پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۹۷
|
کد خبر: ۵۳۸
استاد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا؛

اداره شهر بدون حضور شهروندان امکان ندارد

دکتر اسدالله نقدی گفت: اداره شهر بدون حضور شهروندان امکان ندارد و سازمان های متولی شهری و شهرسازی با استناد به فعالیت های گذشته در تلاش برای عمران و آبادانی فضای شهری هستند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اسدالله نقدی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در نشست شهر اندیشی با موضوع الگوهای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، با تأکید بر طرح شورای اجتماعی محلات، که به همت مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان در مرکز همایش های قرآنی برگزار گردید، با بیان این موضوع  که دستاورد های توسعه شهری حتی در دوران  معاصر جهان تأییدی است  بر توسعه و آبادانی شهرها، گفت: اداره شهر بدون حضور شهروندان امکان ندارد و فقط از طریق مردم امکان پذیر است و سازمان های متولی شهری و شهرسازی با استناد به فعالیت های گذشته در تلاش برای عمران و آبادانی فضای شهری هستند.

وی با تأکید براینکه تشکل های فرهنگی و اجتماعی بزرگ شهری در سطح کلان شهرها مشابه این همایش ها را برگزار می کنند، گفت: برگزاری این گونه برنامه ها  نشان از بروز بودن و نگاه به آینده است که باید به فال نیک گرفته شود و همچنان باید ادامه دار باشد تا  منجر به  فعالیت هایی در سطح شهر و محلات برای بهبود فضای شهری شود. البته نباید غافل شد که شورای شهر به عنوان یک سازمان مردم نهاد باید از تجربیات مردم استفاده کند.

دکتر نقدی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: دانش و سابقه مدیریت شهری درکشور ایران قابل توجه است؛ ما اگر دانش امروزی را با تجارب دیروز آمیخته کنیم می بینیم که تغییرات امروزی نشأت گرفته از گذشته است.

عضو علی البدل شورای شهر همدان با بیان اینکه در تاریخ گذشتگان ما شاهد وجود شورا یاری های محلات بوده ایم، گفت: تجربه های تاریخی  نشان دهنده وجود شورا یاری ها در گذشته هستند که با همکاری و همفکری مردم دستاوردهای بزرگی داشته اند.

وی افزود: تجربیات ما در بحث شهر سازی ثابت کرده است اگر خود مردم در شهر و محلات به پای کار بیایند و مسؤولیت بخشی از کار را به عهده بگیرند، زحمت شهرداری ها و شوراهای شهر کمتر شده و توانایی مردم در اداره شهر بالاتر می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا اظهار کرد: در تحقیقی صورت گرفته در سه نقطه از سطح شهر همدان  مبنی بر اینکه اگر مدیریت شهری به سراغ شما بیاید به چه میزان آمادگی همکاری را خواهید داشت،  نشان داد که  بالای 70 درصد مردم از اعلام آمادگی خود برای کمک به مدیریت شهری گفته اند و این از حرکت به سمت اداره خوب شهری خبر می دهد.

وی در صحبت های پایانی خود افزود:  کلانتری در تاریخ شهرسازی ما  ایرانیان همان کلانتر شهر بوده که  نقش آن مدیر اجرایی شهر است و کلانتری های امروز نشأت گرفته از آن است، که امروزه فعالیت های آن ها خلاصه به امورات نظامی شده است.

خبرنگار: داوری
عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر