پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۴۷۱۴
|
کد خبر: ۳۳۴
دکتر حسینی یمین در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا:

بهترين شيوه انتخاب همسر، مصاحبه ي حضوري با اجازه والدين است

دکتر سيد مجتبي حسيني يمين، استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه "كراش آري يا خير" تأکید کرد: بهترين شيوه انتخاب همسر، مصاحبه ي حضوري است، در شرايط جدي و با اجازه والدين و اينكه تحقيق كنيم و فقط به مصاحبه حضوري متكي نباشيم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، حجت الاسلام و المسلمين دکتر سيد مجتبي حسيني يمين، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در برنامه "كراش آري يا خير" در سالن شهيد چمران دانشكده علوم پايه، که به همت جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، مطرح کرد: موضوعات خانواده معمولا بر سه فضا بحث مي شوند. اول اينكه بر پايه ريزي ازدواج موفق بحث مي كنند، كه اصلاح معيارهای ازدواج است، دوم اينكه در مورد خواستگاري، شكل خواستگاري، محتواي خواستگاري و تصميم گيري است. سومين بحث هم به مديريت و روابط زوجين برمي گردد.

وی در ادامه گفت: دو سري از افراد وجود دارند كه يك سري براي ازدواج ابتدا طرف مقابلشان را انتخاب مي كنند و بعد فكر مي كنند،كه اين روش با مشكلات متعددي برخوردار است. سري دوم، افرادي هستند كه در ابتدا فكر مي كنند و بعد اقدام مي كنند.كه از فوايد اين موضوع اين است كه معيارهايشان را بر انسان ها تطبيق مي دهند، نه انسان ها را بر معيارهايشان.

حسینی یمین همچنین به موضوع شكل خواستگاري پرداخته و تصریح کرد: خواستگاري به دو شكل است. شكل اول خواستگاري سنتي است، كه اشكال اين نوع خواستگاري انتخاب نمودن از طرف والدين است و اينكه والدين ارزياب بوده اند نه معرف. شكل دوم خواستگاري، شكل مدرن است و انتخاب گر خود فرد است، که این نيز با مشكلاتی زير روبه رو است، از جمله عدم رسيدن به يكديگر، حفظ شدن خاطره در ذهن، مخالفت اوليه والدين، بازتعريف افراد در خانواده، مشغول شدن فكر.

وی اضافه کرد: در صورتي كه ازدواج هم كنند با مشكلاتي روبه رو مي شوند، مثل عدم پذيرش و احترام كمتر به دختر به عنوان عروس، عدم تضمين سلامت قبلي يا بعدي، بالا رفتن هزينه و بالا رفتن انتظار بيشتر، البته باید گفت که آشنايي در حوزه عمومي است درصورتي كه زندگي در حوزه خصوصي قرار دارد.

حسینی یمین خاطرنشان کرد: اما بحث كراش، اشكالات خاص خودش را دارد. اين مشكلات برمي گردد به دامن زدن به چشم چراني، امنيت رواني، مشغول شدن ذهن و دل، دامن زدن به ظاهرسازي و جلوه گري، اتلاف وقت زياد و مورد تمسخر گرفتن فرد.

وی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به موضوع اينكه اگر علاقه مندي از سمت پسر به دختر به وجود آيد راه حلش چيست؟، گفت: راه حل غلط اين موضوع، برقراري ارتباط بين دختر و پسر است و در خصوص راه حل صحيح، قدم اول جلب موافقت والدين براي ازدواج است، كه اگر با مخالفت روبه رو شدند دليلش ممکن است موضوع اقتصاد باشد. قدم دوم رفتن به خواستگاري به اتفاق خانواده است. در صورت علاقمندي دختر به پسر، راه حل غلط ابراز علاقه دختر به پسر است، كه اگر با جواب مثبت رو به رو شوند در آينده مورد منت پسر قرار مي گيرند و اگر هم با جواب منفي رو به رو شوند نتيجه اش شكست دختر است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: به جاي اينكه خود دختر و پسر و يا حتي خانواده انتخاب گر باشند، از معرف استفاده كنند. در واقع واسطه گر معرفي مي كند و پسر ارزيابي مي كند. اما گاهي اوقات واسطه گرها، واسطه نمي شوند. دليلش هم ترس از شكست در زندگي است. اما اگر لزوما جايي واسطه گري كرديد و از هم جدا شدند مشكل معرف نيست، بلكه ارزيابي غلط بوده است.

حجت الاسلام حسيني یمین در ادامه با اشاره به سايت ها و كانال هاي همسريابي بیان کرد: اگر از سوء استفاده هايش جلوگيري شود اشكالي ندارد، چون به اين گونه فضاها به دليل بالا رفتن آمار جوانان ٣٠سال به بالا(اعم از دختر و پسر)نياز است، اما با اطلاع خانواده ها و اينكه از ابتدا ارزياب وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: بهترين شيوه انتخاب همسر، مصاحبه ي حضوري است، در شرايط جدي و با اجازه والدين و اينكه تحقيق كنيم و فقط به مصاحبه حضوري متكي نباشيم. نكته مهم اين است كه عقد موقت پیش از ازدواج نبايد جايگزين آشنايي طرفين بشود و اينكه اول بايد آشنايي صورت بگيرد و بعد به مرحله عقد كشيده شود. در زمان آشنايي لزومي به گفتن همه افراد نيست و فقط خانواده ها در جريان باشند و اگر پنهاني بماند بهتر است.

خبرنگار: غفاری
عکاس: امینی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر