پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۶۱۹
|
کد خبر: ۶۰۷
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا؛

نوآوری و خلاقیت، زمینه ایجاد اشتغال

دکتر اکبر عروتی موفق، در جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان، گفت: نسل جوان بتواند در حوزه نوآوری حرکت کند و خلاق باشد، طبیعتا زمینه های ایجاد اشتغال را هم برای خود و هم برای دیگران فراهم می کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر اکبر عروتی موفق، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، در جشن دانش آموختگی دانشجویان دانشکده فنی و منابع طبیعی تویسرکان ضمن تبریک به دانشجویان و والدین ایشان، گفت: دانش آموختگی یک رویداد مهم در زندگی هر فرد است. من از تعبیر فارغ التحصیلی استفاده نکردم چون از دیدگاه اسلامی، ما چیزی به عنوان فارغ التحصیلی نداریم. در آموزه های دینی ما "اطلُبُوا الْعِلْمَ‏ مِنَ‏ الْمَهْدِ إِلَى اللَّحْد" وجود دارد و وقتی که انسان آمادگی آموزش و تعلیم را پیدا می کند باید به دنبال تعلیم باشد تا واپسین لحظات زندگی.

وی تأکید کرد: یکی از بحث های بسیار مهم و ارزشمندی که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، بحث اخلاق حرفه ای است که در جامعه ما بعضا مورد غفلت قرار می گیرد. همانطور که می دانید در بحث اخلاق، ما با شاخه های مختلف اخلاق مواجه هستیم و حوزه های متفاوتی برای مطالعه در آن وجود دارد. مثل اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری، فرا اخلاق یا فلسفه اخلاق که در دل اخلاق هنجاری در حوزه خاصی اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه ای هم بیرون می آید. یکی از شعب اخلاق، اخلاق مهندسی است که طبیعتا فارغ التحصیلان ما در رشته های مهندسی باید به بحث اخلاق مهندسی توجه داشته باشند. اخلاق مهندسی بایستی ها و شاخصه های متفاوتی دارد که دانشجویان نباید از آن ها غافل شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا تصریح کرد: کشور ما به لحاظ صنعتی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند و از طرفی هم ما ظرفیتی های فراوانی را در جامعه داریم. قشر عظیم و گسترده جوان و تحصیل کرده که با پتانسیل های بسیار بالایی وارد میدان می شوند، اصلا قابل قیاس با سال های گذشته نیستند.

وی افزود: اگر قرار است ما در صحنه های بین المللی پیشرفت داشته باشیم، مستلزم این است که مهندسین ما یک سری شاخصه هایی را مورد توجه قرار بدهند. از جمله آن ها تشخیص مشکلات است؛ به این معنی که آیا ما به مشکلات اجتماعی، فرهنگی، علمی و... واقف هستیم یا نه. هر قدم علمی با مسأله محوری آغاز می شود و ما باید با مواجه شدن با آن مسأله بتوانیم در جهت حل آن حرکت کنیم. دومین نکته حائز اهمیت، اعتماد به نفس است؛ به این معنی که تمامی آحاد جامعه ما باور داشته باشند که می توانند. کمااینکه وقتی در عرصه های مختلف در چهل سال اخیر بررسی می کنیم می بینیم که راه های زیادی را با نسل فرهیخته و دانشمند جلو آمدیم. البته هنوز هم تا مطلوب مورد نظر مسافت زیادی باقی مانده است اما با اعتماد به نفس ما می توانیم در مقابل مشکلات فائق شویم. این اعتماد به نفس را نسل جوان باید در خودش بسیار تقویت کند تا بعضی مسائل مانند اشتغال در آن ها یاس ایجاد نکند.

عروتی موفق اظهار داشت: اگر نسل جوان بتواند در حوزه نوآوری حرکت کند و خلاق باشد، طبیعتا زمینه های ایجاد اشتغال را هم برای خود و هم برای دیگران فراهم می کند. بسیاری از مجموعه هایی که در حوزه های اقتصادی فعالیت می کنند، جوان هستند و حتی بعضی از آن ها از صفر شروع کردند؛ یعنی امکانات اولیه برای آن ها در حداقل ممکن بوده است. اما همین افراد با همین امکانات کم با اعتماد به نفسی که داشته اند، توانستند جزء کارآفرینان برتر در کشور باشند.

وی گفت: تعهد و مسؤولیت پذیری از دیگر مسائلی است که مهندس جوان ما باید حتما به آن توجه داشته باشد. اینکه ما در برابر آحاد جامعه خود مسؤولیت داریم و به آن ها متعهد هستیم. چون دوران تحصیل ما توسط مجموعه بیت المال سپری شده و این برای ما مسؤولیت می آورد. مسائلی مانند دقت، صداقت، سرعت و مراعات حقوق دیگران از مسائلی است که در حوزه اخلاق مهندسی حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر عروتی در نهایت اضافه کرد: ابتکار و خلاقیت نیز نباید نادیده گرفته شود. امروزه بحث کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت حرف اول را علم و صنعت می زند. اگر دانشجوی ما بعد از چهار سال تحصیل نتواند خلاقیت داشته باشد و بخواهد به همان سبک سنتی راه خود را ادامه دهد، یقیناً در رقابت های منطقه ای، ملی و حتی بین المللی عاجز و ناتوان خواهد بود.

خبرنگار: انتصامی

عکس: حسن الفت



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست