار و اصلی تبدیل کنیم. این اقدامات شامل سازماندهی جشنواره ای بزرگ به منظور تجلیل از همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و اجرای فعالیت‌های گسترده فرهنگی از طریق «مرکز فرهنگی گفت‌وگوی همکاری آسیایی» در تهران است.

*سازوکار مالی در چارچوب دی هشت عملیاتی خواهد شد

ظریف ادامه داد: علاوه بر آن، با توجه به تجربه میزبانی از «اتحادیه آسیایی تهاتر»، سازوکار مالی مشابهی در چارچوب سازمان «گروه هشت کشور در حال توسعه» (D-8) به منظور تسهیل تراکنش‌های مالی بین اعضای این سازمان که خواهان استفاده از ارزهای ملی خود هستند، عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: ما بر این اعتقادیم که چنین ترتیبات مشابهی می‌تواند از سوی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با هدف ایجاد ارتباطات نهادینه برای توانمندساختن محیط کسب و کار و همچنین کاهش موانع اجرایی و مقرراتی پیش روی کسب و کار به کار گرفته شود.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه فرهنگ آسیایی ملهم از ارزش های والا نظیر میانه روی، خرد، شمولیت و همزیستی مسالمت آمیز است، اظهار داشت: همکاری‌های ما به منظور ترویج کامیابی و کرامت انسانی نه تنها سیاست آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه در سیاست جهانی از طریق ترتیبات چندجانبه متعدد ریشه دوانیده است.

ظریف ادامه داد: برای مثال، سازوکارهای چندجانبه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه دی8، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) می‌تواند به ترویج اهداف مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی چه به صورت منفرد یا در چارچوب بین نهادی کمک کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست