پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۲۰۲
|
کد خبر: ۲۳۰۰
دكتر اسدالله نقدي، معاون دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: امسال برای بازگشت به تقویم کشوری و سازمان امور دانشجویان، دوره جدید برای اردیبهشت سال 98 برنامه ریزی و مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات انجام شده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

دكتر اسدالله نقدي، معاون دانشجويي دانشگاه بوعلي سينا در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار بسنا، اظهار داشت: طبق تقویم سازمان امور دانشجویان، انتخابات شوراهای صنفی باید در اردیبهشت و آبان ماه هر سال برگزار شود؛ ما انتخابات دوره قبل را به دلیل رفتن به مرحله دوم، در اسفند 96 برگزار کردیم، اما امسال برای بازگشت به تقویم کشوری و سازمان امور دانشجویان، دوره جدید برای ۲۴ اردیبهشت سال 98 برنامه ریزی و مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات انجام شد.

وی افزود: انتخابات شوراهای صنفی سه رکن تعریف شده در قانون دارند؛ کمیته اجرایی، کمیته نظارت و شورای نظارت که هر کدام از این مجموعه ها تعریف دقیق در آیین نامه مربوطه مصوب سال ۱۳۹۵ دارند؛ کمیته اجرایی شورای 5 نفره متشکل از نمایندگان منتخب شورای صنفی مؤسسه است که وظیفه برگزاری کلیه مراحل انتخابات را بر عهده دارد و معاونت دانشجویی هم به عنوان نقش هماهنگ کننده و نظارتی به نمایندگی از کمیته نظارت و شورای نظارت دانشگاه بر این مجموعه دارد.

وی گفت: کمیته نظارت طبق ماده 13 آیین نامه مسؤول نظارت بر حسن اجرای انتخابات و تایید ان است. کمیته نظارت با تركيب معاون دانشجويي به عنوان رئيس كميته نظارت، مدير كل دانشجويي،، يك نماينده از اعضاء صنفي مؤسسه، نماينده دفتر حقوقي و يكي از اعضاء هيأت علمي مؤسسه به انتخاب رئيس كميته نظارت يعني معاون دانشجويي است؛ لازم به ذکر است که امروز ما سومين جلسه كميته نظارت را برگزار كرديم.

وی در رابطه با کمیته اجرایی گفت: شورای صنفی مقدمات اجرا را فراهم كرد و اطلاع رساني هاي لازم طبق جدول زماني در دفتر مديريت حوزه دانشجويي انجام شد.

نقدی تشریح کرد: اطلاع رساني ها و نصب بنر و ثبت نام توسط شوراي صنفي از دانشجويان متقاضي با کمک مدیریت دانشجویی، طبق جدول زماني پيش بيني شده انجام شد و شوراي نظارت دانشگاه هم براي اولين بار در طول سنوات گذشته جلسه اي را با ترکیب معین شده طبق قانون، با حضور دو نفر از اعضاء شوراي صنفي فعلي دانشگاه نیز برگزار شد و چون درخصوص ساختار شورای صنفی دانشگاه که از وظایف قانونی شورا است ابهام وجود داشت، از سازمان امور دانشجویان وزارت علوم که مسؤول شورای مرکزی نظارت می باشد در خصوص واحدی یا مؤسسه ای بودن و چند ابهام دیگر استعلام شد، اما حسب مذاکرات با مدیران سازمان اطلاع داده شد که چون جلسه اخیر روز دوشنبه هفته قبل برگزار شده و روال جلسات هر دو ماه یکبار می باشد عملا تصمیم به شورای نظارت مؤسسه واگذار شد.

وی بیان کرد: منظور از واحد و مؤسسه چیست؟ مؤسسه دانشگاه یا مرکز آموزش عالی است و واحد هریک از زیر مجموعه ها مثل دانشکده ها و خوابگاه ها محسوب می شود.

معاون دانشجویی دانشگاه اشاره کرد: دانشگاه بوعلي سينا در مجموع ١٣ دانشكده (۴ دانشکده اقماری و ۹ دانشکده در شهر همدان) و ۸ مجموعه خوابگاهي دخترانه و ۴ مجتمع خوابگاهی پسرانه دارد؛ برخی از این مجتمع ها مانند غدیر و فرزانگان و بعثت از چند بلوک تشکیل می شوند و طبق آنچه در آيين نامه و شيوه نامه اجرايي آمده است، دانشكده ها و خوابگاه ها هر کدام یک "واحد" تعريف مي شوند و با تصميم شوراي نظارت، دانشكده هاي اقماري، به دليل تفاوت نوع مسائل و مشكلاتشان، ارتباط نزدیک بدنه دانشجويي و مشكل ارتباط با شوراي صنفي مرکزی در دانشگاه در پرديس اصلی، مقرر شد كه به شكل مستقل برگزار شود.

وی بیان کرد: به جز ٤ دانشكده اقماري، ٩ دانشكده دانشگاه و خوابگاه‌ها باقي مي ماند؛ در آیين نامه تعريف شده است كه شوراي نظارت موسسه يعني دانشگاه يا هر دانشگاه ديگري، مي تواند خوابگاه ها را به صورت یک واحد يا چند واحد مجزا برگزار كند اما شوراي واحد دختران و پسران بايستی به صورت مستقل برگزار شود.

وی عنوان کرد: حدود دو هفته پیش جلسه اي با رؤسای دانشكده هاي اقماري نیز برگزار شده و شرايط و آئين نامه و هماهنگ هاي لازم انجام شده تا آن دانشكده ها هم مطابق شيوه نامه و جدول دانشگاه بوعلي سینا، انتخابات خود را برنامه ريزي و اجرا كنند.

نقدی همچنین افزود: در دانشگاه بوعلي سینا، ثبت نام به صورت واحدي انجام شده بود ولي در ثبت نام، ابهاماتی خصوصا در رابطه با خوابگاه‌ها پيش امده است، با توجه به مطالبه دانشجویی و تاکید آیین نامه بر برگزاری واحدی، البته در "شرایط خاص" و به پیشنهاد شورای نظارت دانشگاه و تصویب شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم می تواند به صورت موسسه ای هم برگزار شود؛ بنابراین با توجه به اشکال پیش امده و عدم ثبت نام از نامزدهای خوابگاه ها و به جهت رعایت قانون، کمیته نظارت در سومین جلسه که ظهر امروز تشکیل شده و برای رفع ابهام پیشنهاد کرد که انتخابات مشروط به ثبت نام از شورای واحد خوابگاهی و ۹ دانشکده مطابق تصریح ایین نامه برگزار شود.

وی گفت: ثبت نام دانشکده ها و اقماری ها به شكل واحدي انجام شده است اما باید از خوابگاه ها ثبت نام صورت گیرد، زیرا نمی شود بخشی از قانون را اجرا کرد، یا موسسه و یا واحدی برابر نص قانون.

معاون دانشجویی دانشگاه عنوان کرد: به دلیل عدم ثبت نام خوابگاهیان به صورت واحدی، پیشنهاد برگزاری با چند روز تاخیر و‌ ثبت نام مجدد برای خوابگاه‌ها و ۹ دانشکده توسط کمیته نظارت دانشگاه به شورای نظارت داده شده است؛ یعنی یک پیشنهاد ۱۱ واحدی با تفکیک واحد‌های خوابگاه‌های دختران و پسران به همراه ۴ واحد دیگر برای دانشکده‌های اقماری خواهیم داشت. اما تا تصویب شورای نظارت این تنها یک پیشنهاد است و پس از اعلام نطر شورای نظارت قطعی خواهد شد

وی همچنین اضافه کرد: میزان مشارکت و ثبت نام داوطلبین بسیار بالا بوده است و تا این مرحله حدود ۲۰۰ نفر ثبت نام‌ اولیه انجام داده‌اند که تعدادی از آنها فاقد شرایط داوطلبی مطابق قانون نبودند و مجموعا حدود ۱۶۰ نفر واجد شرایط هستند؛ به عنوان مثال دانشجوی ترم اول و آخر، دانشجوی کارشناسی که معدلش کمتر از ۱۳ نباشد، دانشجویان مشروط و دانشجوی دارای حکم در کمیته انضباطی نمی‌تواند شرکت کند. یک سری شرایط عضویت عام هم وجود دارد، عضویت اموری چون رعایت شئون دانشجویی هم در بخش شرایط عام اشاره شده است.

نقدی بیان کرد: تا امروز تمامی این مراحل به دور از هرگونه ابهام و با شفافیت کامل انجام شده است و امیدواریم همین طور هم ادامه پیدا کند.

وی از همراهی رئیس دانشگاه، نهاد رهبری، حراست و شورای نظارت که با نهایت بی طرفی و مساعدت به فرایند کمک کرده اند کمال تشکر و قدردانی را اعلام داشته و توصیه کرد: از مجموعه تشکل‌های دانشجویی به ویژه اعضای شورای صنفی می خواهم که کمک کنند انتخابات با سلامت و مشارکت و بدون هرگونه حاشیه و صرفا در چارچوب قانون و مسائل صنفی و رفاهی و مشارکت حداکثری سلیقه های مختلف بدنه دانشجویی برگزار شود.

نقدی گفت: هدف نهایی در رابطه با مسائل شورای صنفی این است که محیط دانشجویی شاداب، با نشاط و همراه با مسوولیت اجتماعی و اخلاقی داشته باشیم.

وی گفت: معاونت دانشجویی و ‌کمیته نظارت و شورای نظارت وظیفه دارند که بر کم و کیف تبلیغ و اطلاع رسانی و رعایت قانون توسط افراد رقابت‌کننده نظارت کنند. اگرچه بخش عمده افرادی که واجد شرایط نبودند صرفا به دلایل آموزشی است و برخلاف برخی جوسازی ها تنها ۳ درصد از حدود ۲۰۰ نفر به دلایل انظباطی ورود پیدا نکردند، با این حال، می‌توانند اعتراض خود را در امور دانشجویی ثبت کنند و کمیته نظارت برحسب قانون باید رسیدگی نماید. البته اگر در هر مرحله، دانشجویی از شرایط عضویت ساقط شود، امکان ادامه فعالیت برابر قانون نخواهد داشت.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: از دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواستارم که در انتخابات شرکت کنند، زیرا در عین حال که مسائل و مشکلات آنها مشترکات زیادی با دیگر دانشجویان دارد، اما آنها مسائل و‌ مشکلات خاص خود را هم دارند و به دلیل طولانی بودن سابقه و ‌بلوغ دانشجویی بیشتری دارند و حضور آنها هم بسیار مهم است.

خبرنگار: اسماعیلی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست