پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۴۲۹
|
کد خبر: ۷۳۱
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تشریح کرد؛

جزئیات برگزاری المپیاد زیست شناسی ۲۰۱۸

فاطمه مهاجرانی جرئیات برگزاری المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۸ به میزبانی تهران را اعلام و اظهار کرد: زمان افتتاحیه المپیاد روز ۲۴ تیرماه خواهد بود و ۳۰ ام تیر اختتامیه برگزار می‌شود. پیش بینی می کنیم از میان ۶۲ کشور تا شروع المپیاد حدود هزار مهمان داشته باشیم.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

به گزارش بسنا، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، در نشستی خبری پیرامون برگزاری المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۸ که به میزبانی ایران برگزار می‌شود اظهار کرد: مسیر پذیرش میزبانی از سال ۲۰۱۲آغاز شده بود و مدتی است که امور اجرایی در شورای راهبردی در حال برگزاری است.

وی افزود: زمان افتتاحیه المپیاد روز ۲۴ تیرماه خواهد بود و ۳۰ ام تیر اختتامیه برگزار می‌شود. پیش بینی می‌کنیم از میان ۶۲ کشور تا شروع المپیاد حدود یکهزار مهمان داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با بیان اینکه ورود میهمانان از روز ۲۳ تیرماه صورت می گیرد و مراسم افتتاحیه مراسم در هتل اسپیناس پالاس برگزار خواهد شد عنوان کرد: ورود ایران به المپیاد زیست شناسی از سال ۷۸ اتفاق افتاده است و وضعیت علمی خوبی در این المپیاد داشته‌ایم و در اولین حضور رتبه دهم را کسب کردیم.

مهاجرانی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این المپیاد در نظر گرفته شده و روند تخصیص اعتبارات برای المپیادها خوب بوده است. هدف المپیاد اشاعه علم و دارای کارکرد دوگانه پویش همگانی علمی و اشاعه علم است که به کمک معلمان صورت می گیرد. در این المپیاد معلمان زیست شناسی برای آشنایی با موارد جدید حضور دارند.

به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره برنامه‌های جنبی المپیاد گفت: بازدیدهای علمی و دیدار از محیط های فرهنگی برای این برنامه ترتیب داده شده است و این رویداد به نوعی دیپلماسی علمی است و پیام صلح و دوستی را به جهان می دهد.

وی با بیان اینکه در مجموع حدود ۲۵۰ نفر در طبیف سنی ۱۶ تا ۱۸ سال از کشورهای مختلف با یکدیگر رقابت کرده و آزمون می دهند گفت: از ایران هم چهار نفر انتخاب شده اند. مانند همه اعزام هایی که انجام می‌شود کمیته علمی بعد از چند دوره آزمون و آموزش، افراد نهایی را انتخاب می‌کنند که دو نفر از آنها دختر و دونفر پسر و از استان تهران هستند. علیرغم اینکه امسال مسابقات در ایران برگزار می‌شود، تفاوتی در نحوه انتخاب آنها نخواهیم داشت.

وی افزود: المپیاد در دو مرحله آزمون تئوری و عملی انجام می‌شود. علیرغم مشکلات موجود مشکل خاصی در تامین تجهیزات آزمایشگاهی نداریم.

مهاجرانی درباره امنیت آزمون نیز گفت: امنیت سوالات بسیار حائز اهمیت است و تدابیری جهت حفظ امنیت اعم از نصب برخی تجهیزات انجام شده و با مرکز حراست هماهنگی‌هایی انجام شده است.

به گفته وی، آزمون تئوری المپیاد در هتل آزادی و قسمت عملی آن در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی، زیست فناوری و سیستماتیک گیاهی و جانوری از جمله مواد آزمونی خواهند بود.

وی درباره جوایز برگزیدگان نهایی گفت: برگزیدگان طبق نظر و روال کاری کمیته علمی، مدال طلا تا برنز و دیپلم افتخار دریافت می‌کنند و در کشورهای خود نیز متناسب با سیاستهای خود جوایزی دریافت می‌کنند. در ایران معافیت کنکور برای دارندگان مدال طلا را حتما خواهیم داشت.

وی درباره مهاجرت نخبگان از کشور بویژه برندگان المپیادها اظهار کرد: مهاجرت یک پدیده جهانی است. اکنون اقدامات خوبی در حال انجام است اما اگر بتوانیم کسب و کارها و ایجاد اشتغال‌ برای نخبگان را گسترش دهیم می‌توانیم کمک کنیم و شرایط مطلوبی برای ماندگاری نخبگان فراهم کنیم. هرچند بخشی از نخبگان که به خارج از کشور می‌روند پس از کسب تخصص‌های مربوط به کشور بازمی‌گردند و خدمت می‌کنند و این نکته خوبی است. منکر ایرادات موجود نیستیم اما منکر تلاش های در دست انجام هم نمی‌شویم.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در کمیته راهبردی و اجرایی المپیاد جهانی زیست شناسی ۲۰۱۸ تهران و در پاسخ به پرسشی درباره افت مدال آوری ایران در المپیادهای علمی گفت: موفقیت چشمگیر ایران در سال‌های گذشته اندکی افت کرده و علت این است که باشگاه دانش پژوهان جوان ماهیت و ساختار قبلی را ندارد.

وی ادامه داد: اگر سازمان ملی استعدادهای درخشان احیاء شود و باشگاه دانش پژوهان هویت و استقلال خود را پیدا کند وضعیت می‌تواند از این هم بهتر شود. در اردوهای المپیادها بچه‌ها در هفت تا هشت ماه در یک مکان زندگی می‌کنند و اگر حمایت خوبی نباشد کیفیت افت می‌کند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری