پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۰۹
|
کد خبر: ۶۰۲
دکتر محمد قاسمی در کرسی آزاداندیشی؛

حذف شایسته سالاری، برابر با عقب ماندگی کشور

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا، در جمع دانشجویان اظهار کرد: وقتی منافع افراد بر منافع کشور اولویت می گیرد؛ شایسته سالاری جای خود را به فساد می دهد و نتیجه آن عقب ماندگی کشور است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر محمد قاسمی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا، در کرسی آزاداندیشی با موضوع "تعویق مسائل حیاتی در ایران" گفت: با توجه به بررسی های که صورت گرفته مشکلاتی برای ایران ذکر شده است که ازجمله آنها می توان به بحران آب، بحران اشتغال، فقر و نابرابری اجتماعی و اقتصادی، آلودگی هوا، منابع طبیعی و... اشاره کرد.

وی به دو دیدگاه، یکی مشکل در ساختار سیستم مرکز و دوم مشکل ساختاری در حاشیه اشاره کرده و بیان کرد: مشکل ساختاری سیستم، در حال حاضر به گونه ای است که در سیستم سیاسی موجود، چندین بلوک قدرت را می توانیم مشاهده کنیم، بلوک های قدرت تلاش می کنند برای خودشان بازوی اطلاعاتی، رسانه ای و اقتصادی ایجاد کنند.

قاسمی اضافه کرد: کسانی که در بلوک قدرت قرار دارند، تلاش می کنند بلوک خودشان را حفظ کنند و حوزه منافع خود را گسترش بدهند؛ از طریق انتخابات یا کمپین های رسانه ای و یا اتهام زنی و افشاگری ها سعی دارند بلوک های دیگر را تضعیف منافع خود را در سایه عملی کنند و البته در این مسیر شفافیت هم ندارند.

وی در ادامه به مشکل ساختاری در حاشیه پرداخت و گفت: اشخاصی در حوزه انتخاباتی خودشان از طریق برقراری روابط اقتصادی و سیاسی برای خود رای جمع می کنند و در مقابل رای افراد به آنها منافع اقتصادی می دهند؛ در این صورت شایسته سالاری جای خود را به انواع و اقسام فساد ها می دهد و نتیجه این می شود که در کوتاه مدت باعث عقب ماندگی کشور، گسترش فقر و گسترش روابط فساد آلود می شوند.

این عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا، خاطرنشان کرد: گروهایی که به صورت بلوک هستند در تاریکی رشد می کنند، وقتی فضا به اندازه کافی شفاف و رقابتی نیست و همه توان رقابت ندارند، آن موقع سیاست به زیر جلد می رود و آنجاست که سیاست در تاریکی حرکت می کند.

وی تصریح کرد: ما تحول ارزشی فرهنگی را در مدت 40 سال تجربه کرده ایم و نکته اینجاست که یک تحول مهمی اتفاق افتاده و به دلیل  این تغییرات اساسی، در حال حاضر با سیستم همراهی نمی کند. البته ارزش های جامعه نیز تغییر کرده، مشکل در این است که ما حاضر نیستیم این تحول را قبول کنیم و به طور شفاف با آن برخورد کنیم.

دکتر قاسمی اظهار کرد: وقتی درصد زیادی از مردم کشور به شبکه های تلویزیونی ماهواره ای دسترسی دارند، که بر اساس قوانین کشور جرم می باشد، یعنی مردم در برخی از مصادیق اینچنینی از این قوانین عدول کنند و آسیب های شدید اجتماعی در کنارش پدید بیاید.

وی همچنین در پایان صحبت های خود با اشاره به کاهش اعتماد اجتماعی در بطن جامعه، گفت: ما با یک انقلاب جنسی مواجهه هستیم؛ نباید فراموش کرد که انسان موجودی است قدرت طلب، چرا باید انکارش کنیم؟ ما فعالیت های اجتماعی و تغییر ان را انکار می کنیم و همچنین ارزش های جامعه را را نیز مورد انکار قرار می دهیم؛ ارزش های اخلاقی جامعه از بین رفته و این مساله از مشکلات اقتصادی ناشی شده است، چراکه وقتی جامعه با فقر روبرو می شود، مشکلات مختلف را همراه خود می آورد.

خبرنگار: آقایی
عکس: احمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو