پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸
|
کد خبر: ۵۷۶
استاد تمام دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا، در برنامه سمینار آشنایی با مبدل های کاتالیزوری، تأکید کرد: یکی از معضلات دنیای امروزی بحث انرژی است و منبع اصلی این انرژی، سوخت های فسیلی است، ولی در آینده ایی نه چندان دور این سوخت ها تمام می شوند و ما باید به دنبال انرژی های جایگزین باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر سعید عزیزیان استاد تمام دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا، در برنامه سمینار آشنایی با مبدل های کاتالیزوری که به همت انجمن علمی شیمی، در آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه بر‌گزار شد، مطرح کرد: یکی از معضلات دنیای امروزی بحث انرژی است و منبع اصلی این انرژی، سوخت های فسیلی است که شامل نفت، گاز و زغال سنگ است، ولی در آینده ایی نه چندان دور این سوخت ها تمام می شوند و ما باید به دنبال انرژی های جایگزین باشیم، این انرژی های جدید منبع های مختلفی دارند که مهم ترین آنها می تواند انرژی خورشیدی و انرژی باد باشد و می توانیم از آنها رایگان استفاده کنیم؛ الیته انرژی هایی که ما می توانیم از گرمای زمین استفاده کنیم، انرژی هسته ایی و در نهایت انرژی حاصل از سوختن نیتروژن، همگی انرژی های جدید هستند، ولی متأسفانه در حال حاضر از سوختی های فسیلی استفاده می شود و معضلات خاص خودشان را به دنبال دارند. 

وی افزود : علاوه بر بحث انرژی یکی دیگر از معضلات دنیای امروز، بحث محیط زیست است، ما به دلایل مختلف آلودگی های محیط زیستی بسیاری داریم، این آلودگی های محیط زیستی انواع و اقسام مختلفی دارند.
 
دکتر عزیزیان ادامه داد: نوع اول این آلودگی ها، آلودگی های اتمسفری است، که این آلودگی های اتمسفری منشأهای مختلفی دارد که یکی از مهم ترین منشأهای آن سوخت های فسیلی هستند به عنوان مثال سوزاندن زباله های شهری، استفاده از نفت و زغال سنگ و غیره. 

وی گفت: نوع دوم آلودگی های محیط زیستی، آلودگی های آب هستند، که این آلودگی ها هم منشأهای مختلفی دارند که مهم ترین آنها پساب های صنعتی است.

عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه بوعلی سینا، اضافه کرد: دسته سوم از آلودگی ها، آلودگی های خاک هستند، آلودگی های خاک عمدتا شامل پلاستیک ها است، به طور کلی ما با این سه نوع آلودگی مواجه هستیم و تبدیل به معضلی برای دنیای کنونی شده اند.

وی همچنین درپاسخ به این سؤال که، آلودگی های اتمسفری شامل چه مواردی می شوند، تصریح کرد: مهم ترین آلودگی های اتمسفری شامل منواکسیدکربن است و ترکیبات آلی فرار است به عنوان مثال بنزین اتومبیل ها و دسته دیگر این آلودگی ها، اکیسیدهای نیتروژن است که به اصطلاح به آنها Nox گفته می شود، اکسیدهای گوگرد و کربن دی اکسید و CFCها یا همان کلروفلوروکربن، عمده ترین منابع آلوده کننده اتمسفر هستند،که در این میان ترکیبات منواکسیدکربن، ترکیبات عالی فرار و NOX ها بسیار مشکل آفرین هستند و دنیای کنونی در صدد رفع این معضل است.

دکتر عزیزیان درخصوص منابع آلودگی های اتمسفری نیز اضافه کرد: یکی از مهم ترین منابع تولیدکننده آلودگی های اتمسفری صنایع ما هستند، همانند سوخت های خانگی، اتومبیل ها و سوزاندن زباله های شهری.

وی در خصوص معضلات این آلودگی های اتمسفری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال از اگزوز اتومبیل ها، اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد خارج می شود، که وقتی این گازها وارد اتمسفر می شود با آب موجود در اتمسفر واکنش می دهند و اسیدنیتریک و اسیدسولفیک را تولید می کند و باعث تولید باران و برف اسیدی می شود و در نتیجه بعضی از دریاچه های ما خصلت اسیدی پیدا می کنند، که البته این موضوع می تواند بر اکوسیستم اثر منفی بگذارد و معضلاتی برای محیط زیست به وجود آورد، این مثال یکی از ساده ترین مثال هایی است که مشکلات آلودگی های اتمسفری را در سیستم های طبیعی نشان می دهد.

این استاد شیمی در پاسخ به این سوال که، آیا شیمیدان ها می توانند راه حلی برای حل معضلاتی نظیر کم شدن آلودگی های ناشی از اتومبیل ها پیدا کنند، گفت: شیمیدان ها توانایی این را دارند که با کمک کاتالیزگرها ازاین آلودگی ها بکاهند.

وی همچنین درخصوص کاتالیزگرها افزود: کاتالیزگرها به دودسته عمده تقسیم می شوند ، کاتالیزگرهای همگن و ناهمگن؛ کاتالیزگرهای همگن فازشان با مواد اولیه یکسان است، اما کاتالیزگرهای ناهمگن فازشان با مواد اولیه یکسان نیست، یکی از مهم ترین ویژگی کاتالیزگرها این است که سرعت واکنش را تغییر می دهند بدون آنکه خودشان در واکنش شرکت کنند و یکی دیگر از ویژگی های کاتالیزگرها این است که در معادله اصلی ظاهر نمی شوند، هم چنین کاتالیزگرها در حین واکنش تغییر شمیایی پیدا نمی کنند و اگر تغییری بکنند، آن تغییر فیزیکی است، یعنی فقط ساختار آنها تغییر می کند.

دکتر عزیزیان در ادامه بیان کرد: کشورهای مختلف برای کنترل آلودگی ها از جمله آلودگی هایی که توسط اتومبیل تولید می شود یک سری استاندار گذاشتند، اولین استانداردی که توسط اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ گذاشته شد، استاندار یورو یک بود که بیان می کرد میزان ذرات معلق 14صدم گرم بر کیلومتر و NOXها هم ۸ دهم گرم بر کیلومتر حد مجاز این گاز ها باشد و اگر از این حد مجاز بیشتر بود اجازه تولید اتومبیل داده نشود، چند سال بعد در سال ۱۹۹۶ قوانین کمی سختگیر تر شد و استاندارد یورو دو را وضع کردند که هم مقدار ذرات معلق را کم کردند و هم میزان NOXها را، سپس قوانین یورو سه و در نهایت سال ۲۰۰۸، قوانین یورو پنج ارایه شد که میزان ذرات معلق و NOXها را بسیار محدود کردند، علاوه بر اتحادیه اروپا کشورهای آمریکا و ژاپن نیز قوانین مخصوص به خودشان را دارند.

وی در پایان گفت: برای کاهش آلودگی های اتمسفری که یکی از بحران های دنیای ما است راه های مختلفی پیشنهاد می شود؛ یکی از این راه حل ها این است، که بیاییم از سوخت های تمیزتری استفاده کنیم، یعنی باید همین سوخت های فسیلی که در دسترس ما هستند و از آنها استفاده می کنیم، فرآیندهای تصفیه آنها را بهتر انجام دهیم، آن هارا گوگرد زدایی و نیتروژن زدایی کنیم و بتوانیم سوخت هایی با کیفیت بالاتر و مرغوب تر را ارایه بدهیم.

عضو هیأت علمی دانشکده شیمی افزود: راه حل دوم استفاده از مبدل های کاتالیزوری است، یعنی ما اگر بتوانیم بر روی همه اتومبیل ها چه اتومبیل های سبک و چه اتومبیل های سنگین از این مبدل های کاتالیزوری استفاده کنیم، می توانیم به مقدار قابل توجهی میزان آلودگی های اتمسفری را کاهش دهیم و در نهایت کاری که می توانیم برای آینده انجام بدهیم، این است که از انرژی های نوین استفاده کنیم.

خبرنگار: هزاوئی
عکس: طاووسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری