پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۳۸۵
|
کد خبر: ۷۴۱
دکتر علی سوری با اشاره به اهمیت این موضوع اظهار کرد: این تفاهم نامه مزیت های بسیاری دارد و مهم ترین آن تبادل دانشجو و اساتید گروه ریاضی است. این تفاهم نامه قطعی شده است و ما امیدواریم پروفسور مالکوفسکی استاد وابسته دانشگاه بوعلی سینا شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۷

دکتر علی سوری، عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، در خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی با سخنرانی اساتید خارج از کشور گفت: بهتر است اول درباره اینکه چرا این کارگاه ها را برگزار می‌کنیم صحبت کنیم. من در دوره ارشد و دکتری دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان بودم. سمینارهای هفتگی ریاضیات با موضوعات مختلف برگزار می‌شد و اساتید خارج از دانشگاه برای سخنرانی به دانشگاه ما می آمدند.

وی افزود: ما در رابطه با ریاضی باید بدانیم که ریاضیات زود جواب نمی دهد. قشنگی ها و نتایج ریاضی، با صبر و تأمل لازم حاصل می گردد.

عضو هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا درباره برگزاری سمینارهای هفتگی ریاضیات در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: برگزاری این سمینارها به ما دانشجویان انرژی می داد و انگیزه بخش بود. شخصی با ایده های جدید و با انگیزه زیاد در بخش های مختلف ریاضی سخنرانی و جنبه های مختلفی از ریاضیات را معرفی می کرد. یکی از این افراد پروفسور هنس کراول، استاد وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان در گرایش هندسه بود. من وقتی به دانشگاه بوعلی سینا آمدم همین موارد را در ذهنم داشتم تا بتوانم آن ها را در همین دانشگاه پیاده کنم. چون می دانستم نتایج مثبتی دارد و در هدف دهی و ایجاد انگیزه مهم است.

وی در رابطه با آشنایی خود با اساتید ریاضی خارج از کشور گفت: آشنایی قبلی من با پروفسور مالکوفسکی استاد تمام دانشگاه ایالتی صربستان، پروفسور جیمز بن از نیوزلند و پروفسور اشنایدر از آلمان از قدیم در حوزه انجام کارهای علمی بوده است. ما برای اینکه دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه ریاضی دانشگاه بوعلی سینا را با این اشخاص آشنا کنیم، از آن ها دعوت کردیم تا به ایران بیایند. چون رفت و آمد تک تک افراد از ایران به خارج از کشور برای ملاقات و گفتگوی علمی با آن ها سخت بود.

دکتر سوری خاطرنشان کرد: برگزاری این کارگاه ها هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ سیاسی مهم است و ما دیدیم که چند نفر با برگزاری این کارگاه ها انگیزه گرفته اند و به کارهای خود سمت و سوی ویژه داده اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: رفت و آمد اساتید بنام و مشهوری که نام برده شد، برای خود آن ها نیز مفید و مهم بود و این اهمیت اصلا جنبه گردشگری و توریستی نداشت؛ به عنوان مثال پروفسور هنس کراول به مدت سه هفته به صورت تمام وقت به ما درس می داد و در اوقات استراحت خود نیز در حال نوشتن لکچر بود.
وی با اشاره به راحت تر شدن رفت و آمدها افزود: در حدود چهار یا پنج سال پیش ما اصلا نمی توانستیم استادی را به راحتی به دانشگاه بوعلی سینا دعوت کنیم و این مهم با حمایت های بی دریغ دکتر محمدی فر رئیس محترم دانشگاه بوعلی سینا، معاونین محترم آموزشی و تحصلات تکمیلی و پژوهش و فناوری و همچنین پیگیری های مستمر مدیر اداره همکاری های علمی بین المللی دانشگاه تسهیل گردید.

دکتر سوری در رابطه با زمان برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی تشریح کرد: اواین کارگاه آموزشی و پژوهشی برگزار شده در دوم و سوم مهرماه سال ۱۳۹۳ بود که به مدت ۲ روز به طول برگزار شد و سخنران آن دکتر عطابیگی از دانشگاه کرمانشاه بود که درباره سیستم های دینامیکی تصادفی سخنرانی کرد؛ دومین کارگاه آموزشی و پژوهشی در هشتم مهر ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد که یک کارگاه سه روزه بود و سخنران آن پروفسور هنس کراول بود و پیرامون کارهای خود در حیطه سیستم های دینامیکی سخنرانی کرد؛ سومین کارگاه در شهریور و مهر ماه سال ۱۳۹۵ اجرا شد که نزدیک به یک ماه به طول انجامید. پروفسور هنس کراول درباره سیستم های دینامیکی درسی دو واحدی ارائه داد و ادامه آن را دکتر حسین عابدی در طول سال تحصیلی تدریس کرد و در نهایت چهارمین کارگاه آموزشی و پژوهشی در ۱۱ و ۱۲ اسفندماه 1396، با سخنرانی پروفسور مالکوفسکی، استاد تمام ریاضی دانشگاه ایالتی صربستان برگزار شد و درباره کارهای خود در زمینه آنالیز ریاضی بحث کرد.

عضو هیأت علمی گروه ریاضی با اشاره به اجرای امر مهمی در این زمینه افزود: بعد از سخنرانی های انجام شده، با رای زنی دکتر محمدی فر رئیس محترم دانشگاه و دکتر آرام مدیر اداره همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، تفاهم نامه ای بین دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه نُوی پازا در صربستان امضاء شد. این تفاهم نامه مزیت های بسیاری دارد و مهم ترین آن تبادل دانشجو و اساتید گروه ریاضی است. این تفاهم نامه قطعی شده است و ما امیدواریم پروفسور مالکوفسکی استاد وابسته دانشگاه بوعلی سینا شود.

وی تصریح کرد: پروفسور هنس کراول نزدیک به ۵۰ مقاله ارائه داده است که تاکنون حدودا ۳۰۰۰ ارجاع داشته است. این بدین معنی است که به طور میانگین برای هر مقاله ۶۰ ارجاع داشته و این اهمیت و میزان سواد و علم پروفسور کراول را بیان می کند.

دکتر سوری در میان این همه شور و انگیزه برای برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی افزود: خیلی بد بود که وقتی پروفسوری به این دانشگاه برای سخنرانی می آمد، ما حتی یک کتاب از ایشان در کتابخانه نداشتیم. این برای دانشگاهی که قرار است میزبان دانشگاه D8 باشد بد است و بدتر از آن این بود که ما کتاب وی را به صورت تکه تکه دانلود می کردیم و برای ارائه به او می دادیم. من چندبار برای تهیه چنین کتاب هایی حتی به صورت الکترونیک درخواست داده ام؛ اما به هر دلیلی این کار انجام نشد.

وی در پایان، از اهداف برگزاری این کارگاه ها گفت و افزود: برگزاری این کارگاه ها برای ایجاد انگیزه بین دانشجویان و اساتید و هیئت علمی گروه ریاضی بسیار مفید به فایده است و در نهایت متوجه این می شویم که ریاضیات بسته نیست. من خودم در حیطه معادلات تصادفی کار می کنم و باید بدانیم که حساب دیفرانسیل و آنالیز تصادفی از ابزارهای قدرتمندی هستند که در عصر جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. ما باید بدانیم که روابط بین المللی بسیار مهم است. نتیجه این روابط ذکر نکته ها و ایده های خوبی است که به اندیشه های ما سمت و سو می دهد. من به عنوان عضوی از خانواده دانشگاه بوعلی سینا، همواره در تلاش هستم تا با کارهایی همچون برگزاری چنین کارگاهایی، سطح علمی دانشگاه را بالا ببرم.

خبرنگار: انتصامی

عکس: زند


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری