پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۸۵
|
کد خبر: ۳۴۴
کرسی آزاد اندیشی"ریشه ها" با موضوع بررسی ابعاد اجتماعی و سیاسی ناآرامی ها دی 96 در سیاست و حکومت جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز درسالن سمینار دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار بسنا، صالح آئینی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در این کرسی آزاد اندیشی، با بیان اینکه در بدنه اصلی حکومت اعتراضات دی ماه 96 هیچ گاه به رسمیت شناخته نشد، گفت: اعتراضات داخلی ایران در دی ماه 96 به عوامل بیگانه و سران فتنه نسبت داده شد و اگر ما بپذیریم که در این اعتراضات تنها عوامل خارجی دخیل بودند، این برای کشور ایران یک ضعف بزرگی است که ملت تشکیل دهنده این کشور نادیده گرفته شده اند.

این فعال دانشجویی یکی از عوامل شکل دهنده اعتراضات دی ماه 96 را عدم توانایی حکومت در بازسازی مبانی مخدوش شده مشروعیت دانست و گفت: بحران مشروعیت بحران تغییر است و مشروعیت بر این باور استوار است که از مردم تنها اطاعت محض را طلب می کند.

در ادامه این کرسی آزاد اندیشی، میلاد ذوالفقاری دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به این موضوع که یکی از عوامل زمینه ساز ناآرامی های دی ماه 96 به ناکار آمدی عملکرد بر می گردد، گفت: زمانی که در یک کشور اعتراضی صورت می گیرد از نمود های عینی آن شعار ها و مطالبه هایی است که در آن اعتراض گفته می شود. در این ناآرامی ها 36 شعار از طرف مردم سر داده شده که محتوای همه آن ها یکسان بوده و اکثریت آن ها یک هدف را دنبال می کردند.

این فعال دانشجویی مطالبه اصلی مردم در طی اعتراضات دی 96 را فساد اقتصادی و معیشتی دانست و گفت: بر طبق نظر سنجی های صورت گرفته توسط مرکز افکار و نظر سنجی دانشجویان((ایسپا)) بیشترین از 70% مطالبه مردم به مسائل اقتصادی و معیشتی برمی گردد و بعد از آن به مسائل سیاسی و آزادی بیان پرداخته شده است.

این فعال دانشجویی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه بیش از 40 میلیون ایرانی دنبال کننده پیام رسان تلگرام هستند گفت: به گزارش معاون محتوایی فضای مجازی اکثریت اصلی استفاده کنندگان تلگرام را ایرانیان تشکیل می دهند و در این میان 16 کانال تلگرامی وجود دارد که تعداد اعضای عضو در این کانال ها به بیش از یک میلیون می رسد.

دکتر محمد علی قاسمی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا ناقد و داور این کرسی آزاد اندیشی نیز، در صحبت های کوتاهی بر اهمیت نقش گردش آزاد اطلاعات در جامعه تأکید کرد و گفت: نبود شفافیت و گردش آزاد اطلاعات باعث گسترش فساد می شود و همچنین نابرابری و بی عدالتی اجتماعی را گسترش می دهد.

وی با بیان اینکه قسمت اعظم اعتراضات در ناآرامی های دی 96 توسط اقشار کم در آمد و طبقه پایین جامعه صورت گرفت، گفت: مطالبه اصلی این قشر از جامعه بر طرف شدن مشکلات اقتصادی و معیشتی ، بهبود فضای کسب و کار بود.

دکتر محمد علی قاسمی در پایان تصریح کرد: با سواد شدن مردم از طریق رسانه های اجتماعی باعث بالا رفتن آگاهی افراد جامعه نسبت به سیاستمداران شده است.

خبرنگار: داوری

عکاس: امینی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو