پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۳۵
|
کد خبر: ۶۲۲
دکتر علیرضا عبدالهی نژاد در جمع مدیران روابط عمومی وزارت علوم؛

ارتباطات و روابط عمومی هسته اصلی یک سازمان است

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری وزارت علوم، اظهار داشت: در عصر جامعه شبکه‌ای، ارتباطات و روابط عمومی هسته اصلی هر سازمان است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صبح روز سه شنبه 25 اردیبهشت، در نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: در حال حاضر در عصری به سر می‌بریم که به گواه بسیاری از اندیشمندان و صاحب ‌نظران در حوزه علوم ارتباطات، عصر رسانه ها، جامعه شبکه‌ای و اطلاعاتی است. 

وی ادامه داد: در عصر حاضر که ارتباطات به عنوان موتور محرکه جوامع شناخته شده است، اساس زندگی انسان بر ارتباطات بنیان نهاده شده و تمامی حوزه‌های زندگی انسان متأثر از ارتباطات است، بنابراین به نوعی همه ما در قلمرو رسانه و ارتباطات زندگی می کنیم. 

دکتر عبداللهی نژاد بیان کرد: با توجه به ویژگی‌های این عصر مسؤولیت روابط عمومی‌ها به عنوان چشم بینا و گوش شنوای سازمان‌ها، به طور عام و مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به طور خاص تأثیرگذار است. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آنچه که در این عصر بسیار قابل توجه است، فاصله گرفتن از کارکردهای سنتی و کلیشه‌ای که روابط عمومی‌ها در دوران حیات سنتی خود داشتند و مجهز شدن به فنون و تاکتیک‌های جدید در عرصه روابط عمومی است. 

وی اضافه کرد: در نشست‌های ویژه‌ با دانشگاه‌ها، تأکید ویژه‌ای بر استفاده از ابزارهای فناورانه جدید در بازتاب دستاوردها و موفقیت‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور داشتیم. 

عبداللهی نژاد مطرح کرد: در این هماوردجویی نابرابر که در فضای رسانه های داخلی و رسانه‌های جایگزین و لایتناهی مجازی رخ داده است؛ اگر خود را به ابزارهای جدید مجهز نکنیم نمی توانیم حضور موفق داشته باشیم. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ادامه داد: منظور از ابزارهای جدید هم از بعد سخت افزاری و هم نرم‌افزاری است؛ خوشبختانه با حمایت‌های انجام شده از سوی وزارت علوم، ما در تعالی به هدف مصمم تر خواهیم بود. 

وی گفت: این نشست هم‌اندیشی پس از ۴ سال وقفه اجرا شد؛ که تصمیم داریم این نشست را هر ساله و همچنین نشست‌های فصلی را با مدیران مناطق ده‌گانه برگزار خواهیم کنیم، تا پویایی، نشاط و تحرکی را در این حوزه ایجاد کنیم. 

دکتر عبداللهی تأکید کرد: از محورهای این نشست هم‌اندیشی لزوم بازآرایی و ارتقا ساختار روابط عمومی ها مبتنی بر شرایط و اقتضائات جدید سیاسی، اجتماعی و فناورانه است؛ اگر ما تصمیم به تجهیز نهادهای مرتبط به ابزارهای جدید داریم باید از منظر زیرساختی و ساختار تشکیلاتی و نیروی انسانی تغییر و تحولات ایجاد شود.
 
وی همچنین با اشاره به نقش مهم روابط عمومی در دانشگاه ها، مطرح کرد: موضوع تفکیک حوزه روابط عمومی از بخش ریاست دانشگاه‌ها به نوعی یک آسیب تلقی می‌شود. کسانی که علاوه ‌بر حوزه ریاست مسؤولیت حوزه روابط عمومی را بر عهده دارند؛ بسیار مشکل است که هر دو مسؤولیت را باهم به پیش برد. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: چابک‌سازی، حرفه‌ای گرایی و تخصص‌گرایی در روابط عمومی‌ها از جمله اهدافی است که با رهنمودهای وزارت علوم و همکاری رؤسای دانشگاه‌ها در افقی کوتاه به آنها خواهیم رسید. 

وی ادامه داد: بحث تخصیص بودجه مستقل در این حوزه از دغدغه‌های مسؤولین حوزه روابط عمومی است که با توجه به تکثر و تنوع فعالیت‌هایی که وجود دارد؛ می‌تواند به ایجاد پویایی و تحرک مورد نظر کمک کند. 

عبدالهی نژاد بیان کرد: تجهیزات خوبی در مناطق ده‌گانه داریم که پیشنهاد می کنیم با ایجاد یک هم‌افزایی و هم‌گرایی بین مناطق و همچنین اجرای برنامه‌های بین منطقه‌ای از این تجهیزات و ظرفیت‌ها استفاده کنید. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم اظهار داشت: ظرفیت‌های خوبی در دانشگاه‌های مختلف کشور وجود دارد که باید به‌طور هم‌گرایانه و هم‌افزا در خدمت مجموعه کلان وزارت علوم قرار بگیرد. 

وی افزود: تلاش ما این است که با برگزاری جشنواره‌های مختلف اعم از جشنواره روابط عمومی‌های برتر، رسانه های استانی و رسانه های برتر به صورت سراسری؛ در رسیدن به اهداف مذکور مؤثر باشیم.

دکتر عبدالهی نژاد همچنین در بخش دوم این نشست که با حضور مدیران روابط عمومی در سالن سرو دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، در نتیجه‌گیری صحبت‌های مدیران روابط عمومی اظهار داشت: اگر سازمانی می خواهد ارتباطات درن سازمانی روان و پویایی داشته باشد و اگر تصمیم دارد تصویر حرفه‌ای از خود به‌جای بگذارد، حوزه روابط عمومی می تواند در رسیدن به این هدف نقش مؤثری داشته باشد. 

وی ادامه داد: در جلسه ای که اسفندماه سال گذشته در وزارت علوم تشکیل شد؛ پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل یک کارگروه مطرح شد که پیگیری خواهد شد. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم مطرح کرد: اگر قصد ما ارائه خدمات دولت به صورت کلان و دستاوردها و خدمات حوزه علم و فناوری به بهترین شکل ممکن است؛ ساختار فعلی کافی نیست. 

عبدالهی نژاد بیان کرد: در عصر جامعه شبکه ای، ارتباطات و روابط عمومی هسته و بخش اصلی هر سازمان است؛ امیدواریم در این راستا شاهد شکل‌گیری یک معاونت روابط عمومی در وزارت علوم باشیم. 

وی افزود: در تمامی چالش‌ها در وزارت علوم دو ترجیع بند اصلی نیروی انسانی و بودجه وجود دارد که در این حوزه وزارت علوم در خدمت دانشگاه‌ها است و دست یاری به سوی آنها دراز می کند. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم مطرح کرد: افراد توانمندی در مجموعه وزارت علوم در حال راهبری هستند که از هیچ همه چیز ساخته‌اند. 

وی بیان کرد: شاخص‌های ارزیابی روابط عمومی وزارت علوم در ۸ بخش طراحی شده است که این ۸ بخش شامل زیرمجموعه‌هایی است که براساس آن میشود به مثابه تعدادی سنجه‌های قابل اتکا برای ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها استفاده کرد. 

دکتر عبدالهی نژاد: قولی به شما خواهم داد که جشنواره روابط عمومی‌ها را در پائیز سال جاری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برگزار خواهیم کرد تا با کمیته‌ای متشکل از داوران حرفه‌ای شروع به کار کنند و عملکرد شما را ارزیابی کنند. 

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم افزود: برخی از رؤسای دانشگاه‌ها رسانه گریز هستند و در پی آنند که وظیفه‌شان را به نحو احسن انجام دهند و مهم نیست که آیا صحبت یک خبر شود یا خیر. 

خبرنگار: معتمد

عکس: آقایی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست