پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۷۶
|
کد خبر: ۵۱۹
مسعود عبدالملکی در برنامه ایام گفت:

متخصصین دانشگاهی به معضلات علمی صنایع توجه کنند

مدیرعامل شهرک صنعتی خصوصی چوبکار زاگرس در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا، اظهار کرد: متخصصین دانشگاهی باید به معضلات علمی صنایع توجه کنند. اینجا نقش دانشگاهیان است که نوآوری و علم جدید را به دل صنعت ببرند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، مهندس مسعود عبدالملکی مسؤول آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی همدان و مدیرعامل شهرک صنعتی خصوصی چوبکار زاگرس در شهرستان ملایر، روز چهارشنبه 29 فروردین، در برنامه ایام در سالن سینمای دانشکده علوم که به همت انجمن اسلامی دانشجویان معتدل دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، درخصوص شعار امسال مطرح کرد: شعاری که داده می شود برای سال، این نیست که فقط شعار داده شود و در طول سال عکس آن شعار عمل بشود.
وی گفت: مسؤولین باید از خود شروع کنند و در راستای شعار حمایت از کلای ایرانی قدم بردارند، مانند مثل معروفی که می گوید؛ رطب خورده منع رطب کی توان کرد، حتی با تغییر در کوچک ترین وسایل خود به کالای ایرانی مانند گوشی تلفن همراه، تا مردم هم به آنها نگاه کنند و یاد بگیرند و فرهنگ سازی بشود. 
عبدالملکی در ادامه بیان کرد: ما در آمار کلان دنیا دارای رتبه ۵ ام تولید علمی هستیم، ولی در تبدیل همین علم به ثروت و یا همان کار آفرینی در بین ۱۳۰ کشور، در رتبه اخر هستیم. در این میان خیلی از مشکلات هستند که باعث می شوند این علم به ثروت، اشتغال و یا تولید منجر نشود. 
وی ادامه داد: سال گذشته در اتاق بازرگانی ایران بحث wto، سازمان تجارت جهانی پیش آمد، کشورها برای این که جهانی فکر کنند و جهانی تولید کنند تعرفه های گمرکی که ما داریم به شدت وضع می کنیم را برداشتند که تولید کننده داخلی نیاید با یارانه دولتی تولید کند و تولیداتشان در سطح جهانی نباشد. 
عبدالملکی گفت: یکی از دلایلی که باعث شده تولیدات ما رقابت پذیر نباشد همین حمایت های دولت است، یک مثال عینی همین صنعت تولید خودرو است، ما ۵۰ سال است که دارای صنعت خودرو هستیم و در این ۵۰ سال از نظر کیفییت زمانی که پیکان ملی بود عالی بود پیکان در زمان خودش از لحاظ کیفیتی جز یکی از محصولات به روز و رقابت پذیر بود ولی الان کره ۲۰ سال بعد ما شروع به تولید کرد و ترکیه ۳۰ سال بعد از ما وارد صنعت تولید خوردرو شد، خب ببینید الان کره در صنعت خودرو کجا قرار دارد و ما کجاییم.
مدیرعامل شهرک صنعتی خصوصی چوبکار زاگرس در خصوص وضعیت صنایع استان همدان خاطر نشان کرد: چراکه ما در حال حاضر حدود ۳۳۲۷ واحد صنعتی در استان داریم که حدود تقریبا ۹۵ درصد آنها صنایع کوچیکی هستند که زیر ۵0 نفر پرسنل دارند و با بررسی های انجام شده متوجه شدیم از این تعداد واحد صنعتی ۵۰ درصد آنها کاملا تعطیل اند، حدود۳۰ درصد در حدود تعطیلی و ورشکستگی اند و تقریبا ۱۰ درصد واحد ها در حال فعالیت هستند. صنایع ما بسیار فرسوده و قدیمی هستند و از چرخه تولید خارج شده است و بهره وری بسیار کمی دارند.
وی اضافه کرد: متخصصین دانشگاهی باید به این معضلات علمی صنایع توجه کنند. اینجا نقش دانشگاهیان است که نوآوری و علم جدید را به دل صنعت ببرند. ما به همین منظور هماهنگی هایی را با نخبه های دانشگاه بوعلی سینا انجام داده ایم و بنا شده است تا با ارتباط با بخش صنعت هم بتوانند زمینه شغلی برای جوانان فراهم کنند وهم کمکی به بخش صنعت کنند که از رکود خارج بشود. 
عبدالملکی هم چنین در خصوص واردات گفت: ما می گوییم واردات بسیار خوب است، در صورتی که واردات علم و فناوری و تکنولوژی باشد، نه واردات آب معدنی، سنگ قبر و.... ما دم از شعار سال 97 وضع شده توسط مقام معظم رهبری می زنیم و درست همین شعار را روی بنری چاپ می کنیم که ساخت چین است.
وی در پاسخ به این سوال که بازار تولید را در داخل ایران چگونه ارزیابی می کنید، گفت: ما زمانی می توانیم حرف از تولید بزنیم که تولیدمان هم کیفیت مناسب داشته باشد و هم قیمت مناسب، ما باید قبول کنیم که کالاهای ما بالا تر از قیمت جهانی است. در یک سری از اقلام که مزیت داریم مثل پوشاک، بهترین تولید کنندگان پوشاک را داریم و بیش از ۳۰ درصد اشتغال ما مربوط به پوشاک است، صنایع چرم که همدان یکی از قطب هایش بوده است و می توانیم در این زمینه رشد داشته باشیم.
عبدالمکی در پایان گفت: دانشجویان باید خلاقیت و نوآوری کنند، فارغ التحصیلان باید قبول کنند که خبری از کار اداری نیست، باید یاد بگیریم پر تلاش باشیم، باید مثل آب روان باشیم. در چند تخصص ورود کنید، که اگر در یکی از کارها به بحران خوردید، بتوانید در کارهای دیگر موفق باشید و پیش بروید. در ایران سرمایه پخش شده است و هزاران پتانسیل داریم، پس پیش بروید و آینده این کشور را بسازید.

خبرنگار: هزاوه ئی
عکس: رشیدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری